O țară din UE își plătește cetățenii dacă reduc emisiile de carbon pe care le generează. Aplicația care dă fiecărui participant un "buget" săptămânal de carbon
Biciclete, emisii de carbon, poluare, fericire
Oraşul Lahti din Finlanda oferă locuitorilor săi bilete de transport şi produse alimentare drept recompense pentru un comportament eco-responsabil, pentru a-i stimula să reducă emisiile de carbon, informează AFP.
Iniţiativa, botezată 'CitiCap' şi finanţată de Uniunea Europeană, propune locuitorilor să îşi urmărească emisiile de carbon generate în timpul deplasărilor, graţie unei aplicaţii care detectează dacă aceştia circulă cu maşina, cu mijloacele de transport în comun, pe jos sau cu bicicleta.
În fiecare săptămână, cei care doresc primesc o "cotă de carbon" care, dacă nu este depăşită la scadenţă, se transformă în "euro virtuali", care pot fi schimbaţi pe intrări la piscină, bilete de autobuz sau, pentru gurmanzi, printr-o prăjitură la o cofetărie din oraş, scrie Agerpres.
"Lahti este încă un oraş foarte dependent de maşină, obiectivul nostru este ca în 2030 peste 50% din toate deplasările să se efectueze via moduri de transport durabil", a explicat responsabilul pentru acest proiect, Anna Huttunen.
În prezent, 44% dintre deplasările efectuate în oraşul Lahti sunt considerate drept "durabile".
Obiectivul pe termen lung al proiectului 'CitiCap' este să dezvolte o nouă metodă pentru a încuraja comportamentele mai ecologice, în special prin utilizarea unui sistem de "schimburi personale de drepturi de emisii de carbon", care să poată fi reprodus şi de alte oraşe, explică fondatorii.
Conceptul se inspiră din sistemul european de tranzacţionare a certificatelor de emisii, în cadrul căruia companiile şi guvernele primesc credite de carbon. Dacă depăşesc cotele primite, plătesc, dar dacă emit mai puţin carbon decât au convenit, pot să vândă certificatele care le-au rămas.
"CitiCap a generat foarte mult interes în întreaga lume, nu doar în Europa, dar şi în SUA şi Canada", a precizat Anna Huttunen.
Aplicaţia CitiCap dă fiecărui participant un "buget" săptămânal de carbon calculat pe baza situaţiei sale personale. În medie, un locuitor din Lahti, un oraş cu 120.000 de locuitori, "emite în fiecare săptămână echivalentul a 21 de kilograme de CO2", susţine Ville Uusitalo, responsabil cu cercetarea pentru acest proiect.
Aplicaţia pune utilizatorii în faţa provocării de a-şi reduce emisiile de CO2 cu un sfert, adică să înlocuiască deplasarea cu maşina pe o distanţă medie de 20 de kilometri cu o distanţă echivalentă prin utilizarea mijloacelor de transport în comun sau cu bicicleta.
Rămâne de văzut dacă recompense mai mari vor încuraja şi mai mult cetăţenii să renunţe la automobil.
În condiţiile în care semi-izolarea impusă în Finlanda din cauza coronavirusului a provocat o reducere drastică a călătoriilor cu automobilul, creatorii proiectului spun că deocamdată nu pot evalua care sunt efectele aplicaţiile lor asupra oraşului. Dar asigură că vor continua să strângă date şi anul viitor, când Lahti va deveni pentru un an "Capitala Verde a Europei".
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS