Plan de salvare pentru Tarom și Blue Air, grav afectate de pandemie. Ce soluții a găsit Guvernul pentru a oferi lichiditate celor doi operatori aerieni din România
Tarom, Blue Air, aeroport
Autorităţile analizează posibilitatea de a acorda companiilor Tarom şi Blue Air credite cu garanţii de stat care să compenseze lipsa de lichidităţi generată de pandemia COVID-19, anunță Ministerul Transporturilor.
Potrivit sursei citate, după consultările de luni dintre Guvern și reprezentanții companiilor Tarom și Blue Air, au fost discutate câteva soluţii pentru susţinerea financiară a celor doi operatori aerieni de curse aeriene regulate, în contextul crizei generate de pandemia COVID-19.
"Concret, analizăm posibilitatea acordării unor credite cu garanţii de stat care să compenseze lipsa de lichidităţi generată de pandemia COVID-19", informează ministerul.
Guvernul a aprobat în cursul lunii aprilie 2020, prin Memorandum, acordarea unor ajutoare de stat companiilor aeriene Tarom şi Blue Air pentru acoperirea pierderilor generate de reducerea semnificativă a cererii de trafic aerian pe perioada pandemiei COVID-19. În cursul aceleiaşi luni, Ministerul Transporturilor a depus la Comisia Europeană prenotificarea pentru autorizarea măsurii de ajutor de stat.
În cazul Tarom, compania a prezentat elementele Planului de Restructurare, care urmează să fie trimis în cursul lunii august 2020 spre aprobare Directoratului de Competitivitate al Comisiei Europene. În baza acestui plan, ajutorul de salvare acordat Tarom în cursul lunii februarie a.c. se va transforma într-un ajutor de restructurare.
"În cadrul întâlnirii de astăzi (luni, n.red.), au fost stabilite acţiunile concrete care vor fi întreprinse de MTIC şi MFP în perioada imediat următoare, astfel încât procedura de notificare la Comisia Europeană a celor două ajutoare de stat să fie finalizată până la sfârşitul lunii iulie, ceea ce va permite declanşarea procedurilor legale pentru accesarea ajutoarelor şi asigurarea fondurilor necesare pentru ca Tarom şi Blue Air să traverseze perioada de criză din sectorul transporturilor aeriene. Accesarea acestor ajutoare de stat se va face numai după aprobarea prealabilă din partea directoratelor responsabile din cadrul Comisiei Europene", se menţionează în documentul citat.
Întâlnirea cu membrii conducerii Blue Air a fost anunţată încă de săptămâna trecută de ministrul Transporturilor Lucian Bode, care a apreciat că statul român ar trebui să aloce fonduri pentru "salvarea" Blue Air, dar şi să devină acţionar la această companie.
Blue Air a declanşat recent procedura de concordat preventiv, un mecanism de evitare a insolvenţei, care permite unei companii să propună creditorilor - care deţin peste 75% din creanţe - un plan de redresare şi plată a datoriilor.
"În această perioadă, industria de transport aerian se confruntă cu mari greutăţi. Cum a făcut Germania cu Lufthansa, a alocat fonduri importante şi a intrat acţionar acolo, la fel va trebui să facem şi noi - este opinia mea, încă nu am luat o decizie - cu Blue Air", a argumentat Bode.
Compania Naţională de Transporturi Aeriene Române (Tarom) a fost înfiinţată în anul 1954 şi îşi desfăşoară activitatea sub autoritatea Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor (MTIC). Din iunie 2010, compania este membră a Alianţei SkyTeam, din 1993 membră a Asociaţiei Internaţionale a Transportatorilor Aerieni (IATA).
Blue Air a fost înfiinţată în 2004 şi s-a dezvoltat de-a lungul anilor devenind un operator aerian paneuropean, cu baze operaţionale în România, Cipru, Italia şi Marea Britanie. Afacerea a fost lansată de Nelu Iordache, condamnat însă în decembrie 2017 la şase ani şi trei luni de închisoare în dosarul privind deturnarea fondurilor pentru primul tronson al autostrăzii Nădlac - Arad.
Blue Air operează în actuala formulă din 2013, când Airline Management Solutions SRL a preluat, în urma unei licitaţii, afacerea Blue Air, aflată în insolvenţă.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS