Masura luata de PRO TV SA vine in contextul in care, potrivit informatiilor din piata de publicitate, existau licitatii de media in cadrul carora agentiile de publicitate promiteau preturi clientilor fara a consulta echipele de vanzari ale furnizorilor, fortand astfel mana acestor furnizori pentru scaderea preturilor.

"Am adoptat aceasta politica foarte ferma in privinta licitatiilor de media dupa ce din 2009 pana in 2011 ne-am confruntat cu situatii extrem de neplacute in care clientilor le erau prezentate niste preturi fara ca echipa de vanzari a PRO TV SA sa aiba cunostinta sau sa valideze aceste preturi", spune Zoe Vasilescu, directorul de vanzari al PRO TV SA, citata de Ziarul Financiar.

Ea adauga ca echipa de vanzari a PRO TV S.A. este singura in masura sa garanteze conditiile de cumparare pentru clientii de publicitate, prin urmare, toate ofertele pe care agentiile de media le inainteaza clientilor trebuie sa aiba confirmarea scrisa a departamentului de vanzari. "Vor fi acceptate la difuzare pe post spoturile clientilor care au finalizat licitatia numai dupa semnarea contractului de catre toate cele trei parti implicate", spune Zoe Vasilescu.

Doris Dezzani, directorul de marketing al Raiffeisen, spune ca aceasta nu este o miscare majora. "Este statutul de fapt, si eu cred ca doar se reitereaza o situatie actuala."

De aceeasi parere sunt si agentiile. "Intentia PRO TV mi se pare de bun-simt. Asa si trebuie sa se intample. E o decizie corecta, care va reglementa piata de media. De fapt, noi asa am lucrat dintotdeauna, cu contracte semnate in trei", comenteaza Bogdan Enoiu, seful grupului McCann Erickson din Romania si unul dintre publicitarii cu cea mai mare experienta din piata.

Si Stefan Iordache, COO al agentiei de publicitate Leo Burnett, sustine aceeasi teorie si crede ca demersul PRO TV nu va face decat sa promoveze o mai mare transparenta a pietei catre clienti si auditori. "In contextul in care cele mai multe licitatii de media isi gasesc raspun-sul doar prin diferentierea de pret, cred ca acest pas catre transparenta poate sa determine ca balanta licitatiei sa fie mai degraba inclinata de strategie si nu de oferte speculative", precizeaza Iordache. Totodata, acesta subliniaza ca problemele de marketing ale clientilor sunt mult mai dificile si nu pot fi rezolvate printr-un pret ofertat mai mic decat este cel realist.

Mihai Georgescu, seful pe Romania al Wrigley, companie in portofoliul careia se gasesc branduri precum Orbit, Wrigley si Winterfresh, este la randul sau de parere ca aceasta miscare va ajuta la transparentizarea pietei. "Este o intentie buna, si daca va fi pusa in aplicare, va ajuta la transparentizarea pietei."

Criza financiara care a inceput la finalul lui 2008 a dus la o avalansa de scaderi ale preturilor in publicitate in toate mediile - TV, radio, print, online, outdoor -, fiecare jucator oferind discounturi substantiale fata de tarifele de lista, in incercarea de a nu pierde niciun ban in favoarea concurentei. Astfel, de la o valoare estimata de 500 de milioane de euro net in 2008 piata totala de publicitate a coborat sub 300 de milioane de euro in 2011. Pe TV, unde concurenta pentru audienta este extrem de dura avand in vedere numarul mare de canale, piata de publicitate a scazut de la estimarea de 350 milioane euro in 2008, anul de varf, pana la 200 milioane de euro in 2011.

Compania PRO TV SA explica faptul ca licitatiile de media au fost unul dintre factorii care au condus la scaderea semnificativa a preturilor in perioada ianuarie 2009 - august 2011 si implicit a volumului total al pietei. In aceasta perioada, multi clienti au organizat astfel de licitatii fara intentia de a schimba agentiile de publicitate, ci doar pentru a verifica competitivitatea conditiilor de cumparare, spun oficialii PRO TV SA.

"PRO TV SA, compania care opereaza in Romania operatiunile Central European Media Enterprises, isi finalizeaza bugetul pe 2012. Estimam ca acest proces se va finaliza in prima jumatate a lunii noiembrie 2011. Doar dupa aceasta data PRO TV SA va putea sa faca publica politica oficiala de vanzari, valabila pentru 2012. Astfel, orice estimare sau previziune oferita de agentiile de advertising clientilor cu privire la orice aspect legat de conditiile de cumparare media pentru 2012 nu are valoare comerciala sau legala in relatie cu PRO TV S.A.", spune scrisoarea adresata de PRO TV agentiilor de publicitate si clientilor. Potrivit aceleiasi scrisori, validarea conditiilor de achizitie pentru 2012 poate fi facuta doar de departamentul de vanzari al PRO TV SA, cu semnaturi oficiale.

Scaderea preturilor din publicitate s-a vazut si in afacerile companiei PRO TV SA, care anul trecut a raportat afaceri de 509 mil. lei (121 mil. euro), in scadere de la 534 mil. lei (126 de milioane de euro) in 2009.

Compania PRO TV SA face parte din grupul de media american CME, care are operatiuni in sase tari din Europa Centrala si de Est, respectiv Cehia, Romania, Slovacia, Slovenia, Croatia si Bulgaria.

Cei mai importanti actionari ai grupului sunt omul de afaceri american Ronald Lauder si gigantul media Time Warner. Presedintele si directorul executiv al CME este Adrian Sarbu, cel care a creat PRO TV acum 16 ani. Printre alte active media el detine si Ziarul Financiar.