Agentiile vor fi obligate sa asigure integral turistii, in caz de faliment
Targ de turism. Sursa foto: Mediafax
Agentiile de turism vor fi obligate sa asigure integral turistii in cazul falimentului. Statul a interzis, incepand de luni, asigurarile in fransiza, prin care agentiile, daca intrau in insolventa, erau obligate sa suporte doar o mica parte din pierderile suferite de turisti.
Luni a aparut in Monitorul Oficial un Ordin al ministrului delegat pentru IMM, Mediu de Afaceri si Turism, privind asigurarea turistului in cazul insolvabilitatii sau falimentului unei agentii de turism.
Actul normativ, care vizeaza cresterea sigurantei turistului, a rezultat in urma analizelor din ultimele luni ale unui grup de lucru format din reprezentanti ai Autoritatii Nationale pentru Turism (ANT), Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), Autoritatii de Supraveghere Financiara (ASF) si Uniunii Nationale a Asiguratorilor si Reasiguratorilor din Romania.
"In urma concluziilor discutiilor si in baza monitorizarilor ANT, am decis ca se impune eliminarea posibilitatii incheierii contractelor de fransiza intre agentii si societatile de asigurari si introducerea ca obligatorie a platii integrale si anticipate a primei de asigurare", a declarat pentru Mediafax Razvan Filipescu, presedintele ANT.
El a explicat ca pana acum exista posibilitatea incheierii de catre agentii cu firma de asigurari a unui contract de fransiza care, in unele cazuri, atingea 80% din suma asigurata. Astfel, la o agentie detailista, in caz de faliment, aceasta platea 20% din pretul vacantei, iar restul de 80% cadea in sarcina turistului.
Filipescu afirma ca din calculele ANT, in jur de 500 de agentii de turism romanesti au contracte de fransiza. "In unele cazuri, cand cumpara vacanta, turistului nu i se aducea la cunostinta existenta fransizei si, implicit, a riscului la care era supus", a mai spus seful ANT.
Prim-vicepresedintele Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), Alin Burcea, a spus ca fransiza era "o gluma proasta", pentru ca turistul nu mai recupera aproape nimic din bani in cazul falimentului agentiei.
Filipescu a mai spus ca o alta problema era ca o serie de agentii plateau doar prima rata a politei de asigurare si nu le mai achitau pe celelalte, ceea ce ducea la anularea asigurarii. Actul normativ publicat luni obliga agentiile sa achite integral si in avans polita de asigurare.
"Unii plateau rata pe trimestrul I, nu mai plateau ratele pe trimestrele II si III si intrau in faliment in trimestrul III, pierzandu-si astfel asigurarea", a afirmat Burcea.
Astfel, in termen de 60 de zile de la publicarea in Monitorul Oficial a Ordinului, agentiile de turism sunt obligate sa transmita ANT copia "politei de asigurare pentru rambursarea cheltuielilor de repatriere si/sau a sumelor achitate de turist in cazul insolvabilitatii sau falimentului agentiei".
Presedintele ANT afirma ca in urmatoarele 60 de zile statul va avea situatia clara a agentiilor de turism care opereaza in Romania.
"Mai aducem o noutate, si anume impunerea prin Ordin ca asigurarea de insolvabilitate a agentiei de turism turoperatoare sa acopere si turistul care a contractat vacanta vanduta de turoperator printr-o agentie detailista. Consideram ca beneficiarul politei este turistul care, pana acum, daca achizitiona vacanta de la detailist, iar turoperatorul de unde detailistul luase pachetul intra in faliment, turistul nu era despagubit", a explicat Filipescu.
Alin Burcea afirma ca masura va intari siguranta turistului, dar si a agentiei detailiste, si a dat ca exemplu falimentul agentiei Premium Hollidays, care a facut peste 150 de victime printre agentiile detailiste.
"Aceste agentii au pierdut sume de la 2.000 de euro la 150.000 de euro, si unele au avut mari probleme sau au intrat in insolventa. Acest lucru a produs mari tulburari pe piata", a adaugat prim-vicepresedintele ANAT.
Burcea spune ca din cele aproximativ 2.500 de agentii de turism din Romania, lucreaza efectiv circa 1.500. Din verificarile ANAT, aproximativ 200 dintre acestea functioneaza cu asigurarile expirate.
"Noile masuri vor duce la reducerea numarului de agentii la aproximativ 1.500, dar vor creste siguranta turistului. ANAT ii multumeste presedintelui ANT, Razvan Filipescu, care a inteles problematica din turism destul de repede", a spus Burcea.
El a adaugat ca o alta masura pe care ANAT o solicita autoritatilor din turism este ca asigurarea pentru turoperatori sa creasca de la 50.000 de dolari la peste 200.000 de euro.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS