Autostrada Transilvania, finalizata abia in 2026. Romania are drumuri mai proaste ca Botswana
Autostrada Transilvania va fi finalizata cel mai devreme in 2020, dar ar putea fi terminata si in 2026, dupa 22 ani de la inceperea lucrarilor. Vorbim despre o investitie ale carei costuri au depasit cu mult valoarea preconizata initial si care candideaza la Cartea Recordurilor din cauza ritmului lent de executie.
Proiectul a inceput in 2004, cu semnarea unui contract de 2,2 miliarde euro pentru constructia a 415 kilometri, dar portiunea realizata pana in prezent cu finantarea statului depaseste cu putin 10% din traseul total.
Pentru un tronson de doar 52 kilometri construiti intr-un interval de sapte ani, dar pentru care guvernele isi disputa cu indarjire meritele si dreptul de a taia panglica inaugurala, statul a cheltuit pana in prezent 5,6 miliarde lei, reprezentand mai mult de jumatate din totalul fondurilor care ar fi trebuit alocate pentru intregul proiect.
In toamna acestui an, Guvernul a decis ca lucrarile sa fie continuate de compania americana Bechtel numai pe tronsoanele deja incepute, reprezentand 118 kilometri din totalul celor 415 kilometri, iar restul tronsoanelor sa fie scoase la licitatie pentru a obtine si finantare europeana, conducerea Ministerului Transporturilor evitand insa sa avanseze un termen de finalizare a intregii autostrazi.
Fisa tehnica a investitiei releva ca lucrarile vor fi finalizate cel mai devreme in 2020, dar ar putea fi incheiate si in 2026, semnificand faptul ca un nou-nascut in anul semnarii contractului de incepere a lucrarilor va termina facultatea atunci cand se va putea circula pe intreaga autostrada.
Conform documentului care include esalonarea valorii ramasa de finantat si costurile de functionare si intretinere dupa punerea in functiune a investitiei, statul va cheltui in urmatorii patru ani inca 2,3 miliarde lei, din care 431,3 milioane lei in 2012, 651,2 milioane lei in 2013, 352,6 milioane lei in 2014 si 866 milioane lei in 2015. Aceeasi fisa mai include insa alte costuri totale de 4,8 miliarde lei pentru "anii ulteriori" dupa 2015, fara a indica un termen clar de finalizare a lucrarii.
Luand insa in calcul un cost de intretinere de 4.500 euro/kilometru in perioada de iarna, conform standardelor de cost aprobate de ministerul de resort, si o cheltuiala anuala de intretinere a autostrazii de 24,4 milioane lei, rezulta ca finantarea totala de 4,8 miliarde lei pentru "anii ulteriori" dupa 2015 acopera derularea lucrarilor pentru inca cinci ani, pana in 2020 (daca anual va fi asigurata o finantare similara anului 2015, de peste 800 milioane lei) sau pentru inca 11 ani, pana in 2026 (daca finantarea anuala se va cifra in jurul valorii de 400 milioane lei, acoperita cu greu si in alti ani).
Cheltuiala anuala de 24,4 milioane lei este calculata pornind de la costul de intretinere in perioada de iarna, de 4.500 euro/kilometru, cost inmultit de trei ori pentru a acoperi cheltuielile maxime suplimentare aferente unui an intreg.
Din acest punct de vedere al duratei de executie, Romania concureaza cu cele mai mari autostrazi din lume, precum Trans-Canada Highway (10.000 kilometri), Autostrada Trans-Siberiana (11.000 kilometri), Australia's Highway 1 (20.000 kilometri), dar si cu Autostrada Karakoram (1.300 kilometri), care leaga China de Pakistan si care a fost construita tot intr-un interval de 20 ani, dar la o altitudine de 4.693 metri, cea mai mare inaltime dintre toate autostrazile din lume.
Din punct de vedere al calitatii, Romania are alti concurenti conform ultimului raport al Forumului Economic Mondial, incercand sa depaseasca, fara a reusi deocamdata, tari precum Namibia, Botswana, Sri Lanka, Rwanda, Trinidad Tobago, Tanzania, Uganda, Burkina Faso in ceea ce priveste calitatea drumurilor. Aceasta in conditiile in care calitatea infrastructurii rutiere reprezinta unul dintre principalele argumente pentru care investitorii straini evita Romania.
La aceasta ora, Marocul construieste cu 800 milioane dolari o autostrada de 172 kilometri, care va traversa Muntii Atlas si care are ca termen de finalizare luna iunie 2013, iar Germania construieste anual peste 1.700 kilometri de autostrada, cu un ritm de 3,5 kilometri pe zi.
Contactati de Mediafax si intrebati la ce termen va fi finalizata Autostrada Transilvania, cu mentiunea ca datele analizate releva incheierea lucrarilor la orizontul anului 2020 sau chiar mai tarziu, reprezentantii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) au comunicat doar ca, prin revizuirea retelei europene de transport TEN -T, sectoare din Autostrada Transilvania au devenit eligile pentru a fi construite din bani europeni in perioada 2014-2020 si ca, in functie de sursele de finantare atrase pentru construirea acestor sectiuni, termenele de finalizare "vor fi esalonate dupa 2014".
Oficialii CNADNR au amintit ca tronsonul Suplacu de Barcau-Bors (64 kilometri) ar urma sa fie finalizat in totalitate de constructorul Bechtel in 2013 si ca pentru sectiunile Gilau-Nadaselu (8,7 kilometri) si Targu Mures-Campia Turzii (37,1 kilometri) contractele de lucrari vor fi atribuite in cursul anului viitor, termenul de finalizare a lucrarilor fiind de 24 luni.
In luna mai, ministrul Transporturilor anunta ca la nivel national sunt in executie 276 kilometri de autostrada, fata de un total de 313 kilometri construiti pana in prezent, si ca Romania va avea, "peste cativa ani", 845 kilometri de autostrada, in urma unor investitii de 5,17 miliarde euro.
In proiectul de buget al ministerului, alocarile pentru programul de dezvoltare a infrastructurii de transport rutier (autostrazi, variante ocolire localitati) indica insa sume in scadere pentru urmatorii ani, de la peste 3 miliarde lei executie preliminata in acest an la 2,1 miliarde lei anul viitor, la 1,8 miliarde lei in 2013 si la 1,5 miliarde lei in 2014. In schimb, fondurile rezervate pe anul viitor pentru deplasarile in strainatate ale angajatilor din minister sunt pastrate la un nivel apropiat de cel din acest an.
Prin programul de guvernare, actualul Executiv s-a angajat sa propuna un pact national pentru constructia de autostrazi, finantat cu cel putin 1% din PIB, care sa includa proiectele realizabile pana in 2020 si pentru care sa fie asumat "un angajament de coerenta si continuitate in finantare la nivelul necesar". Pana in prezent nu a fost insa propus un astfel de pact national, reprezentantii Guvernului preferand sa se prezinte singuri, fara opozitie, la ceremoniile de inaugurare in fata electoratului a cate 10 kilometri de autostrada.
Citeste si:
Pe acelasi subiect: