Guvernul intervine in datoriile CFR prin imprumuturi si stergerea penalitatilor
Guvernul va acorda CFR Infrastructura un imprumut pentru plata arieratelor catre furnizorii privati de energie si va emite o ordonanta prin care va decide ca doar datoria principala a operatorului feroviar fata de Electrica va fi achitata, dar esalonat, in timp ce penalitatile aferente vor fi sterse.
Potrivit celor mai recente date, companiile feroviare de stat inregistreaza datorii de 1,2 miliarde lei catre furnizorii de electricitate si penalitati de 900 milioane lei.
Imprumutul pentru CFR Infrastructura, prevazut in ultima scrisoare de intentie convenita de Guvern cu FMI si obtinuta de Mediafax, va fi acordat sub forma unui "imprumut punte", care va fi inlocuit pana la sfarsitul lunii octombrie de un imprumut garantat de stat.
"Vom continua sa cautam sa identificam masuri aditionale de crestere a veniturilor si reducere a costurilor, inclusiv prin aplicarea standardelor de cost, pentru a imbunatati in continuare pozitia financiara a intreprinderilor de stat din sectorul transporturi. Ca actiune prealabila, Guvernul va acorda un imprumut punte pentru eliminarea arieratelor CFR Infrastructura catre furnizorii privati de energie si va emite o ordonanta pentru anularea penalitatilor si plata treptata a principalului la arieratele datorate Electrica", se arata in document, scrie Mediafax.
Pana la jumatatea lunii iunie va fi negociata intre Ministerul Finantelor, Ministerul Economiei si Ministerul Administratiei o schema de anulare a arieratelor acumulate si de CFR Marfa fata de Electrica si centralele electrice locale. In cazul CFR Calatori, vor fi analizate la nivelul Ministerului Finantelor posibilitatile de acordare pana la finele lunii iunie a unor "compensari" in cuantum de 300 milioane lei, pentru echilibrarea bugetului pe acest an al companiei.
Pentru a obtine acordul Fondului Monetar International (FMI) si al Comisiei Europene, Guvernul reia in scrisoare o promisiune des invocata si in anii anteriori, dar fara efect, si anume ca, drept conditie pentru aceasta schema de eliminare a arieratelor, CFR SA va prezenta si va aplica masuri de reducere a costurilor si de crestere a veniturilor, pentru a-si asigura viabilitatea financiara "in anul 2013 si pe mai departe".
In acelasi timp, Guvernul promite ca pana la sfarsitul lunii iunie va semna contracte cu firme de consultanta pentru numirea, pana la finele lunii septembrie, a managementului privat la CFR SA si CFR Calatori si va inchiria sau inchide aproximativ 550 kilometri linie de cale ferata.
In luna aprilie, Guvernul a avizat inceperea procedurii prin care datoriile bugetare inregistrate de CFR SA la finele anului trecut, de 3,99 miliarde lei, sunt anulate prin conversia in actiuni.
O operatiune similara de stergere a datoriilor a fost aprobata de Guvern prin ordonanta de urgenta aprobata in ultima sedinta din 2006, inainte de intrarea Romaniei in Uniunea Europeana, pentru 34 de societati comerciale, inclusiv CFR SA, dar Comisia Europeana nu a avizat actul normativ nici pana in prezent.
In 2008, Ministerul Transporturilor a propus conversia in actiuni a datoriilor bugetare ale CFR SA catre Electrica, dar masura a fost respinsa atunci de Ministerul Economiei si Finantelor, pe motiv ca operatorul de transport nu este inclus in lista companiilor care trebuie privatizate, ceea ce inseamna ca actiunile nu vor putea fi valorificate ulterior.
Nici pentru perioada imediata Guvernul nu are in vedere privatizarea CFR SA, ci restructurarea companiei.
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS