Capitala berii se muta in Asia
In materie de bauturi, Beijingul este cel mai adesea asociat cu ceremonia servirii ceaiului. Insa, in materie de consum, China detine suprematia si in domeniul berii, noteaza CNN.
Populatia chineza a consumat 60 de miliarde de litri de alcool in 2012, aproape dublu fata de cantitatea bauta in Statele Unite. Din cele 60 de miliarde de litri, 84% au fost reprezentati numai de bere, potrivit unei cercetari de piata a firmei Euromonitor. Daca vorbim in schimb de consumul pe cap de locuitor, un chinez consuma, in medie, 35 de litri pe an, adica mai putin de jumatate fata de un american.
Cifrele sunt insa in urcare, ceea ce a dus la un boom al berariilor in Beijing.
Carl Setzer, in varsta de 31 de ani, s-a nascut in Cleveland, Ohio, si aproape ca nici nu s-a atins de alcool pana la 25 de ani. Dupa facultate a ajuns in Shiyan, provincia Hubei, si a renuntat la cariera de specialist IT ca sa se apuce de productia de bere, unde a vazut o nisa.
“Niciodata sa nu lasi nevoia unei piete neindeplinita”, spune Setzer, care si-a deschis Great Leap Brewing in octombrie 2010. Anul trecut, beraria a avut incasari de 225.000 dolari, in timp ce cheltuielile de operare au reprezentat doar un sfert din aceasta suma, datorita costurilor mici din China. Iar in serile din weekend, terasa si salonul Great Leap abia pot face fata numarului de clienti. “Cea mai mare realizare este ca oamenii vin aici”, spune Setzer, care si-a deschis recent o a doua terasa.
Daca la inceput aceasta piata era dominata de expati, in prezent lucrurile par sa se schimbe. Chinezii se intorc din calatoriile de peste hotare cu un apetit crescut pentru bere si multi bani pe care sunt dispusi sa ii cheltuiasca. Un alt motiv pentru care berea devine tot mai atragatoare pentru piata asiatica este si modul in care aceasta este preparata, dupa retete ce presupun infuzii cu ingrediente specific chinezesti. Tehnica este si ea una locala, iar denumirile sunt la randul lor adecvate locului (Iron Buddha sau Honey Ma Gold). Cea mai ceruta bautura de la Great Leaps, Sichuan Peppercorn (sau huajiao) se vinde pentru 4,89-8,15 dolari paharul.
Succesul a adus cu sine si competitia, asa ca acum un numar mare de berarii se lupta sa deserveasca hotelurile, restaurantele si barurile din regiune. Insa legile si reglementarile locale sunt ambigue si ii incurca pe patroni, care admit ca uneori trebuie sa apeleze la “relatiile personale”, pentru a-si rezolva problemele.
Pe de alta parte, Chandler Jurinka, patronul localului Slowboat, spune ca “daca nu esti copiat, inseamna ca nu existi”. Jurinka se mandreste cu faptul ca cei care sunt pe cale sa deschida noi berarii vin la Slowboat si fac poze in interior, inclusiv la pardoseala sau lambriuri, pentru inspiratie.
“Slowboat nu este in competitie cu nici o alta berarie locala. Sunt 20 de milioane de oameni in oras si, cu cat sunt mai multe berarii, cu atat este mai probabila o revolutie in productia de bere din Beijing”, spune patronul.
Pe acelasi subiect: