Ce parere au comerciantii despre initiativa Ministerului Agriculturii de a afisa doua preturi?
Ministrul Agriculturii, Valeriu Tabara, vrea ca magazinele sa afiseze pe etichetele tuturor produselor alimentare doua preturi: cel de intrare in magazin si cel final, cu adaosul comercial, pe care il cer consumatorului. In replica, comerciantii spun ca este o practica anticoncurentiala care va distruge piata de profil.
Sorin Minea, omul de afaceri care detine producatorul de mezeluri Angst, spune ca nu exista doar doua preturi intre producator si comerciant. "Pretul cu care pleaca de la mine si cu care ajunge la retailer poate fi diferit. In functie de cantitate pot fi aplicate discounturi sau bonusuri, asa ca este greu de afisat un pret exact", explica el.
Masura aplicabila, in teorie, doar magazinelor mici
Minea spune ca aplicarea unei astfel de masuri avantajeaza doar magazinele mici. "Un comerciant poate lua un kilogram de carnati cu 10 lei si sa-l vanda cu 11 lei si sa faca profit. Masura e mai greu de aplicat in marile lanturi de retail, cum facem cu produsele aduse din strainate?", mai spune el.
Vor beneficia romanii de pe urma aplicarii unei astfel de masuri? Greu de spus. Si asta pentru ca nu exista nicio tara unde este pusa in practica o astfel de idee, iar pretul cu care un producator isi vinde alimentele unui comerciant difera de la caz la caz. Astfel, vom intalni acelasi salam cu doua preturi distincte de la acelasi producator.
Idee neconcurentiala
Seful Angst crede ca ideea de doua preturi pe eticheta este una neconcurentiala. "Asa distrugi retailul, unul din comercianti poate vinde sub pretul celui de langa el, poate pune adaos zero de exemplu si sa castige piata. Apoi poate manipula el piata", crede Minea.
Care e strategia?
Daca ministrul a anuntat deja ca va propune, saptamana aceasta, Uniunii Europene strategia unor produse alimentare cu doua preturi pe eticheta, Minea spune ca producatorii nu au fost convocati la discutii.
Aflat in strainatate, presedintele Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, spune ca "este greu de operat asa ceva".
Nici analistii din sectorul de retail nu cred ca poate fi implementata, din punct de vedere tehnic, o astfel de idee. "De exemplu, o tona de produs este vanduta mai scump decat 10 tone, este normal ca preturile sa fie diferite", explica Ciprian Moda, consultant retail. El spune ca ministerul ar trebui sa prezinte studii de impact, analize, cifre si propuneri concrete despre cum intentioneaza sa puna in practica aceasta idee.