De pe buza falimentului, pe profit în 2024. Cum își propun autoritățile să salveze operatorul de stat Tarom
Tarom
Autorităţile îşi propun să aducă pe profit operatorul aerian naţional Tarom până în anul 2024, prin optimizarea tuturor costurilor, planul de restructurare a companiei urmând să fie pus în practică începând cu săptămânile următoare.
"Noi vrem ca, până în 2024, prin optimizarea tuturor costurilor, nu doar cu resursa umană, să ajungem cu compania Tarom pe profit", a anunţat ministrul Transporturilor, Lucian Bode, potrivit Agerpres.
El a precizat că la Tarom vor fi disponibilizaţi aproximativ 600 de angajaţi şi a subliniat că nu este un susţinător al reducerii numărului de piloţi şi însoţitori de zbor.
"Acel plan de restructurare nu conţine doar restructurare de personal, vorbim şi optimizarea flotei, de reducerea costurilor cu combustibilul, de optimizări comerciale, de optimizarea unor rute. Planul de restructurare a fost transmis către Comisia Europeană, a fost prenotificată Comisia Europenă. El va fi pus în practică începând cu săptămânile viitoare. Vor fi restructuraţi aproximativ 600 de angajaţi care vor primi salarii compensatorii, de la fiecare departament în parte. Dacă nu sunt zboruri de la Direcţia Operaţiuni zbor pentru că de acolo trebuie să reduci numărul de angajaţi. Eu am văzut acest plan. Nu sunt susţinătorul reducerii numărului de piloţi şi personal însoţitor pentru că o companie aeriană are nevoie în primul rând de această categorie de personal. Din toate segmentele vom reduce numărul de personal dar impactul pe bugetul Tarom, tot ce înseamnă fond de salarii, este undeva la 19%. Reducând cu 500 - 600 de angajaţi, vorbim de un impact de 5%", a explicat ministrul de resort.
Bode a reamintit de ajutorul de salvare acordat operatorului aerian în luna februarie a acestui an, care s-a ridicat la 37 de milioane de euro, şi care s-a transformat în ajutor de restructurare pentru că nu a putut fi returnat în şase luni.
De asemenea, săptămâna trecută, a fost adoptată în şedinţă de Guvern o ordonanţă de urgenţă prin care se acordă ajutor de stat companiilor Tarom şi Blue Air pentru a-şi acoperi pierderile înregistrate în această perioadă generată de pandemie.
"Vrem să vindem aeronavele, suntem în proces de vânzare a aeronavelor ATR vechi, vrem să vedem ce se întâmplă cu Boeing Max pentru că am preluat un contract, un cartof fierbinte, s-a întâmplat şi nenorocirea din SUA şi nu ştim ce facem cu acest contract. Sunt multe probleme la Tarom, dar am încredere că această companie poate fi salvată şi trebuie salvată", a precizat Lucian Bode.
Guvernul a adoptat, în 14 august, o Ordonanţă de Urgenţă privind acordarea unor ajutoare de stat pentru Tarom şi Blue Air.
"Este vorba de o Ordonanţă de Urgenţă prin care se asigură accesul acestor companii din industria de aviaţie - aşa cum a fost de altfel reglementat şi în alte state europene - la garanţii de stat pentru obţinerea unor credite pentru compensarea, asigurarea nevoilor de finanţare a acestor companii în condiţiile în care acestea au suferit pierderi masive ca urmare a pandemiei de coronavirus. În cazul de faţă, vorbim de garanţii de stat pentru Tarom în sumă de 317 de milioane lei, iar pentru Blue Air - 300 de milioane lei", declara şeful Cancelariei premierului, Ionel Dancă, la finalul şedinţei de Guvern.
Pe acelasi subiect: