Dupa tragedia de luna trecuta, cand un pachebot plin cu turisti s-a apropiat prea tare de coasta toscana, izbindu-se de stanci, autoritatile italiene sunt sub presiune. UNESCO cere guvernului de la Roma sa restrictioneze accesul vaselor mari de croaziera in laguna Venetiei.

"Venetia ar trebui sa ceara siguranta, siguranta si iar siguranta. Scopul autoritatilor trebuie sa fie reducerea impactului asupra mediului", a declarat Ciro Romano, capitan de vas.

UNESCO sustine ca valurile cauzate de trecerea navelor erodeaza fundatiile cladirilor, polueaza si rapesc din farmecul peisajului. Iar navigarea e si ea dificila: vasele traverseaza un canal ingust si sunt intotdeauna ghidate de doua remorchere.

"Venetia trebuie sa ia o decizie, daca vrea ca laguna sa ramana un sistem ecologic functional, care aduce valoare orasului si ajuta la salvarea lui sau daca vrea sa creeze un sistem complet artificial", a spus Jane Da Mosto, directorul fondului "Venetia in pericol".

Localnicii nu sunt deloc incantati de idee, pentru ca mai putine vase de croaziera inseamna mai putini turisti. Care au o cu totul alta perspectiva asupra pietei San Marco, daca o admira de pe puntea superioara a unui vapor multi-etajat.

"Sper sa se mai gandeasca la asta, pentru ca noi dintotdeauna am avut vase care intra in Venetia. Daca nu mai vin vapoare, putem sa ne luam adio de la slujbe", a declarat Paola Ochs, bijutier.

Iar reprezentantii orasului sustin ca, in comparatie cu marea, canalul din laguna nu le poate crea probleme capitanilor, pentru ca nu au de ce sa se loveasca si nu pot devia de la traseu.

"Oamenii nu inteleg ca vasele care intra in Venetia nu o iau in orice directie, nu pot sa faca "inchino", acel salut turistic pentru cei de pe mal", a spus Roberto Perocchio, CEO Terminalul Pasageri Venetia.

In ultimii 15 ani, Venetia a devenit cea mai importanta destinatie pentru navele de croaziera, iar numarul turistilor a crescut de la 280.000 in 1997, la 1.800.000 in 2011.