Conform documentului, CFR va primi un imprumut de aproape 770 milioane lei, cu scadenta la 30 noiembrie 2012, din varsaminte din privatizare inregistrate in contul curent general al trezoreriei statului, pentru plata obligatiilor restante inregistrate la 31 martie fata de furnizorii de energie electrica.

"Plata sumelor se va realiza cu conditia renuntarii de catre furnizorii de energie electrica la penalitatile de intarziere calculate pana la data platii obligatiilor restante inregistrate la data de 31 martie 2012", se arata in document.

Datoriile vor fi achitate catre E.ON (9,7 milioane lei), Enel (347 milioane lei), CEZ (167,4 milioane lei), Electrica Muntenia Nord (11,1 milioane lei) si Electrica Furnizare (234,7 milioane lei).

Argumentul Guvernului este ca neadoptarea unor astfel de masuri ar avea ca efect neaprobarea de catre Consiliul director al Fondului Monetar International a scrisorii de intentie inaintata de autoritatile romane si intrarea in faliment a companiei.

La sfarsitul anului trecut, CFR inregistra arierate in suma totala de 4,4 miliarde lei, din care 1,8 miliarde lei obligatii neachitate catre furnizorii de energie. Din datoria totala, majorarile si penalitatile aferente sunt in cuantum de 774,1 milioane lei.

Pentru a obtine acordul Fondului Monetar International si al Comisiei Europene pentru deblocarea unei noi transe din imprumutul acordat Romaniei, Guvernul reia in scrisoare o promisiune des invocata si in anii anteriori, dar fara efect, si anume ca, drept conditie pentru aceasta schema de eliminare a arieratelor, CFR SA va prezenta si va aplica masuri de reducere a costurilor si de crestere a veniturilor, pentru a-si asigura viabilitatea financiara "in anul 2013 si pe mai departe".

O operatiune similara de stergere a datoriilor a fost aprobata de Guvern prin ordonanta de urgenta aprobata in ultima sedinta din 2006, inainte de intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, pentru 34 de societati comerciale, inclusiv CFR SA, dar Comisia Europeana nu a avizat actul normativ nici pana in prezent.

In 2008, Ministerul Transporturilor a propus conversia in actiuni a datoriilor bugetare ale CFR SA catre Electrica, dar masura a fost respinsa atunci de Ministerul Economiei si Finantelor, pe motiv ca operatorul de transport nu este inclus in lista companiilor care trebuie privatizate, ceea ce inseamna ca actiunile nu vor putea fi valorificate ulterior. Nici pentru perioada imediata Guvernul nu are in vedere privatizarea CFR SA, ci restructurarea companiei.