Cercetare prin unde cerebrale. Cum vor specialistii de marketing sa "ghiceasca" gandurile clientilor
Specialistii in cercetare au gasit o cale inovatoare de a obtine informatii cu privire la gusturile, preferintele si dorintele consumatorilor vizavi de produsele existente pe piata. Solutia nu consta in cine stie ce chestionar complex de cercetare, ci intr-o scanere a creierului potentialului client. Nu este o gluma, ci un experiement care se practica deja in laboratoarele din diverse tari.
O casca dintr-un material special se pozitioneaza pe capul "pacientului", in timp ce 32 de electrozi sunt inserati prin niste gauri ale castii. Pentru a asigura un bun contact cu pielea capului, electrozii sunt condusi de un gel special. Rezultatul final il reprezinta o pereche de senzori, aflata deasupra sprancenelor.
Apoi incepe experimentul. Undele cerebrale sunt inregistrate, in timp ce “pacientul” priveste la diverse filmulete, cu diferite grade de violenta si angajament emotional (de natura romantica). Intreg procesul dureaza jumatate de ora si nu doare deloc, noteaza jurnalistii de la Financial Times, care s-au lasat supusi ineditei cercetari de marketing.
Aparatul nu radiaza creierul, iar masurile activitatii sale electrice presupun diferite frecvente care evalueaza atentia consumatorului, angajamentul emotional si memoria acordata fiecarui obiect in parte. Singurul efect pe care clientul il resimte dupa terminarea intregului experiment este gelul electrozilor.
Despre neuromarketing si facilitatile sale
Sesiunea electroencefalografa are ca scop o serie de experimente ce vor fi realizate in laboratoare din intreaga lume, asupra a sute de consumatori dispusi sa-si lase creierele “scanate” pentru un marketing mai bun. Asa cum se ocupa de prototipurile de produse, designul ambalajelor ori campaniile de publicitate, expertii in advertising vor sa foloseasca de acum “neuromarketingul”. Pe scurt, sa citeasca gandurile persoanelor prin unde cerebrale, pentru a culege date si perspective asupra simpatiilor si antipatiilor lor, lucruri care nu reies deseori din traditionalele chestionare de cercetare, practicate pe piata la ora actuala.
Ambitiosul proiect variaza de la compararea diverselor modele de desene aparute pe telefonul mobil pana la masurarea eficientei reclamelor impregnate pe cardurile de credit/debit ori gasirea unor surprize in pungile de chipsuri.
Neuromarketingul este una dintre acele activitati complexe de afaceri a carora eficienta este greu de masurat. In prezent nu exista suficiente statistici cu privire la acest domeniu, iar specialistii nu sunt dispusi sa dezvaluie prea multe din secretul noii tehnologii, scrie cotidianul britanic de business. Pana si identitatea “pacientilor” care se supun acestor experimente este tinuta secreta, astfel ca, la ora ora actuala, exista putine studii de caz legate de influentarea deciziilor consumatorilor prin intermediul neuromarketingului, stiinta aplicata de unele companii.
Ce spun specialistii despre neurostiinta
“Executivii adora ideea de a folosi scanarea creierului. Este usor sa fii impresionat de neurostiinta”, explica Nick Lee, profesor de marketing la Universitatea Aston din Marea Britanie.
Gregory Bern, profesor de neuroeconomie la Universitatea Emory din Atlanta, spune: “Eu prin definitie sunt un sceptiv. Chiar daca ar fi posibil ca cineva sa-mi afle gandurile printr-o scanare a creierului, nu poate face asta doar adresandu-mi cateva intrebari. Nu exista cercetari obiective care sa arate ca tehnicile folosite de companiile specializate in neuromarketing sunt eficiente.”
"Din perspectiva industriei, astfel de comentarii arata cat de putini profesori cunosc ceea ce se intampla cu adevarat in cadrul experimentelor", este de parere Thom Noble, manager al firmei NeuroFocus, cea mai mare companie de neuromarketing din lume, cu peste 170 de angajati. “Realizam studii pe baze de date alcatuite din clienti din toate colturile globului, dar nu facem publice rezultatele deoarece ele reprezinta proprietati intelectuale pentru organizatia noastra”, se justifica Noble.
Roger Dooley, un consultant american de business, specializat in neuromarketing , este de acord cu viziunea academica: "Este oarecare pseudostiinta asociata neuromarketingului, deoarece nu exista prea multa cercetare legata de acest domeniu”. In lipsa unor validari independente, companiile considera ca neuromarketingul ar putea fi de folos lor si furnizorilor lor. Drept urmare, intreprinderile ar fi de acord sa desfasoare asemenea experimente, pe baza unor contracte de confidentialitate cu clientii, bineinteles.
“Nu-i acuz pe colegii din mediul academic ca sunt suspiciosi si nu cred in scopul acestei industrii, din cauza unor evidente care sa demonstreze utilitatea neuromarketingului. Atata timp cat creierul isi imagineaza, iar neurostiinta se dezvolta, companiile de neuromarketing vor putea sa descopere informatii sofisticate, complexe despre ceea ce oamenii vor, de fapt, sa gaseasca la produsele de pe piata. Sau din contra, sa evite anumite esecuri”, spune Robert Knight, consultant si profesor de neurostiinta la Universitatea din California.
Citeste si:
Pe acelasi subiect: