"Pastram plafonul de 16% si introducem, pe parcursul mandatului, in masura in care cadrul fiscal-bugetar o va permite, impozitul diferentiat pe venitul salarial cu deductibilitati fiscale: cote de 8%, 12% si 16%, ce vor fi stabilite pe grile de venit", se arata in documentul, citat de Mediafax.

Sistem de pensii ocupationale

Guvernul va promova, totodata, dezvoltarea unui sistem de pensii durabil, bazat pe conturi individuale de economisire, care sa preia, ca pondere, un procent tot mai mare din venitul de inlocuire si din venitul total al asigurarilor sociale ale asiguratului, mai scrie Mediafax.

Sistemul va fi aplicat pornind de la convingerea ca "sustenabilitatea unui sistem de pensii tine de aplicarea principiului contributivitatii, prin acumulare, si al responsabilitatii individuale", se arata in noul program al Guvernului.

"Pornind de la convingerea ca sustenabilitatea unui sistem de pensii tine de aplicarea principiului contributivitatii, prin acumulare, si al responsabilitatii individuale, vom promova dezvoltarea unui sistem de pensii durabil, bazat pe conturi individuale de economisire care sa preia, ca pondere, un procent tot mai mare din venitul de inlocuire si totodata din venitul total al asigurarilor sociale ale asiguratului. In acest sens, vom sustine schimbarea principiilor care guverneaza sistemul public de pensii, prin centrarea sistemului pe principiul contributivitatii si al responsabilitatii individuale printr-un sistem de conturi individuale de economisire pentru pensia publica (Pilon I) cu asigurarea pe perioada de tranzitie catre noul sistem a masurilor de atenuare a costurilor reformei, fara afectarea veniturilor beneficiarilor in plata sau cu perioada de acumulare mica", conform planului Guvernului.

Documentul prevede introducerea sistemului facultativ de pensii ocupationale (Pilonul IV), bazat pe contributia asiguratului si a angajatorului, pornind de la specificul unor profesii sau domenii de activitate. Guvernul considera ca astfel sunt eliminate nedreptatile create beneficiarilor pensiilor speciale de noua lege a pensiilor si se creeaza posibilitatea pentru stimularea pe termen lung a profesiilor cu grad mai mare de uzura.

Este mentionata si cresterea responsabilitatii pentru veniturile de batranete ale persoanelor care lucreaza in activitati ocazionale si sezoniere, in special in agricultura, prin crearea unui sistem de pensii si alte drepturi de asigurari sociale ale agricultorilor, avand in vedere specificul acestor activitati.

Surse oficiale, citate de Mediafax, au declarat ca expertii FMI au discutat cu autoritatile romane posibilitatea de a ingheta sau reduce cota distribuita catre fondurile de pensii private obligatorii, si chiar de a nationaliza integral sau partial sumele deja stranse de acestea, asa cum s-a intamplat in Ungaria sau Polonia.

In prezent, cota de contributie virata catre Pilonul II este de 4% din veniturile brute ale participantilor, aceasta evoluand de la nivelul de 2% din momentul startului sistemului (2008) si urmand sa ajunga la 6%, cu o crestere de jumatate de punct procentual anual, pana in 2016.

De la lansare si pana in prezent, fondurile de pensii private obligatorii au primit in administrare de la Casa Nationala de Pensii Publice (CNPP), in numele participantilor, contributii brute totale in valoare de 10,47 miliarde de lei, ajungand, in urma investitiilor, la active nete de 12,75 miliarde de lei. Diferenta de 2,28 miliarde de lei reprezinta castigul investitional net de toate comisioanele produs de fondurile de pensii in beneficiul contributorilor la sistem.

Salariu minim de 1.100 lei, pana in 2016, CAS reduse cu 5%, TVA de 19%

Limita maxima pana la care ar urma sa creasca, in etape, pana in 2016 salariul minim este in programul noului Guvern mai mica decat limita superioara asumata de Guvernul USL in decembrie 2012, fiind calculata acum la 1.100 lei, fata de tinta de 1.200 lei fixata atunci pentru acelai interval.

Astfel, in programul de guvernare asumat la sfarsitul anului 2012, angajamentul era pentru o crestere progresiva a salariului minim pe economie, pana in anul 2016, pana la 1.200 lei.

In programul noului Cabinet, cresterea progresiva a salariului minim pe economie este prevazuta pana la 1.100 lei, pana la sfarsitul aceluiasi an, 2016.

In acelasi timp, este pastrat angajamentul de reducere a CAS cu 5 puncte si de scadere a TVA la 19%, dar este introdusa formularea "in masura in care cadrul fiscal-bugetar o va permite".
 

Facilitati pentru firmele care angajeaza tineri si persoane peste 45 ani si indemnizatie de somaj conditionata

Statul va suporta pe un an contributiile sociale aferente datorate de firme care angajeaza pe minimum 2 ani tineri in varsta sub 25 ani si peste 45 ani, va acoperi costul unui stagiu de specializare pentru tinerii romi si va conditiona indemnizatia de somaj de prezenta la un program de consiliere.

Masurile sunt cuprinse in programul noului Guvern, la capitolul privind facilitati fiscale pentru crearea de locuri de munca.

Documentul prevede scutirea (suportarea de la bugetul de stat), pentru o perioada de un an, a contributiilor sociale datorate de angajatori in cazul angajarii cu contract de munca pentru o durata cel putin egala cu 2 ani a tinerilor cu varsta sub 25 de ani si a persoanelor cu varsta mai mare de 45 de ani, un program de incurajare a tinerilor romi sa intre "pe piata alba" de munca, care prevede un stagiu platit de stat, cursuri de specializare si pregatire si la final consiliere pentru plasamentul pe piata muncii, precum si un program care sa asigure consiliere, acces la internet si alte surse de informatii referitoare la locurile de munca disponibile la agentiile locale pentru ocuparea fortei de munca, in licee si universitati, iar accesarea acestor resurse sa fie o conditie pentru platirea indemnizatiei de somaj si pentru terminarea studiilor.

Remunerarea consilierilor/agentilor sociali sa fie bazata pe rata de angajare a celor consiliati.

Principalele puncte ale noului Program de Guvernare, pe care Guvernul isi va asuma raspunderea in Parlament saptamana viitoare:

- Revenirea la un nivel de TVA de 19%, pe masura ce cadrul fiscal-bugetar o va permite.

- Pastram plafonul de 16% si introducem, pe parcursul mandatului, in masura in care cadrul fiscal-bugetar o va permite, impozitul diferentiat pe venitul salarial cu deductibilitati fiscale: cote de 8%, 12% si 16%, ce vor fi stabilite pe grile de venit.

- Aliniem la media europeana redeventele incasate de stat ca urmare a concesionarii activelor statului

- Scutirea de impozitare, a profitului reinvestit, in utilaje si echipamente tehnologice, in masura in care cadrul fiscal – bugetar o va permite

-Analizam extinderea reducerii TVA la alte categorii de produse alimentare de la 24% la 9%. Stimulam astfel producatorii interni si reducem evaziunea fiscala din zona produselor alimentare.

- Reducem CAS cu 5 puncte procentuale pentru angajatori, in masura in care cadrul fiscal – bugetar o va permite

- Reducem cheltuielile cu birocratia si fiscalitatea, prin desfiintarea unor tarife, avize, autorizatii si prin simplificarea cadrului legislativ

- Cresterea progresiva a salariului minim pe economie pana la 1.100 lei, pana la sfarsitul anului 2016.