Este pentru prima dată, când conducerea Metrorex recunoaşte oficial acest lucru. Şeful companiei a coborât luni în subteran pentru a vedea stadiul lucrărilor şi a promis că Magistrala 5 va fi gata până în octombrie. Mai puţin sistemul de automatizare, fără de care trenul nu poate transporta pasageri, prin galerii.

Vizita pe şantierul din Drumul Taberei a început la staţia Râul Doamnei, unde lucrările sunt mult întârziate. Angajaţii lucrează la finisaje. Din păcate, au de suferit şi cei care locuiesc sau trec prin zonă. La suprafaţă, muncitorii nu au reuşit să redea circulaţiei nici bucată de stradă ocupată de şantier.

Şantierul îi deranjează de mulţi ani pe locuitorii cartierului. Lucrările au fost terminate în proporţie de numai 50 la sută la Academia Militară şi la staţia Parc Drumul Taberei 34. În celelalte au depăşit 80, 90 la sută.

Cu toate acestea, şeful Metrorex spune că toate lucrările de construcţie din subteran şi suprafaţa vor fi terminate până la sfârşitul anului. Dar asta nu înseamnă că metroul e gata.

Dumitru Şodolescu, directorul general Metrorex: "Lucrările vor fi finalizate în septembrie, octombrie în totalitate, mai puţin finalizarea sistemului de automatizare care cum ştiţi face obiectul unei contestaţii în instanţă. Eu nu pot să fiu rupt de realitate, dacă ne duce până în iulie, august, categoric sistemul de automatizare nimeni nu va putea să-l finalizeze."

După ce va fi terminată calea de rulare, vor începe testele. Şinele vor fi instalate până în luna martie, apoi urmează probele tehnologice care se vor termina la toamnă. Până atunci mai multe trenuri vor trece prin subteran, unele dintre ele şi cu 80 de kilometri pe oră.

Dar fără sistemul de automatizare, care opreşte garniturile şi deschide uşile, trenurile nu pot transporta pasagerii prin subteran. Una din cele două contestaţii care bloca achiziţionarea acestui sistem a fost respinsă în urmă cu câteva zile de instanţă. A mai rămas una singură.

Primul termen avansat pentru metroul din Drumul Taberei a fost 2015. În anul 2011 s-a semnat primul contract, cel pentru partea de structură, iar termenul era de 36 de luni. Astfel, 300.000 de călători ar fi putut fi preluaţi de metrou pe acest tronson Eroilor - Drumul Taberei. Dar, conform şefului Metrorex, sunt învăţăminte care au putut fi trase în urma acestui proiect, astfel încât aceleaşi greşeli să nu fie repetate. Magistrala M5 s-a confruntat cu probleme de avize, probleme de finanţare, probleme de lucrări neprevăzute care au apărut pe parcursul execuţiei lucrărilor.

"Categoric am avut de învăţat. În primul rând, obţinerea autorizaţiei de construire fără avizele aferente este o mare greşeală. Lucrul acesta s-a întâmplat la M5, avizul de mediu nu a fost obţinut, deşi demersurile au început încă din 2008. Când s-a obţinut avizul de mediu, situaţia s-a schimbat faţă de cum a fost gândită iniţial şi cum a fost scoasă la licitaţie lucrarea. Ştiţi că nu au fost aprobate defrişările în parcul Drumul Taberei, drept urmare s-a schimbat organizarea de şantier şi toate celelalte. Apoi finanţarea. Nu ai finanţare pentru proiect este un lucru absolut clar că nu vei putea să finalizezi. Au fost zeci de luni de zile când practic nu a fost finanţare pentru proiect. După aceea, utilităţile. Dacă nu ai o hartă exactă a utilităţilor, categoric apar lucrări neprevăzute şi înseamnă costuri suplimentare şi timp suplimentar", a spus șeful Metrorex.

Pe Magistrala 5 vor circula pentru început zece trenuri Bombardier, din flota actuală. "Avem în pregătire licitaţia pentru achiziţia de trenuri noi. Săptămâna acesta va fi în SEAP. Vom achiziţiona 13 trenuri noi pentru M5 cu fonduri de la BEI'', a mai spus Şodolescu.

Valoarea totală a proiectului de metrou Drumul Taberei-Eroilor este 3,4 miliarde de lei. Prin inaugurarea acestei magistrale, Capitala va ajunge la 78 de kilometri de reţea şi la 63 de staţii de metrou.