Daca ai dat click pe acest articol sperand ca te vei afla cum sa te imbogatesti rapid, afla ca pentru a face bani pe Internet iti trebuie multa rabdare si multa munca. Asa ca nu te grabi sa te lansezi in propria afacere online, fara sa ai cel putin la inceput o sursa sigura de venit.
 
Investitia initiala nu trebuie sa se ridice la zeci de mii de euro. Poti face o afacere buna si cu cateva sute sau cateva mii. Un exemplu: Sergiu si Raluca Sava, doi tineri din Targu Mures, au lansat in anul 2004, cu 2.000 de euro, site-ulwww.licitatia.ro.
 
Nici macar nu ofera informatii proprii, ci aduna date despre licitatii publice din Romania si Uniunea Europeana si le vand mai departe. Un abonament costa 40 – 80 de lei, in functie de domeniul ales si de perioada (3, 6 sau 12 luni). Asa au ajuns in 2008 la un profit de 72.500 de euro.
 
Top 3 idei de afaceri pe Internet
 
1. Site-uri informative si blogging. Un site poate avea continut propriu sau poate aduna date externe, ca in cazul sotilor Sava. Important este sa stii ce vrei si sa iti botezi afacerea adecvat. In cazul blogului, reteta succesului consta in: subiecte interesante + consecventa in publicare + atragerea unei comunitati active = trafic = bani. Castigurile unui blogger in Romania pot varia de la cateva sute de euro pe luna pana la peste 1.000 sau chiar si mai mult. Insa asta nu de la inceput, ci dupa cateva luni sau poate chiar ani de experienta. Afla aici cum faci bani din blog!

2. Vanzari directe si site-uri de licitatii
. Shoppingul online este o piata de consum cu milioane de reduceri si zeci de milioane de oferte. In Romania sunt doar 2.000 de astfel de magazine, in vreme ce alte tari numara cateva milioane. Poti vinde absolute orice: software, gadgeturi, carti, imbracaminte, accesorii etc. Important este sa-ti alegi o nisa.

Piata comertului electronic in Romania este inca la inceput si in continua expansiune, iar analistii estimeaza ca in timp ce piata de retail va avea un an greu, 2010 va fi favorabil magazinelor online. Acesta functioneaza ca in lumea reala: iti faci un plan, contractezi furnizori, angajezi oameni, iti construiesti platforma online, te promovezi si asa mai departe.

Costul? Un site mic poate fi facut cu numai cateva mii de euro, in timp ce unul performant poate ajunge sa coste si 100.000, cu toate costurile de hosting, design, de administrare a continutului si de salariile angajatilor incluse.

Plata se poate face ramburs sau cu cardul. Din totalul magazinelor online de la noi, doar jumatate au implementat sistemul de plata prin card. In 2009, platile online cu cardul au crescut cu 75% fata de 2008, ajungand la o valoare de aproape 93 milioane de euro, potrivit RomCard.

3. Devii “latifundiar” pe Internet. Altfel spus, cumperi domenii care simti ca au potential si le vinzi apoi la preturi mult mai mari. Pentru asta trebuie sa ai insa multa inspiratie si mult fler. Poti face afaceri cu domenii noi, desi nu e gresit cand spunem ca mai toate numele “grele” s-au luat. Sau poti incerca sa cumperi domenii vechi, “prafuite”, al caror potential nu a fost inteles de actualii proprietari.

Cum incepi o afacere online
 
In prima faza, trebuie sa te gandesti foarte bine la un nume de domeniu, cu alte cuvinte la cum se va numi afacerea ta in lumea virtuala. Atentie! Numele site-ului este foarte important pentru succesul sau ulterior, asa ca el trebuie sa fie strans legat de profilul afacerii tale, usor de retinut si de impact.
 
De asemenea, ar fi bine sa tii seama de faptul ca utilizatorii au mai multa incredere in site-uri gazduite pe domenii proprii decat in cadrul altor site-uri. Poti alege un domeniu in .ro, net., .org, .com, .info si asa mai departe. Costul pentru un domeniu .ro este de 61 de dolari, iar plata se face la inregistrare, la cursul BNR, neexistand taxa de mentenanta anuala in prezent.
 
Trucuri: cum eviti costuri exorbitante
 
Principala problema, dupa alegerea domeniului, este gazduirea web. Altfel spus, pastrarea site-ului pe un server, de unde poate fi accesat de utilizatori. Aceasta se face in general contra cost. De stiut ca solutiile ieftine sunt pentru cei cu pretentii mici.
 
Cauta, alege, compara! Gasesti pe Internet o multitudine de optiuni. Nevoile difera, ofertele sunt si ele dintre cele mai diverse: pentru site personal, pentru site de business si asa mai departe. Evident, preturile sunt si ele in functie de ce cuprinde planul de gazduire.
 
La noi avem furnizori de servicii de hosting precum: eDomenii.ro (gazduire eCommerce: 15,99 euro/luna – 2 GB spatiu de stocare/ mail/ baza de date si trafic de 75 GB lunar), Gazduire.ro (de la 2,95 euro/luna – 100 MB spatiu de stocare, 2GB transfer de date si 3 adrese de mail, pana la 34,95 euro/luna – 6 GB spatiu de stocare, 80 GB transfer de date si 200 adrese de e-mail) sau HostVision (planul business premium: 19,90 euro/luna – 10 GB spatiu de stocare, 500 GB trafic lunar, 50 de e-mailuri).
 
Din afara gasim planuri foarte bune de la Inmotion (5,95 dolari/luna), Just Host (3,45 dolari/luna), Web Hosting Pad (1,99 dolari/luna), unde primesti nelimitat spatiu de stocare, transfer de date si adrese de e-mail.
 
Iti poti gazdui site-ul si pe calculatorul propriu, daca ai o adresa de Internet Protocol reala, iar furnizorul de Internet iti permite sa oferi pagini web pe acea conexiune. In plus, trebuie sa instalati pe computer un soft de server web. Totusi, serviciile de specialitate fac posibil ca site-ul sa fie online tot timpul (pentru ca au furnizori de Internet de rezerva, generatoare de curent, in general resurse sporite) si sa nu se blocheze.
 
Apoi vine problema logo-ului si a design-ului. Exista site-uri care te ajuta sa-ti creezi gratis un logo: de pilda, Logo Ease sau Logo Maker, Templates Box. O simpla cautare pe Google iti va oferi zeci de alte posibilitati. Daca nu-ti place ideea de a avea un logo generat pe calculator, impersonal, a carui calitate s-ar putea sa nu fie cea mai buna, ai putea face efortul sa gasesti pe cineva care sa-ti realizeze un logo unic. Preturile pot fi de cateva zeci de euro.
 
In ceea ce priveste design-ul, daca vrei sa ai un site original te va costa putin mai mult. In cazul unui site de prezentare poti plati 200 de euro, pentru un catalog online 300 – 400 de euro, iar in cazul unui magazin virtual ajungi sa dai si 600 – 700 de euro. Insa preturile difera in functie de complexitatea proiectului.

Citeste si: Cum poti sa-ti platesti datoriile fara sa treci pe la banca?