Romania are din aceasta saptamana inca o sosea de viteza: autostrada care va lega trei mari
Romania a pus pe hartie, desigur, Autostrada Vestului, prin care cei din Ministerul Transporturilor vor sa lege Oradea de podul de la Calafat. Practic, suntem impinsi de la spate de altii care vor sa ajunga mai repede in vacanta de la Marea Baltica la Marea Neagra sau la Egee.
Sapte tari europene isi doresc ca trei mari: Baltica, Egee si Neagra sa fie unite printr-o autostrada, numita oficial Via Carpatia.
Traseul va trece si prin Romania. O ramura de peste 500 de km, adica o noua autostrada ce va traversa vestul tarii, ar lega orasul Oradea de podul de la Calafat, care va fi dat in exploatare la sfarsitul anului si va continua prin Bulgaria spre Grecia.
Cealalta ramura, de peste 700 de km, va traversa tara si va ajunge pe litoralul romanesc. Din pacate, cei care vor veni dinspre marea Baltica si vor sa ajunga pe litoralul nostru se vor bloca in primul rand undeva intre Sibiu si Pitesti: aceasta bucata de drum inca nu a fost licitata.
Calatoria balticilor pe autostrada Via Carpatia se va bloca si in zona podului de la Voluntari, unde se termina singura bucata in regim de autostrada, pe care a construit-o Ministerul Transporturilor. De aici incolo, pana la Autostrada Soarelui nu a avut bani, dar nici nu a incercat sa atraga fonduri europene.
"Ca orizont de timp, Sibiu-Pitesti se va termina in 2020. Inseamna ca centura Bucurestiului o sa fie probabil 2017, 2018", a declarat Septimiu Buzasu, secretar de stat in Ministerul Transporturilor.
Autoritatile romane se plang ca nu au bani suficienti: cele 2 miliarde de euro din fonduri europene ar fi suficiente numai pentru 200 de kilometri de autostrada. Asa ca vor schimba tactica si vor miza pe firme private, care vor construi inclusiv si noua autostrada de Vest, ceea ce inseamna ca vom plati taxe pentru a circula pe acolo.