In prezent, in structura Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), pe langa aparatul propriu, functioneaza 42 de directii judetene ale finantelor publice si circa 220 de administratii ale finantelor publice municipale, orasenesti, comunale si ale sectoarelor din Bucuresti. Tot sub coordonarea ANAF activeaza Garda Financiara si Administratia Nationala a Vamilor.

Masurile de reorganizare ANAF vor fi derulate in baza programului convenit cu Banca Mondiala si Fondul Monetar International si au fost introduse in noul Program de convergenta, aprobat, miercuri, de Guvern.

Potrivit documentului guvernamental principalele imbunatatiri procedurale pe care ANAF le va implementa in perioada 2012-2016 sunt cresterea gradului de declarare electronica la distanta pana la 98% din totalul declaratiilor primite pentru persoanele juridice, in cazul declaratiilor care pot fi depuse prin acest sistem, introducerea unui catalog de servicii pentru contribuabili si a standardelor de calitate in domeniul asistentei contribuabililor, cresterea ariei de cuprindere a activitatii de asistenta contribuabili, pentru a se transforma in unicul punct de contact al contribuabilului cu ANAF, stimularea cresterii ponderii platilor prin sistemul bancar, crearea pentru contribuabili (persoane fizice si juridice) a posibilitatii de a-si vizualiza situatia fiscala, de a solicita si de a primi documente prin portalul ANAF.

"Vor fi aplicate masuri de reorganizare a aparatului teritorial pe o structura regionala si reducere a in continuare a retelei de administratii financiare, pentru cresterea eficientei organizationale si diminuarea riscurilor de aparitie a coruptiei. La jumatatea anului 2013 se vor crea 8 directii generale regionale, avand competenta teritoriala similara celor 8 regiuni de dezvoltare, care vor integra administrarea contribuabililor mijlocii la nivel de regiune si care vor detine functii suport adecvate. Sub conditia automatizarii proceselor de activitate si a consolidarii sistemului informatic, in asa fel incat sa compenseze lipsa prezentei in teritoriu a oficiilor fiscale, in anul 2015 numarul de administratii financiare va fi redus pana la 47 de unitati (cate una in fiecare judet si in sectoarele Municipiului Bucuresti) iar directiile regionale de finante publice, cele de vama si cele de garda financiara vor fuziona intr-o singura structura", se arata in document.

In urma procesului de restructurare ANAF, angajatii vor fi recalificati si redistribuiti catre domeniile deficitare (inspectie fiscala, control vamal ulterior, asistenta contribuabili, structuri dedicate contribuabililor mari si mijlocii sau unitatilor cu un mare numar de contribuabili), concomitent cu recrutarea de specialisti pentru functii cu valoare adaugata mare (tehnologia informatiei si comunicatiilor, juridic, anumite functii de management), cu incadrarea in numarul actual de posturi.