Vorbim de una dintre cele mai scumpe autostrazi din lume si cu siguranta cea mai paguboasa din Romania. Cu preturi care depasesc pe anumite portiuni si 30 de milioane de euro pe kilometru, santierul autostrazii Transilvania a consumat deja peste un miliard de euro, iar la plata mai asteapta facturi de peste 200 de milioane de euro.

Toate acestea, in conditiile in care la mai putin de 100 de kilometri distanta, pe Deva-Orastie, se lucreaza cu sapte milioane de euro pe kilometru, sau pe Arad-Timisoara, cu 5,5 milioane de euro pe kilometru.

Jumatate din banii pe care i-am avut in buget pentru investitii in ultimii patru ani au ajuns aici. Am primit la schimb doar 52 de kilometri de la Gilau la Campia Turzii si un pod lasat de izbeliste la Suplacu de Barcau.

Dupa 7 ani in care americanii au muncit putin si au incasat mult, statul roman a cerut scaderea tarifelor cu cel putin 35%. Americanii au cedat greu si s-a ajuns la interventii pana la cel mai inalt nivel. Un rol important l-a jucat chiar Ambasada Americana. Noua intelegere urmeaza a fi semnata si aprobata de Guvern.

Cat s-a construit intre timp din Autostrada Transilvania? In 2004 semnam cu americanii pentru 415 kilometri de autostrada de la Brasov la Bors. Dupa sapte ani circulam pe a opta parte din lungime. In scripte se numeste tronsonul 2B de la Gilau la Campia Turzii, care este aproape gata. Cam o treime dintre lucrari sunt gata si la Suplacul de Barcau pe tronsonul 3C, adica un pasaj napadit de buruieni.

Din cei 3.500 de angajati, cat avea Bechtel in Romania acum 3 ani, azi mai sunt pe statul de salarii mai putin de 200. Pe numai cativa i-am mai gasit la munca.

Iar putinii kilometri finalizati de Bechtel au deja probleme. La un an si jumatate de la inaugurare, borduriada a ajuns si pe autostrada. Atat de bine au fost puse ca deja le schimba.

Pretul pentru kilometrul terminat ajunge astfel la aproximativ 20 de milioane de euro. Prin comparatie, o autostrada similara, intre Arad si Timisoara ne costa doar 5,5 milioane de euro pe kilometru. Diferenta vine din transparenta. Aici s-au respectat normele europene si a fost organizata o licitatie publica. Asa se face ca nu doar preturile sunt mai mici de patru ori, ci si termenul de livrare.

Dar sa revenim la Bechtel. Contractul semnat in 2004 nu este doar profitabil, ci si secret. Guvernul a incercat sa il renegocieze, insa, aproape in fiecare an. De aceasta data ni se promite ca am batut palma pentru preturi corecte. Americanii accepta sa revina pe santier din toamna, dupa ce vom plati o parte din datoriile de 150 de milioane de euro. Pe de alta parte, Guvernul nu mai va mai deschide alte noi tronsoane cu Bechtel.