Turismul care, in alte tari, creste si pe timp de criza. Ce segment de public ignora Romania
Conferintele si evenimentele organizate in Romania sunt tot mai putine, pe fondul crizei economice, a preturilor mari si a lipsei promovarii, in timp ce alte tari pun accent pe acest segment de turism, intensificand reclamele si deschizand birouri de reprezentare in cat mai multe destinatii, noteaza Mediafax.
In Romania, turismul de conferinte nu a fost niciodata o prioritate, nu are o identitate si nu este promovat in strainatate. Hotelurile si serviciile sunt mai scumpe decat in tarile din zona, iar optiunile de agrement sunt modeste. In consecinta, acest segment a scazut constant in fiecare dintre ultimii ani.
"Romania pierde intotdeauna la pret in fata tarilor din zona. Hotelurile romanesti n-au scazut preturilor pentru organizarea de evenimente in ultimii trei ani, cu toata criza economica, ba chiar la sfarsitul verii incepusera sa le creasca. In Ungaria, tarifele sunt mai mici cu 30%, iar in Cehia si Bulgaria cu 20%, si vorbim de tot ce inseamna pachet de conferinta, adica inchirierea salilor, cazare, echipamente tehnice si mese", spune Roxana Balcescu, director adjunct al agentiei de turism CMB Travel.
Ce a invatat Romania de la targul de turism din Barcelona
In incercarea de a castiga cota pe piata organizarii de evenimente, Romania a participat in perioada 29 noiembrie - 1 decembrie la targul de turism EIBTM de la Barcelona, specializat in contractarea de servicii pentru organizarea de congrese, conferinte si incentive (pachete turistice de motivare sau recompensare oferite de firme angajatilor).
Standul Romaniei, a carui amenajare a costat 120.000 euro, a avut 70 metri patrati si a reunit 12 expozanti, un hotel si 11 agentii de turism. Targul de la Barcelona a reunit participanti din peste 100 de tari si a fost vizitat de mai mult de 15.000 de persoane.
Daca la pavilionul Romaniei erau prezenti, in general, reprezentanti din esalonul doi sau trei al firmelor participante, standurile altor tari beneficiau de prezenta sefilor asociatiilor organizatorilor de conferinte (Convention Bureau) sau chiar a unor ministri ai Turismului. Astfel, ministrul Turismului din Costa Rica, Allan Flores Moya, prezent la pavilionul tarii sale din targul de la Barcelona, spune ca nu il intereseaza turismul de masa.
"De altfel, toate studiile pe care le facem ne arata ca profilul turistului care ajunge in Costa Rica indica o persoana cu varsta cuprinsa intre 40 și 60 de ani, cu studii superioare si venituri peste medie, care calatoreste in toata lumea", a declarat Moya pentru Mediafax.
Business-ul si natura merg mana in mana
Strategia tarii din America Centrala are ca element principal pastrarea cat mai intacta a naturii. Aceasta orientare nu exclude turismul business, segment pentru care Costa Rica este cautata de companii atat pentru conferinte, dar si pentru team-building-uri.
"De exemplu, organizam Cupa Mondiala de Rafting, ceea ce ne face o destinatie cautata de toti pasionatii de rafting. De asemenea, se poate face surf in Costa Rica. Statistic vorbind, anul acesta am avut 2,2 milioane de turisti pe componenta de business. Turismul este motorul economiei in Costa Rica si reprezinta 22% din PIB-ul tarii. Cel mai important este sa fii onest cu turistul. Adica, daca spui ca va gasi in Romania paduri nesfarsite, ar fi bine ca exact asta sa-l intampine pe turist cand ajunge acolo. Trebuie sa gasesti echilibrul intre ceea ce promovezi si ceea ce oferi cu adevarat", a spus oficialul din Costa Rica.
India este o alta tara care isi promoveaza din ce in ce mai activ atat turismul clasic, cat si pe cel de afaceri. "India este din ce in ce mai cautata pentru serviciile medicale pe care le ofera. Sunt de calitate si ieftine. Tocmai datorita acestui turism medical multe conferinte internationale din domeniu se desfasoara in India. Anul acesta am avut o crestere de aproximativ 30% pe acest segment si sunt convins ca la fel va fi si in 2012. Comparativ cu alte tari suntem o destinatie ieftina", a explicat T.V. Maniprasad, consultant in cadrul India Convention Promotion Bureau.
Dora Kiss, director in cadrul Hungarian Commercial Bureau, spune ca organizatia pe care o conduce face in fiecare trimestru un studiu de piata pentru a obtine informatii despre conferintele internationale. "Anul trecut am avut peste 500 de conferinte internationale, organizate dupa criteriile organizatiei internationale de profil. Budapesta este acum pe locul 18 in topul oraselor recomandate pentru conferinte internationale, iar in acest moment stam mai bine decat anul trecut la acest capitol si ne apropiem, practic, de nivelul anului 2008", a afirmat Kiss.
Ea a adaugat ca ungurii isi fac reclama si pe internet, dar cel mai important instrument de promovare sunt reprezentantii de la birourile din aproape toata Europa, precum si din China, Japonia si SUA.
Totodata, Ungaria a lansat o noua campanie de promovare a conferintelor internationale, care se numeste: "Aceasta este Budapesta. Mai mult decat te astepti". In paralel cu conferintele, in Budapesta vin si grupuri mici pentru turismul de incentive, carora li se propun programe cu cu tematica gastronomica sau culturala. "Le putem oferi chiar sansa de a sta la unul dintre multele castele pe care le avem. Costa in jur de 120 de euro pe noapte pentru o singura persoana. Trebuie spus ca aceste castele nu sunt in Budapesta, ci in mediul rural", a adaugat Kiss.
Pentru urmatoarea perioada, organizatorii de evenimente unguri vor sa ofere o noua facilitate, si anume transportul gratuit de la aeroport la hotel sau la sala unde are loc conferinta.
Amanda Kotze-Nhlapo, director executiv la Convention Bureau Africa de Sud, crede ca tara sa are cateva atuuri in ceea ce priveste turismul de afaceri: aproape toti locuitorii vorbesc engleza, desi exista 11 limbi oficiale, si exista sali de conferinte in principalele orase - Cape Town, Johannesburg si Pretoria. "Cred ca suntem o piata matura. Pe de alta parte, tocmai aceasta diversitate de care vorbeam ne face atractivi pentru incentive sau team-building-uri. Oamenii pot face multe lucruri extraordinare aici, sa zboare cu balonul, sa mearga la plaja, sa doarma sub cerul liber sau sa faca surf. Dar chiar si atunci cand un eveniment de business este focusat doar pe intalniri si discutii despre bani si parteneriate, putem foarte bine, dupa o zi plina, sa le oferim participantilor o seara africana", a spus Amanda Kotze-Nhlapo.
La capitolul promovare, Africa de Sud este activa pe internet si are birouri de reprezentare in Europa, Australia, India, China, SUA si Canada.
"In plus, ne intereseaza si promovarea pe retelele de socializare. Important este ca Africa de Sud este inca o destinatie noua, proaspata. Reuseste sa creeze senzatia ca esti, in acelasi timp, in salbaticie si in mijlocul civilizatiei. In urmatorii cinci ani vrem sa dublam numarul de turisti care ne viziteaza si ne dorim sa ne impunem ca destinatie de business pentru ca, in prezent, Africa de Sud este preferata mai mult pentru turismul de placere. Doar 5% din cei care ajung aici fac turism de business. Obiectivul nostru este realizabil. De exemplu, daca seful unei multinationale isi face concediul in Africa de Sud si pleaca placut impresionat, de ce nu s-ar gandi ca urmatoarea reuniune a board-ului ar putea avea loc aici?", a mai spus reprezentanta tarii africane.
In Austria, ultimii doi ani au fost destul de dificili pentru turism, in general, si pentru sectorul turismului de afaceri in special. Nu inseamna ca nu s-au mai tinut conferinte sau intalniri de afaceri, dar companiile au facut economii.
"De aceea, au stat mai mult in birouri si nu au mai inchiriat hoteluri sau sali de conferinte pentru astfel de evenimente. Daca tragem linie, rezulta o scadere de 10% fata de 2008. Anul acesta este din ce in ce mai bine. Poti simti ca toata lumea vrea sa iasa mai mult. Ca o tendinta generala, am observat ca intalnirile de afaceri sunt mai scurte, dar mai eficiente. Daca inainte durau 3-4 zile, acum totul se reduce la maximum doua zile. Pe partea de incentive, straniu este ca aici nu am inregistrat o scadere. Dimpotriva, este o componenta care s-a dezvoltat mai degraba in ultimii doi ani. In general, companiile aleg pentru incentive si team-building-uri zona muntoasa a Austriei, care ofera posibilitatea de a face sport. Se poate schia vara la fel de bine ca iarna sau se poate face rafting", a afirmat Alexander Kery, seful Austrian National Tourist Office.
El spune ca un numar mare de straini vin pentru team-building-uri in Austria, iar cei mai multi dintre acestia sunt germani, olandezi, britanici si unguri. "Dar, trebuie sa o spunem, peste jumatate sunt companii austriece. In ceea ce priveste promovarea, cel mai eficient este sa gasesti persoane de contact, astfel ca participam la toate evenimentele la care ne putem face cunoscuti: targuri, intalniri internationale etc. Ceea ce avem de transmis si de aratat nu poate fi pus intr-o singura brosura si credem ca cel mai bine este sa fie cineva care sa vorbeasca in numele nostru la astfel de evenimente internationale", a mai spus reprezentantul Austriei.
Lene Corgan, business events manager al Australiei pentru Europa, crede ca tara sa este unul din locurile pe care majoritatea oamenilor spera ca intr-o zi sa le viziteze si de aceea, prin definitie, este o destinatie pentru incentive.
''Daca o companie le va promite angajatilor ca le ofera ca recompensa o excursie in Australia, acestia vor fi si mai motivati sa munceasca", spune Corgan.
In 2011, comparativ cu ultimii doi ani, Australia a inregistrat o usoara crestere la turismul de business. In ceea ce priveste promovarea, Australia se bazeaza foarte mult pe colaborarea cu agentiile de turism, fara a neglija insa internetul si retelele de socializare.
"Istoria, cultura si peisajele extraordinar de frumoase, aflate pe lista UNESCO, ne fac atat de atragatori. Cum ar arata ziua unui corporatist ajuns in Australia? Ar ajunge la Sidney, sa zicem, s-ar caza la hotel in centrul orasului, apoi ar merge la masa intr-un restaurant traditional. Dupa-amiaza ar putea sa mearga pe plaja sau sa faca surf sau, pur si simplu, sa alerge prin oras, iar seara i-am propune o cina pe malul apei", a marturisit Corgan.
In schimb, un corporatist ajuns in Romania va trebui sa indure aglomeratia de pe sosele, drumurile proaste, lipsa de imaginatie, preturile mari ale hotelierilor si prezenta cainilor pe toate strazile. Intors acasa, directorul acelei multinationale va povesti cum au transformat romanii turismul de afaceri nu in unul de placere, asa cum fac alte tari, ci in turism de aventura. Si acest lucru ne face unici.
Citeste si:
Pe acelasi subiect: