"Doar 14% dintre romani declara ca venitul lor a crescut in 2009, in timp ce 38% dintre acestia sustin ca venitul a ramas la fel. Interesant este faptul ca 48% dintre respondenti declara ca veniturile lor sunt mai mici decat inainte de criza", se arata in studiul "Crisis Monitor", realizat de Unlock Market Research si transmis Mediafax.

Referitor la asteptarile legate de viitor, perceptia romanilor a avut o evolutie oscilanta anul trecut, existand insa un grad mai ridicat de optimism fata de evolutia din ultima parte a anului. Totusi, din ce in ce mai multi romani se asteapta ca venitul sa ramana neschimbat si in viitor.

Potrivit sondajului, ponderea respondentilor care anticipeaza stagnarea veniturilor proprii in viitor a crescut de la 38% in perioada aprilie-mai la 43% la finele anului trecut. Totodata, se observa ca romanii sunt mai optimisti in privinta veniturilor proprii, astfel incat 30% dintre respondenti anticipeaza o crestere a castigurilor, in timp ce 23% considera ca acestea vor continua sa scada.

In sondajul realizat in perioada august-septembrie, 27% dintre persoanele intervievate anticipau cresterea castigurilor, procentajul fiind similar si pentru cei care au afirmat ca se asteapta la continuarea scaderii veniturilor. In ceea ce priveste consumul si investitiile, tendinta principala este de a rationaliza cheltuielile.

"Foarte putini respondenti isi fac probleme ca nu vor putea mentine un nivel de trai decent (aproximativ 20% in cele patru studii realizate in 2009) si mai putin de 50% sunt ingrijorati ca vor avea dificultati in a-si plati facturile. Starea actuala a economiei, precum si nesiguranta serviciului (mentionata de peste 50% dintre respondenti) sau imposibilitatea de a obtine un imprumut (indicata de aproape jumate dintre romani) fac ca investiile sa fie amanate", potrivit studiului.

Astfel, 70% dintre respondenti vor evita investitiile riscante (autoturism, casa, etc.), in timp ce 61% vor cheltui doar pentru strictul necesar si vor investi mai putin in locuinta. Pe de alta parte se observa ca romanii realizeaza rationalizarea cumparaturilor prin planificare, mai exact isi fac o lista de cumparaturi si o respecta cu strictete.

Totodata, cosul de cumparaturi contine doar produsele strict necesare in cazul a 60% dintre respondenti, in timp ce 62% dintre acestia amana achizitia produselor de valoare ridicata, chiar daca le sunt necesare. Oamenii sunt din ce in ce mai atenti la raportul calitate-pret, acest aspect fiind important pentru 78% dintre respondenti, comparativ cu un procentaj de 71% la inceputul anului trecut.

De asemenea, importanta pretului ca factor de decizie a crescut, de la 60% la inceputul anului trecut la 70% in noiembrie.