Aplicatiile gratuite de pe Facebook, telefoane si tablete, platite cu date personale. Care este cea mai de pret marfa a economiei globale
Aplicatiile gratuite pentru Facebook, telefoane si tablete nu au costuri financiare implicite pentru utilizator, dar sunt "platite" cu informatii personale sensibile, de la inclinatii politice si religioase la preferinte sexuale, date folosite uneori in mod inadecvat, potrivit unei analize WSJ.
Majoritatea aplicatiilor gratuite solicita si obtin accesul la date sensibile cu caracter personal ale utilizatorului si ale prietenilor sai, chiar daca acestia nu si-au dat acordul pentru colectarea informatiilor.
Astfel, datele personale isi pot face aparitia in locuri neasteptate si in baze de date care nu au nicio legatura cu Facebook sau chiar cu dezvoltatorii aplicatiilor care le-au colectat. De cele mai multe ori, aceste informatii sunt folosite pentru a bombarda utilizatorul de internet cu spoturi publicitare atent selectate si personalizate in functie de preferintele sale.
Aplicatiile de pe telefoane "destepte", tablete PC si platforme de socializare precum Facebook au ajuns sa inlocuiasca in buna masura software-ul traditional, cumparat contra unei sume de bani, fiind "platite" cu informatii personale, ajunse una dintre cele mai de pret marfuri din economia globala.
Industria publicitatii pe internet, care genereaza afaceri de 28 miliarde de dolari pe an, se bazeaza in mare masura pe "comportamentul online" al utilizatorilor, care permite crearea de spoturi publicitare puternic personalizate, livrate "la tinta".
Compania de cercetare de piata Rubinson Partners estimeaza ca "economia aplicatiilor" de pe Facebook si smartphone-uri genereaza anual venituri de 20 miliarde de dolari.
In urma examinarii a 100 dintre cele mai populare aplicatii pentru Facebook, Wall Street Journal a constatat ca multe dintre acestea acceseaza informatii precum adresele de email, locatia curenta si preferintele sexuale nu numai ale utilizatorului direct, ci si ale prietenilor acestuia.
Un serviciu Yahoo care ruleaza pe platforma Facebook solicita, drept preconditii pentru folosire, accesul la inclinatiile religioase si politice ale utilizatorului. Aplicatia pentru Facebook a Skype, cel mai popular serviciu de apeluri video si audio pe internet, cere accesul la fotografiile si datele de nastere ale utilizatorului si ale prietenilor acestuia.
Reprezentantii celor doua companii sustin ca solicita accesul la aceste informatii numai pentru a personaliza serviciile in interesul utilizatorilor, intimitatea fiind asigurata.
Monetizarea volumelor de date cu caracter personal acumulate de companiile de servicii online si dezvoltatorii de aplicatii sta la baza afacerilor Facebook, care se pregateste sa se listeze, in Luna mai, pe bursa Nasdaq din New York, la o valoare de piata initiala estimata la 100 miliarde de dolari.
Facebook impune dezvoltatorilor de aplicatii sa ceara acordul utilizatorului inainte de accesa datele personale, insa prietenii acestuia nu sunt anuntati ca un "app" pe care nu il folosesc poate accesa informatii sensibile.
WSJ a indentificat mai multe cazuri in care dezvoltatorii de aplicatii incalca politicile Facebook, avand ca efecte absenta unor informatii clare privind modul in care vor fi colectate, folosite si transmise datele; facilitatea accesului la aceste informatii pentru advertiseri neagreati de Facebook, de cele mai multe ori Google; sau adunarea agresiva, in masa, de informatii personale care nu sunt necesare pentru functionarea aplicatiei, desi reteaua de socializare cere explicit creatorilor de app-uri sa se rezume la strictul necesar.
"Vrem sa ajutam utilizatorii sa ia decizii infomate privind aplicatiile pe care le folosesc. Dezvoltatorii trebuie sa accepte politicile noastre atunci cand se inregistreaza. Daca gasim aplicatii care incalca politicile noastre - prin sisteme automatizate, verificari interne sau raportari de la utilizatori - luam masuri", se arata intr-un comunicat transmis WSJ de Facebook.
Volatilitatea ridicata a afacerilor pe internet este o realitate acceptata de firmele care se aventureaza in acest domeniu. O aplicatie poate aduna milioane de utilizatori intr-un timp foarte scurt, numai pentru a se stinge si a disparea dupa cateva saptamani sau luni. Din acest motiv, unii dezvoltatori de aplicatii cauta sa adune cat mai multa informatie in cat mai scurt timp, fara sa stie de la inceput cum vor monetiza aceste resurse.
Pana acum cativa ani, astfel de depozite uriase si usor accesibile de date personale nu existau. Aparitia lor si ritmul sustinut de dezvoltare stau la baza unei dezbateri profunde, la nivel mondial, privind intimitatea si protectia datelor cu caracter personal, intr-o noua era caracterizata poate cel mai mult de legatura permanenta a individului cu eterul - o buna parte dintre persoanele de pe Glob sunt insotite aproape in permanenta de aparate care transmit si primesc date in timp real.
Serviciile precum Facebook pot dobandi o cunoastere profunda a vietii personale, "marfa" de mare valoare pentru companiile de publicitate.
Desi Facebook a implementat in ultimii ani numeroase elemente de avertizare si siguranta privind accesul aplicatiilor la datele personale, o mare parte dintre utilizatori trec cu nepasare peste aceste filtre. Utilizatorul de computer, apoi cel de internet, bombardat constant cu avertismente si termeni de utilizare, si-a format reflexul de a apasa rapid "Yes", "Accept" sau "Next" pentru a ajunge in cat mai scurt timp la continutul care i-a starnit interesul.
Totodata, studii citate de WSJ releva ca o mare parte dintre utilizatori nu inteleg implicatiile avertismentelor, in special daca acestea sunt formulate in termeni tehnici. De asemenea, o parte dintre cei care inteleg permisiunile cerute de aplicatii nu reusesc sa cuprinda modalitatile neasteptate in care ar putea fi folosite datele pe care accepta sa le puna la dispozitia dezvoltatorilor.
Intre timp, unii utilizatori au inceput sa fie mult mai atenti la permisiunile cerute de aplicatiile pe care le folosesc, iar dezvoltatorii au inceput sa-si dea seama ca aplicatiile lor ar putea esua daca nu reusesc sa castige increderea consumatorilor.