Ovidiu Silaghi, a declarat, intr-o conferinta de presa la Targu Mures, ca Guvernul anterior s-a angajat ca va plati companiei Bechtel 240 de milioane de lei, insa exista doar 98 de milioane de lei in buget, prevazuti pentru autostrada Transilvania, informeaza Mediafax.

"Bechtel continua lucrarile, nu se opreste, dar mi se pare normal sa ne onoram contractele. Cat reusim sa asiguram finantarea, compania lucreaza. Asta e problema, asigurarea finantarii. Daca intarziem termenele de plata, nicio estimare nu mai e realista. Dupa ce le dau diferenta de bani, dupa aceea pot sa-i chem din nou la discutii, sa vad cum stau ei cu termenele de realizare. Nu stiu cand le pot da banii, asta-mi este marea problema. Pot sa le cer sa lucreze in momentul in care le dau si banii. Acum, v-am spus - am un minus. Nu pot sa ma duc sa bat cu pumnul in masa atata vreme cat eu sunt in culpa. Trebuie sa am aceasta discutie cu primul-ministru, miercurea viitoare, dupa alegeri. Oricat de creativ as fi, nu pot sa inventez bani. N-am cum. Prin urmare, trebuie sa gasim, impreuna cu ministrul de Finante si cu primul-ministru, o sursa de finantare", a spus ministrul Transporturilor.

Acesta a evitat sa spuna daca a identificat surse bugetare in acest sens sau va recurge la imprumuturi. "Dati-mi voie sa vorbesc cu ministrul de Finante inainte, imprumutul nu-l fac eu", a afirmat Silaghi.

Potrivit ministrului, exista mai multe lucrari unde s-a dat ordin de incepere, insa este asigurata doar 10-20 la suta din finantare. "Noi suntem in situatia in care nu dorim sa oprim niciun contract, nicio lucrare, pentru ca ar fi o tampenie din partea noastra sa luam totul de la zero, cum s-a facut de catre ceilalti, si sa reincepem licitatiile. Mai ales ca suntem intr-o perioada de vara, in care frontul de lucru este bun, deci ar fi o tampenie. Dorim sa ne tinem de contracte, dar constatam ca sunt foarte multe contracte cu buget prevazut de 10-20 la suta. Or, constructorul respectiv se opreste sau vine si ne cauta si ne intreaba de finantare. In trimestrul viitor nici macar nu pot sa finantez, ca n-am buget, bugetul este aprobat. Deci eu pot sa-i promit doar ca-l finantez in trimestrul intai din 2013", a spus oficialul.

Acesta a afirmat ca predecesorii sai "aveau un obicei de a da ordine de incepere la o gramada de lucrari", probabil "pentru a se lauda" in teritoriu cu acestea.

Potrivit lui Silaghi, programele de infrastructura care beneficiaza de bani europeni trebuie continuate, iar tronsoanele cuprinse in acordul-cadru cu UE trebuie incepute, intrucat mare parte din finantare este asigurata din bani europeni, iar de la bugetul de stat trebuie asigurate sume mult mai mici.

"Nu are sens sa oprim banii europeni sa vina in Romania, gradul de absorbtie e destul de mic", a spus Silaghi, apreciind ca pe timpul ministrului Anca Boagiu rata de absorbtie a crescut de la 3 la 6,9%.

In urma cu aproape o luna, ministrul Ovidiu Silaghi anunta ca lucrarile la Autostrada Transilvania vor continua in judetul Bihor, dupa ce Ministerul Transporturilor va aloca Bechtel, constructorul autostrazii, suma de 98 milioane de lei.

 

"Am avut o discutie cu reprezentantii companiei americane Bechtel si pana la sfarsitul lunii ar trebui sa le mai dam 240 de milioane de lei. Avem deja 98 de milioane, iar ei au spus ca se multumesc si cu acesti bani. Nu am gasit o bogatie la Ministerul Transporturilor. Vor continua sa lucreze si vom gasi solutii pentru diferenta. Lucrarile continua la Autostrada Transilvania, fiind interesul Transilvaniei pana la urma, nu avem cum sa abandonam proiectul. Se va lucra spre Oradea, spre vama", spunea atunci Silaghi.

Proiectul Autostrada Transilvania a inceput in 2004, in baza unui contract de 2,2 miliarde de euro, incheiat cu compania americana Becthel pentru constructia unui traseu de 415 kilometri. Dupa sapte ani de la lansarea proiectului, au fost finalizati doar 52 de kilometri.

Contractul cu Bechtel a fost renegociat in 2011, compania americana urmand sa finalizeze doar doua tronsoane din cele opt ale autostrazii. Guvernul a avizat noul contract, care prevede reducerea costului aferent lucrarii cu 50%, la 6,9 milioane euro/km, si permite scoaterea la licitatie a tronsoanelor inca neincepute.

Bechtel va continua lucrarile la tronsoanele Campia Turzii-Gilau si Suplacu de Barcau-Bors, reprezentand 118 kilometri din cei 415 kilometri ai autostrazii. Traseul autostrazii mai cuprinde sase sectiuni insumand 297 km, respectiv Brasov-Fagaras (53 km), Fagaras-Sighisoara (52 km), Sighisoara-Ogra (56 km), Ogra-Campia Turzii (36 km), Cluj Vest-Mihailesti (24 km) si Mihailesti-Suplacu de Barcau (76 km).