Statul roman a fost prejudiciat cu peste jumatate de miliard de euro in contractul cu Bechtel. Americanii au construit 52 km din autostrada Brasov-Bors cu 1,2 mld. euro
Autostrada
Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) a constatat un prejudiciu total la bugetul statului de 525,9 milioane euro cauzat in principal de modul in care Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a gestionat contractul cu compania americana de constructii Bechtel, in cazul autostrazii Transilvania, potrivit unui document obtinut de News.ro.
CNAIR a transmis News.ro ca a formulat o plangere prealabila la Ministerul Finantelor impotriva raportului ANAF, dar nu a primit inca un raspuns.
Proiectul privind constructia autostrazii Brasov-Bors a fost aprobat in 2003, in timpul guvernarii Adrian Nastase, si a inceput in 2004, iar compania Bechtel trebuia sa finalizeze autostrada Transilvania pana in 2012.
Contractul, incheiat initial pentru suma de 2,2 miliarde de euro, a fost de mai multe ori modificat, iar in 2013 a fost reziliat, cu obligatii de plata din partea statului roman.
Intr-un raport al inspectorilor guvernamentali, din noiembrie 2013, se arata ca intelegerea cu Bechtel a fost modificata fara respectarea dispozitiilor legale, ceea ce a condus la prejudicii pentru stat.
Valoarea totala efectiv platita catre Bechtel, calculata initial la 2,2 miliarde euro pentru intreaga autostrada, a fost de 1,2 miliarde euro pentru doar 52 kilometri realizati.
Cine este vinovat de prejudiciile aduse statului roman
Potrivit raportului ANAF, CNAIR nu a demarat si a derulat o procedura de negociere cu Bechtel, ceea ce a dus la incheierea unui contract pagubos pentru statul roman.
”Nerespectarea de catre companie a prevederilor art. 1 din Ordonanta de Urgenta a Guvernului nr. 120/18.11.2003, in sensul ca nu a demarat si nu a derulat o procedura de negociere cu Bechtel International Inc., fapt care a condus la incheierea unui contract si inscrierea in contratul incheiat cu aceasta firma a unor clauze paguboase pentru statul roman, concretizate in prejudicii majore asupra bugetului de stat”, se arata in raportul ANAF.
Din prejudiciul total calculat de Fisc, 298,7 milioane euro reprezinta suma achitata de CNAIR din fonduri de la bugetul de stat, iar 227,2 milioane euro reprezinta penalitati si dobanzi.
Fiscul sustine ca CNAIR avea obligatia de a recupera sumele platite ca avans constructorului, cu perceperea majorarilor de intarziere.
In plus, prin al doilea acord de modificare, cele doua parti au convenit sa elimine lucrarile de constructie pentru sase sectiuni, desi fusese achitata o suma initiala de 30 milioane de euro pentru inceperea lucrarilor pe toate cele opt sectiuni ale autostrazii. ANAF a cerut companiei de drumuri sa recupereze prejudiciile aduse bugetului de stat.
De cealalata parte, CNAIR sustine ca a depus la Ministerul Finantelor o plangere referitoare la acest raport, dar nu a primit nici pana acum un raspuns.
”Pana in prezent, CNAIR nu a primit inca un raspuns la plangerea prealabila impotriva raportului si nici instanta de judecata nu s-a pronuntat inca in ceea ce priveste solicitarea de suspendare a dispozitiei. Prin urmare, dupa epuizarea tuturor cailor de atac, compania va actiona in functie de solutia data de instanta de judecata. Compania va formula, in termenul legal, contestatie la executare si va solicita suspendarea provizorie a somatiei ANAF in fata instantelor judecatoresti”, se arata in raspunsul trimis la solicitarea News.ro.
In luna octombrie a anului trecut, procurorii au clasat dosarul privind disparitia contractului incheiat in 2003 cu compania Bechtel pentru Autostrada Transilvaniei, intrucat faptele de distrugere, abuz si neglijenta in serviciu cercetate in cauza s-au prescris, au declarat, pentru News.ro, oficiali ai Parchetului Judecatoriei Sectorului 5.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS