Vrei o casa noua in Farmville sau o pisica in culorile curcubeului, oferita de HappyPets? Acum este mai usor ca niciodata sa le achizitionezi cu bani reali, fara sa mai fii nevoit sa parasesti pagina de joc, pentru a completa diferite formulare.

Facebook tocmai a lansat propria moneda, numita "credit", pe care utilizatorii o pot folosi pentru a cumpara diverse bunuri virtuale in jocuri si alte aplicatii, ea fiind testata in momentul de fata de aproximativ 100 de dezvoltatori.

Cum te momeste Facebook sa consumi mai mult

Principalul scop pentru care Facebook a lansat sistemul de credite este sa-i convinga pe utilizatori sa petreaca mai mult timp pe site si sa cumpere bunuri virtuale.

Acum, cand vrei sa dai bani pentru a beneficia de diverse articole intr-un joc, trebuie sa completezi un formular, sa dai date despre card sau despre telefonul mobil, in functie de modalitatea de plata. Cand treci la un alt joc, o iei de la capat si asa mai departe. Insa noua moneda te scapa de acest efort. Astfel, ramai pe pagina Facebook si nu mai renunti asa usor la a face plati.

Un asemenea credit costa 10 centi, poate fi cumparat cu ajutorul cardului, al telefonului mobil sau prin PayPal, iar utilizatorii il pot folosi in oricare dintre cele 550.000 de jocuri si aplicatii Facebook care ofera si produse virtuale contra cost.

Zynga, compania care a creat FarmVille si Mafia Wars, cel mai mare dezvoltator de jocuri prezent pe Facebook, de unde ii vine si cea mai mare parte din venituri, testeaza deja sistemul de credite. Zynga si Facebook, care au semnat recent un contract de colaborare pentru inca 5 ani, spera sa creasca astfel cererea de jocuri prin intermediul retelelor sociale, asteptandu-se sa genereze venituri de circa 2 miliarde de dolari pana in 2012.

Alti dezvoltatori, de la nume mai mari, ca Playfish sau PopCap Games si pana la companii mai mici, cum ar fi Crowdstar International si Arkadium, se arata deja incantati de moneda Facebook, spunand ca au observat rezultate pozitive in ceea ce priveste vanzarile.

Kenny Rosenblatt si Jessica Rovello, cofondatorii Arkadium, spun ca aproximativ 10% dintre utilizatorii celor trei jocuri ale companiei de pe Facebook cumpara bunuri virtuale folosind noua moneda, adica de trei ori mai mult decat cei care folosesc alte modalitati de plata.

"Cu ajutorul creditelor Facebook, oricine are un impuls de moment si vrea sa cumpere ceva, o face imediat. Nu mai trebuie sa iasa din site si sa completeze un formular pe o alta pagina web", spune Rosenblatt.

Facebook profita si pune taxe astronomice

Din fericire, ele nu sunt platite de utilizatori. Pentru fiecare credit folosit intr-un joc, dezvoltatorul trebuie sa plateasca o taxa de 30%. Altfel spus, 30 de centi la fiecare dolar, ceea ce face ca multe companii sa arate reticenta fata de noul sistem.

Reprezentantii Facebook se apara, declarand ca taxa de 30% este "in conformitate cu normele din domeniu", dupa cum explica Deborah Liu, manager Facebook care se ocupa de sistemul de credite. De altfel, si Apple percepe o taxa de 30% de la firmele care vand jocuri si aplicatii prin intermediul store-urilor sale, precum si bunuri virtuale in cadrul acestor aplicatii, explica purtatoarea de cuvant a companiei Apple.

Facebook nu a hotarat daca noua moneda va inlocui celelalte sisteme de plata, transformand-o in singura modalitate de a cumpara produse virtuale. De mentionat ca pentru sistemele de pana acum, Facebook nu percepea nicio taxa si ca cea mai populara metoda de plata, cea prin card, are un comision de 3%.

MySpace cocheteaza cu ideea unei monede proprii

In acest moment, MySpace nu ofera un astfel de sistem si nici nu testeaza unul, dar se gandeste serios la idee, potrivit purtatoarei de cuvant a retelei. Surse din companie sustin, insa, ca dezvoltatorii vor avea de platit o taxa mai mica de 30%.