Publicitarul Dan Balotescu, Media Investment: "Retelele sociale au depasit zona <<nice to have>>". Cum va arata piata media anul viitor
Dan Balotescu
Dan Balotescu, partener al agentiei de advertising Media Investment, este de parere ca piata a scazut cu pana la 50% in ultimii trei ani, investitia in media digitala fiind singura care a inregistrat crestere in aceasta perioada. Viitorul nu suna deloc bine, spune publicitarul. „Nu sunt motive de optimism pentru 2012”, a declarat acesta in cadrul unui interviu acordat incont.ro
Specialistul in advertising vorbeste despre importanta investitiilor in online, miscare ce ar putea aduce venituri de 25 milioane de euro pana la sfarsitul acestui an, fata de 17 milioane de euro, nivel atins in 2010. Potrivit lui Balotescu, desi internetul creste de la an la an, televiziunea ramane principala media de pe piata romaneasca, cu o cota de 65% din investitia totala in publicitate.
InCont.ro: Cat a scazut piata de advertising din 2008 incoace? Cat de afectata a fost acest business si cine este marele castigator?
Dan Balotescu: Piata de media a scazut cu aproximativ 50% din anul 2008 pana in prezent. Investitia in media digitala este singura care inregistraza crestere in ultimii trei ani. Suprapunerea celor doi factori - injumatatirea bugetelor de media si explozia mediei digitale au accelerat procesul de schimbare a selectiei canalelor media. Presa a scazut cu 70%, radioul si OOH-ul (publicitatea outdoor si indoor) cu 60%, iar TV-ul cu 40%, in timp ce investitia in online a crescut cu peste 30% fata de 2008.
InCont.ro: Cum a fost 2011 din punct de vedere al publicitatii?
D.B: 2011 a pastrat tendinta ultimilor 3 ani. Media cea mai afectata este presa (scadere de aproximativ 20%). Media care a castigat bugete este online-ul, avand astazi un share (o cota de piata) de aproximativ 10%.
InCont.ro: La ora actuala, exista o dislocare a banilor dinspre publicitatea traditionala catre cea digitala?
D.B: Pana in luna septembrie a acestui an, nivelul investitiilor in online a fost de aproape 19 milioane de euro, in crestere cu peste 10% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Pana la sfarsitul acestui an, investitia in online va depasi 25 milioane de euro. Aceasta evaluare tine cont doar de investitia media in online, care poate fi monitorizata.
In acelasi timp, presa va inregistra o noua scadere, de aproape 20% fata de anul trecut, ajungand la aproximativ 37 milioane de euro si o cota de piata 12%.
InCont.ro: In ce stadiu se afla promovarea prin intermediul ziarelor/revistelor? Se mai inghesuie publicitarii catre acest segment?
D.B: Numarul ziarelor si al revistelor a scazut forte mult. Principalele motive: reducerea bugetelor de media si cresterea ofertei de online. Din pacate, nu s-a petrecut o filtrare calitativa, ci conjuncturala. Au disparut si publicatii importante, care la data inchiderii aveau comenzi de publicitate pe multe luni in avans. Cererea de publicitate in presa nu a disparut, dar s-a diminuat substantial.
InCont.ro: Cat de influente sunt retelele de socializare in mixul unor campanii?
D.B: Retelele sociale au depasit zona de “nice to have” in planul de media. Astazi, aproape ca nu exista brief de online fara Social Network.
InCont.ro: In prezent, este profitabila publicitatea pe Facebook?
D.B: Pe termen scurt este greu de masurat eficienta unei campanii pe Facebook. Numarul de like-uri nu vinde mai multe produse de pe raft, dar poate genera angajament, si nu in ultimul rand “free media”.
InCont.ro: Ce prognozati pentru anul urmator?
D.B: Nu sunt motive de optimism pentru 2012. Chiar fara a lua in calcul stirile apocaliptice, masurile pe care trebuie sa le ia Guvernul prin acordul cu FMI vor conduce la reducerea salariilor din sectorul de stat si implicit la reducerea consumului. Prin urmare, in cel mai fericit caz, consumul de media va fi similar cu cel de anul acesta.
InCont.ro: Care este cea mai utilizata forma de publicitate in prezent? Dar cea mai de succes – din punct de vedere al vanzarilor, al vizibilitatii brandului, al impactului asupra consumatorului?
D.B: TV-ul are o cota de 65% din investitia totala in publicitate. OOH, radio, presa si cinema au impreuna 27%.
Televiziunea va ramane in continuare media pricipala in Romania, cu o penetrare foarte buna pe toate targeturile de comunicare analizate.
Internetul creste ca penetrare, an de an. In urma cu cinci ani era un mediu cu afinitate buna doar pentru targetul premium. Astazi, aproape 70% din populatia urbana cu varsta cuprinse intre 16-64 de ani utilizeaza internetul.
InCont.ro: Ce lectie a invatat Media Investment din criza si care sunt strategiile pentru urmatorii trei ani?
D.B: Lectia continua. In primii ani de publicitate dupa 1990 am invatat cum se cladeste o piata de la zero. Apoi am invatat cum se consolideaza o piata in expansiune, cu cresteri de pana la 40% pe an. Dupa 2008 a venit lectia dura a scaderii bugetelor de media. Ca agentie independenta, am luat rapid decizii bazate pe realitatea locala si am reusit sa ne marim cota de piata in ultimii trei ani. Raportul RECMA pe 2010 ne plaseaza ca agentia numarul unu in Romania si ne dorim sa confirmam acesta pozitie.
The Group este un holding de comunicare din Romania, format din 17 companii, specializate pe media, publicitate, PR, online, productie si retail marketing. Printre firmele sale se numara Media Investment, House of Media si The Media Partnership.
Anul trecut, holdingul a inregistrat o cifra de afaceri de peste 108 milioane de euro.
Citeste si:
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS