Cine este tanarul de 28 de ani care l-a convins pe seful Facebook sa-i cumpere business-ul cu 1 mld. dolari
"Sunt incantat sa va impartasesc ca am hotarat sa cumparam Instagram si ca talentata lor echipa se va alatura Facebook", anunta Mark Zuckerberg, la inceputul anului trecut, pe pagina sa de Facebook. Aplicatia Instagram pentru care antreprenorul a platit un miliard de dolari, este conectata la diverse servicii, lucru pe care cei de la Facebook au cautat sa-l exploateze la maximum pentru incarcarea fotografiilor pe reteaua de socializare. Cine este insa tanarul de 28 de ani, co-fondator al afacerii Instagram, aflati din interviul de mai jos.
Mark Zuckerbeg a vrut sa optimizeze calitatea fotografiilor incarcate pe Facebook si sa extinda modalitatile utilizatorilor de a face acest lucru prin intermediul diverselor servicii.
Pentru ca imaginile incarcate de pe telefonul mobil sunt tot mai raspandite pe Facebook, achizitia serviciului Instagram, integrarea si imbunatatirea lui au vizat transformarea acestei experiente intr-una tot mai placuta pentru utilizatorii care isi acceseaza pagina de pe mobil, scrie Business Insider.
In acest moment, Instagram este conectata si cu alte servicii, iar Mark Zuckerberg a a precizat ca posibilitatea de incarca fotografii de pe telefonul mobil si pe alte retele de socializare ramane in picioare, desi echipa Instagram se reuneste cu Facebook. Desi Instagram va face parte din Facebook, fotografiile realizate de pe mobil prin intermediul acestei aplicatii vor putea fi incarcate pe orice retea de socializare.
Cine este tanarul care a reusit sa-l impresioneze pe Mark Zuckerberg
Kevin Systrom este co-fondatorul si CEO al companiei Instagram, pentru care Facebook este dispusa sa plateasca nici mai mult, nici mai putin de un miliard de dolari. Potrivit surselor citate de Business Insider, Systrom va obtine 400 milioane de dolari in urma vanzarii catre Facebook.
Mai jos gasiti un interviu acordat de Kevin Systrom site-ului Business Insider, in care tanarul vorbeste despre aplicatia pe care a lansat-o in urma cu cativa ani si care astazi a ajuns sa numere 30 milioane de utilizatori.
Reporter: Cand si cum ai inceput sa programezi?
Kevin Systrom: Depinde ce intelegi prin programare. Daca imi permiti, programez din scoala generala. In liceu am reusit sa ma invoiesc de la cursurile de limbi straine si sa ma transfer la orele de informatica. Primul curs adevarat pe care l-am urmat vizavi de programare a fost legat de Pascal, apoi a urmat C++. In mod independent am inceput sa ma joc cu MySQL si PHP, dar nu pot sa zic ca am facut vreodata ceva notabil in aceste limbaje de programare.
In primul an petrecut la Universitatea Stanford am luat lectii despre CS106X. Nu pot sa zic ca m-am descurcat prea bine. Ma uitam in jurul meu si vedeam atatia oameni inteligenti incat ma speriam. Asa ca am decis ca era mai bine sa ma las de facultate si sa ma lansez in afaceri. Privind in urma acum imi dau seama ca mai bine ma luptam sa o termin. Cu toate astea am inteles ca nicio universitate, niciun curs nu te pregateste sa-ti lansezi un startup – cel mai bine inveti pe cont propriu, trecand la fapte.
Asadar, ca sa rezum, la Stanford am terminat doar un curs de CS si in loc sa aprofundez domeniul, am inceput sa programez proiecte simpliste, pe partea de entertainment, gaming (aplicatii pentru studenti, statii de radio etc.). Am facut un internship la Odeo, dar am renuntat apoi cand am primit un job la Google. Insa doar urmatorul loc de munca (Nextstop) pot spune ca m-a avansat de la programare la productia efectiva. Am invatat de aici urmatoarele lucruri: nu trebuie sa renunt prea usor, mai ales daca este vorba de ceva care chiar imi face placere, ca 99% din ceea ce fac intr-o zi normala de lucru se datoreaza practicii la locul de munca, si nu teoriei invatate in scoli.
Reporter: Cati ani ai?
Kevin Systrom: M-am nascut pe 30 decembrie 1983, deci 28.
Reporter: Tu programezi pentru Istagram?
Kevin Systrom: Da, in ultima vreme am lucrat mai mult in Python – lucruri de genu` asta.
Reporter: De unde vine numele companiei – Instagram?
Kevin Systrom: Dupa o saptamana in care am cautat sa combinam cuvintele „aici, acum” cu ceea ce noi incercam sa facem – sa inregistram, sa imortalizam anumite momente din vietile noastre, am ajuns la sufixul „gram”. Cautam ceva relativ simplu si unic, in acelasi timp. Am avut in vedere si alte nume, dar existau deja o multime de alte aplicatii denumite astfel, asa ca am renuntat. O alta caracteristica tine de scrierea usoara a numelui – oricine o poate scrie foarte usor, fara sa se intrebe cum anume se face acest lucru.
Reporter: Cat timp ati lucrat la dezvoltarea Instagram pana s-o lansati pe piata?
Kevin Systrom: Este destul de greu sa raspund la aceasta intrebare, pentru ca avem in vedere clientul si avem in vedere serverul pe care operam. Am avut nevoie de multe luni de zile pentru a scrie codul, pentru a-l defini si a-l urca pe o bilbioteca digitala astfel incat mai multi utilizatori sa poata avea acces la el. Am invatat foarte mult in tot timpul in care am creat Instagram si l-am lansat pe piata. Aplicatia in sine a durat opt saptamani.
Reporter: Cati dezvoltatori au lucrat la aplicatia originala Instagram?
Kevin Systrom: Doar doi.
Reporter: As vrea sa stiu mai multe despre istoria companiei.
Kevin Systrom: Vreau sa precizez ca vorbim despre o aplicatie pe care am creat-o in opt saptamani, insa produsul in sine a durat mai bine de un an. Povestea in sine a inceput pe cand lucram pentru Nextstop, in departamentul de marketing.
Noaptea lucram tot mai mult la partea de inginerie, din simplul fapt ca ma ajuta sa invat cum sa programez tot mai bine. Am descoperit astfel ca puteam crea un prototip in HTML5 si sa ma aleg si cu ceva prieteni. Acei prieteni sfarseau prin a folosi prototipul meu fara alte elemente de branding sau design. Am petrecut saptamani intregi lucrand la imbunatatirea prototipului pentru micii mei prieteni virtuali.
Intr-o zi am mers la o petrecere. Am intalnit acolo o mana de oameni care efectiv mi-au dat impulsul de a infiinta o afacere.
La party-ul respectiv erau prezenti doi specialisti de la Baseline Ventures si Andressen Horowitz. Le-am aratat prototipul si am stabilit o intalnire pentru a discuta despre el. Prima iesire la cafea pe care am avut-o cu ei a urmat cu demisia mea de la locul de munca de atunci. Am creat astfel Burbn, prima mea companie. Dupa doar doua saptamani de la demisie, am reusit sa strang 500.000 de dolari de la Baseline si Andressen Horowitz si incepeam sa recrutez oameni in echipa. A fost un succes pentru mine.
Am discutat apoi cu Mike Krieger despre dezvoltarea businessului. Am horata atunci sa ne concentram pe ceva care sa merita, sa cream un produs foarte bun intr-un anumit aspect. Am vazut in imaginile uploadate prin intermediul telefonului mobil o oportunitate grozava, asa ca am inceput sa incercam diverse chestiuni. Timp de o saptamana am incercat o aplicatie doar pentru fotografii. Era jalnica, asa ca ne-am intors la ideea de a crea o versiune updatata a aplicatiei Burbn.
Astfel s-a nascut Instagram – am schimbat numele aplicatiei pentru am simtit ca este nevoie sa explicam mai bine in ce consta, sa fie mai atractiva.
Reporter: De ce crezi ca aplicatia a avut succes atat de repede de la lansare?
Kevin Systrom: Pentru ca se bazeaza pe o activitate atat de simpla, atat de comuna pretutindeni in lume. Toti utilizatorii fac fotografii, iar noi am creat un scop din asta. Ideea este ca toti prietenii tai sa poata vedea imediat fotografia respectiva, este un serviciu instant. Noi am facut insa ca totul sa para si mai frumos. Nu ai nevoie de prea multe lucruri pentru a convinge oamenii sa faca ceva ce fac zi de zi, nici macar sa-l faca prin intermediul produsului tau. Vine de la sine. Asa au ajuns milioane de oameni sa foloseasca Instagram.
Reporter: Cum arata utilizatorii vostri? Aveti cativa giganti care fac tone de fotografii folosindu-va aplicatia sau o multime de utilizatori ocazionali, precum are Zynga cu jocurile sale?
Kevin Systrom: Putem sa-i impartem in mai multe categorii. Sunt persoane care nu obisnuiesc sa faca fotografii, dar carora le place sa se uite peste fotografiile urcate de altii si comenteaza vizavi de ele. In acelasi timp sunt persoane carora le place sa updateze mii de fotografii, comenteaza asupra lor si isi taguiesc prietenii in ele.
Reporter: Te-ai gandit sa treci de la formatul foto la cel video?
Kevin Systrom: Am mentionat acest lucru recent pentru ca nu vreau ca oamenii sa ramana cu ideea ca Instagram este un serviciu doar de photo-sharing. Este o companie media. Cred ca suntem o companie destul de vizuala, o platforma de entertainment care ofera comunicare prin intermediul noilor tehnologii. Nu este vorba doar de fotografie aici. Exista si un motiv pentru care nu permitem utilizatorilor sa uploadeze imagini pe web ca albume foto. Nu este vorba despre a-ti descarca toate imaginile pe care le-ai facut cu DSL-R-ul tau pe internet, in a le impartasi prietenilor si familiei. Nu vrem sa reprezinte asta, ci despre ceea ce faci in acest moment, oriunde te-ai afla. Este vorba despre ceea ce se intampla pretutindeni in lume, asta intereseaza oamenii.
Reporter: Continutul video necesita automat mai multe resurse.
Kevin Systrom: Orice lucru necesita resurse. Online-ul in sine necesita fonduri. Avem milioane de vizite in fiecare zi pe site-ul nostru. Trebuie sa vedem insa motivul pentru care facem ceea ce facem, daca are sau nu sens in vietile noastre. Daca are, atunci merita investitia respectiva.
Reporter: Tu obisnuiesti sa fotografiezi si sa incarci pe Instagram?
Kevin Systrom: Desi poate parea amuzant, am fost fotograf inainte sa devin programator. In liceu am renuntat insa la aceasta arta pentru a ma dedica mai mult informaticii. Dar intotdeauna am facut si fotografie, mereu am fost fascinat de ea. Imi place sa fac fotografii, sa le editez, sa folosesc Photoshop.