Cum fac americanii afaceri in stil balcanic. Basescu: "Contractul cu Bechtel a fost nefericit" VIDEO
Contractul pentru constructia Autostrazii Transilvania a fost un "caz nefericit" pentru ca partea romana a incercat sa fure voturi, iar Bechtel stia ca Romania nu are resurse financiare individuale pentru un astfel de proiect, a declarat presedintele Romaniei, Traian Basescu, in cadrul emisunii "Dupa 20 de ani" difuzata duminica la Pro TV.
"Este clar ca partea romana a vrut sa fure voturi atunci cand a incheiat un contract cu americanii de la Bechtel si a vrut sa dea impresia ca autostrada se va construi", spune Basescu.
Pe de cealalta parte, si americanii "ar fi trebuit sa stie ca Romania nu are resurse financiare pentru a termina proiectul". Concluzia lui Basescu? "Ambele parti au mintit pentru ca au stiut ca proiectul nu este bancabil, nu poate obtine finantare".
In plus, multe proiecte precum Rosia Montana sau Arpechim sunt "tinute in loc" de birocratie. "Si eu zic ca trebuia sa se renegocieze pana acum un contract semnat in 1997, in spatele caruia stau fonduri de investitii americane si europe", arata Basescu.
Acum, adauga presedintele, Bechtel a inteles ca trebuie sa se limiteze la contract si sa nu mai ceara bani in plus, iar restul lucrarilor, care nu vor fi acoperite de americani, vor fi realizate de alti constructori, dupa ce se vor organiza licitiatii. Astfel, statul este liber sa liciteze pentru sase tronsoane din opt, fara nicio pretentie din partea constructorului american.
Compania Bechtel va continua lucrarile doar la tronsoanele Campia Turzii-Gilau si Suplacu de Barcau-Bors, reprezentand 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrazii Transilvania, potrivit datelor Ministerului Transporturilor.
Lucrarile nu au fost incepute pe sase dintre ele, insumand 297 de kilometri, respectiv Brasov-Fagaras (53 km), Fagaras-Sighisoara (52 km), Sighisoara-Ogra (56 km), Ogra-Campia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihailesti (24 km) si Mihailesti-Suplacu de Barcau (76 km).
Costul de construire a autostrazii Transilvania pe tronsoanele unde Bechtel continua sa lucreze va fi redus la 6,9 milioane euro/km, fata de 14,7 milioane euro/km in momentul de fata.
Basescu: Poate exprimarea mea din SUA a fost prea dura
Presedintele a declarat, marti, la intalnirea de la Washington cu reprezentantii comunitatii romanesti, raspunzand unei intrebari privind Bechtel, ca Banca Mondiala ar fi trebuit sa recomande Romaniei sa nu faca acest contract, dar "a tacut si acum vine sa dea oarecare lectii".
"Construiam cea mai scumpa autostrada din lume intr-un contract in care ambii parteneri au vrut sa fure. Un contract care s-a atribuit fara licitatie si un contract care ne-a dus la niste preturi exorbitante. (...) Recomandarea Bancii Mondiale ar fi trebuit sa fie: atentie stat roman, ca noi lucram cu voi de vreo 20 de ani, nu faceti acest contract, ca a fost public si atunci Banca Mondiala a tacut si acum vine sa dea oarecare lectii, imi pare rau. Si Banca a tacut si Fondul a tacut si BEI a tacut si BERD a tacut", a spus Basescu.
Presedintele Basescu a spus ca saptamana viitoare va discuta cu Guvernul pentru ca pe fiecare domeniu pe care au fost stabilite prioritati in Parteneriatul strategic pentru secolul XXI cu SUA sa fie stabilite grupuri de lucru si actiune.
Presedintele a spus, de asemenea, ca partea romana trebuie sa inteleaga ca americanii nu discuta de trei ori despre o afacere."Stilul balcanic de a face afaceri trebuie dat la o parte in relatia cu americanii", a spus Basescu.
Presedintii roman si american au adoptat, marti, la Washington, "declaratia comuna privind parteneriatul strategic pentru secolul al XXI-lea intre Romania si SUA".
Declaratia comuna adoptata de presedintii Basescu si Obama, marti, la Washington, reprezinta prima transpunere intr-un document politic bilateral a parteneriatul strategic cu SUA lansat in 1997, scrie Mediafax.
Citeste si
Chinezii construiesc cel mai mare aeroport din lume, cu o suprafata cat Insulele Bermude FOTO
10 noi industrii noi pentru Apple. Ar putea americanii sa produca mobila sau servere?