Companiile aeriene ar trebui, teoretic, să le ofere oamenilor mai multe variante pentru compensații, inclusiv returnarea banilor pentru bilete.

Din păcate, mulți clienți se plâng că nu reușesc să contacteze companiile, nu primesc răspunsuri și, evident, nici banii înapoi.

Cristina și-a plănuit încă de la începutul anului trei vacanțe în această perioadă, împreună cu prietenul ei și cu familia. Cum toate s-au anulat, a cerut banii înapoi. Dar, iată ce răspuns a primit de la una dintre companiile de la care a cumpărat bilete.

Cristina Nedelcu: „Am primit confirmare că vom primi voucher în loc de refund, chiar dacă noi nu cerusem asta. Am reușit în cele din urmă pe chat, după ce am așteptat o oră și jumătate să intru în contact cu ei. Mi-au confirmat că vor face refund-ul, însă va dura destul de mult, nu au reușit să îmi precizeze în cât timp vor face asta.”

O problemă similară a întâmpinat și o altă femeie, care trebuia să plece într-un city break în Dublin, cu aceeași companie. Cum nu mai poate pleca, a cerut banii înapoi, iar răspunsul a fost similar.

Cristina Lusodan: „Am primit câteva mail-uri în care mi s-a spus că datorită situației nu au destui reprezentanți la call center sau persoană care să proceseze refund-ul. Ieri am primit un mail cu o oferta de voucher, deci practic mă obligau să acept un voucher.”

Ryanair promite înapoierea banilor după încetarea crizei

Reprezentanții Ryanair spun însă că vor înapoi banii celor care cer asta, după încetarea crizei. Angajații au de procesat de 10 ori mai multe astfel de cereri decât în mod normal, iar personalul este insuficient, mai spun reprezentanții companiei.

Situația nu ar fi singulară.

Răzvan Pascu, consultant turism: „Mare parte dintre companiile aeriene nu dau banii înapoi, ci propun variante alternative precum schimbarea perioadei de călătorie sau voucere de calatorie”.

Românii apelează la firmele de despăgubiri

Tocmai de aceea, în ultimele două luni s-a dublat numărul celor care au apelat la firmele care se ocupă de recuperarea despăgubirilor de la companiile aeriene.

Sunt călători care fie nu știu o limba străină, fie au fost refuzați direct sau nu au primit nici măcar un răspuns de la agenția de turism sau de la site-urile prin care au făcut rezervările la companiile aeriene.

Ramona Colea, companie recuperare despăgubiri:„Unele au scos deja varianta oferirii sumei cash. Este ilegal. Este măcar legal să-i ofere opțiunea și să încerci să aleagă opțiunea și este ilegal să nu i le poți oferi. Sunt și companii care spun bine te despăgubim, dar îți vom da banii atunci când îi vom avea.”

Tarom oferă reprogramarea zborului sau rambursarea sumei
 
Compania de stat Tarom anunță că cei afectați pot opta fie pentru reprogramarea zborului, fie pentru rambursarea sumei.

BlueAir oferă în plus un voucher

Pe lângă aceste soluții, cei de la Blueair oferă în plus și posibilitatea de a primi un voucher valabil cel puțin un an.

Ioana Pantelimon, reprezentant BlueAir: „Am încercat să venim în întâmpinarea clienților emitând de exemplu toate voucherele în mod automat, astfel încât mare din clienți să nu fie nevoiți să ne contacteze pentru a primi acest voucher. Pasagerii care au bilete cumpărate până la finalul lunii mai pot să-și le replanifice, în mod gratuit. Vom revizui acest termen dacă situația o va impune la începutul lunii mai.”

WizzAir oferă banii înapoi și un bonus de 20%

Wizz Air spune că toți clienții care au avut zborurile anulate primesc suma în contul de client, chiar cu un bonus de 20% - dar baniipot fi folosiți doar pentru alte călătorii în următorii doi ani. Clienții pot cere și rambursarea banilor, dar compania anunță, la fel, că asta va dura mai mult.

Teoretic, în această situație, conform legislației europene, companiile aeriene sunt obligate să ofere toate cele trei opțiuni: returnarea banilor, reprogramarea călătoriei sau un voucher pentru călătorii viitoare.