Romania, pe ultimul loc in UE in functie de investitiile in publicitatea online. Analisti: "Pietele emergente au cel mai mare potential de crestere"
Romania este codasa studiului AdEx 2010, ce analizeaza piata europeana de publicitate online, cu doar 17 milioane de euro cheltuiti in 2010. Insa este printre primele in privinta ratelor de crestere alaturi de alte piete emergenete precum Rusia sau Turcia, spune Catherine Borrel, research manager la IAB Europe.
"Marea Britanie si Germania, care au atras cele mai mari investitii pana acum, au incetinit cresterea, in timp ce Franta are cele mai mici rate”, explica Catherine Borrel, research manager la IAB. Romania este pe ultimul loc in randul celor 25 de tari analizate, la distanta de penultima clasata Croatia, unde investitiile in publicitate au totalizat 21 de milioane de euro.
Cu o rata de crestere de 30%, media europeana fiind de 22%, in 2010 fata de 2009, Romania ocupa locul 5 dupa Slovenia, Finlanda, Elvetia si Irlanda din punct de vedere al cresterii publicitatii de tip display. Mai mult, cresterea acestui tip de publicitate o depaseste pe cea a publicitatii prin motoarele de cautare.
Cum explica insa analistii cresterea mare inregistrata de tari emergente precum Romania?
"Piata este abia la inceput, abia acum intra noi advertiseri pe online, iar avansul pietei depinde si de penetrarea internetului broadband", arata research managerul IAB Europe.
In ciuda declaratiilor optimiste ale autoritatilor locale, Romania este una dintre pietele cel mai putin dezvoltate din UE, cu o rata de penetrare a internetului broadband de aproximativ 14% la finalul anului trecut, in ceea ce priveste internetul de banda larga la punct fix. Mai mult, cifrele enuntate in Strategia Nationala de Broadband, lansata in urma cu doi ani, nu au fost respectate. Ea prevedea ca in 2010 Romania sa aiba 40% acces la internet in puncte fixe si 80% in 2015. Si asta in timp ce media europeana este de 26%.
Daca la noi dezvoltarea pietei de publicitate depinde de accesul la internet de mare viteza si de investitiile in acest segment, in tari precum Marea Britanie sau Germania, analistii spun ca aici se pune deja accentul pe campanii mai complexe care includ si reclamele video. Pe segmentul de "search", Romania isi mentine trendul constant de crestere, de 40% in acest caz.
Citeste si
Aproape 100.000 de dolari/an salariu + beneficii. CIA recruteaza agenti