Ce reforme privind sistemele de pensii au facut statele lumii in ultimii 15 ani
Criza financiara a afectat nu doar economia globala, ci si sistemele publice de pensii din toata lumea, dupa cum arata ultimul studiu al Federatiei Internationale a Administratorilor de Fonduri de Pensii (FIAP). Acestea au fost fortate se schimbe din mers! Vezi mai jos cum!
Rezultatele studiului FIAP, in care se citeaza si unele concluzii ale Bancii Mondiale, arata ca in ultimii 15 ani, zeci de state si-au reformat sistemele publice de pensii, avand in vedere criza economica si tendintele demografice nefavorabile, cu care s-au confruntat.
Numeroase tari au adoptat politici mixte: au crescut contributiile sociale, varsta minima de pensionare, perioada minima de cotizare pentru obtinerea unei pensii, dar si baza de impunere.
Spre exemplu, in ultimii doi ani, statele au crescut contributiile sociale in medie cu cel putin cinci procente.
In Germania, au urcat cu 2% (de la 20% la 22%), iar tara noastra a majorat la randul sau contributiile incepand cu 1 ianuarie 2009, cu 1 procent.
Mai departe, Franta va creste contributiile de la 7,85% la 10,55%, incepand cu 2020
Un numar de 20 de state a crescut varsta legala de pensionare, printre care Germania (67 de ani atat pentru femei cat si pentru barbati, incepand cu 2012), Australia (67 de ani si pentru femei si pentru barbati, din iulie 2017), Belgia (65 de ani pentru femei inca din 2009), Spania (67 de ani pentru ambele sexe, incepand cu 2013), Franta (62 de ani si pentru barbati si pentru femei, incepand cu 1 iulie 2011), Marea Britanie (68 de ani pentru ambele sexe, din 2024) si Romania (65 de ani pentru barbati si 60 de ani pentru femei, din 2014).
Cel putin cinci state, intre care Austria, Spania, Franta si Ungaria si-au revizuit formulele de recalculare a pensiilor, iar unele tari chiar au redus pensiile.
Totodata, state precum Franta, Spania si Romania au crescut si perioada minima obligatorie de cotizare, avand in vedere ca oamenii vor iesi mai tarziu la pensie, potrivit ultimelor reglementari.
Masurile luate in ultimii doi ani n-au facut decat sa creasca impozitele fiscale pe care patronii de firme, dar si angajatii trebuie sa le plateasca si sa-i determine pe acestia sa contribuie mai mult timp la bugetul de stat, pentru a obtine la final o pensie pe o perioada mai mica.
Criza economica a fost cea care a dus la reformele de stat, insa caracterul nesustenabil al sistemelor de pensii de stat a determinat luarea masurilor. Dovada clara o reprezinta faptul ca zeci de tari din intreaga lume au recurs la taieri asemanatoare in ceea ce priveste sistemele de pensii, potrivit analizei realizate de Banca Mondiala.
Banca Mondiala a realizat studiul avand in vedere perioada 1995-2005.
Potrivit analizei mai sus mentionate, 57 de state au redus contributiile sociale pentru pensii, 28 de tari au recalculat pensiile, iar alte 18 state au crescut varsta de pensionare.
Un numar de 14 state a crescut impozitele in sistemul de pensii, iar 10 tari au crescut perioada minima obligatorie de cotizare pentru obtinerea unei pensii.
Referitor la masurile luate, presedintele Asociatiei pentru Pensiile Administrate Privat din Romania, Crinu Andanut, a comentat: „O prima concluzie este ca mitul sigurantei si generozitatii pensiei de la stat este zdruncinat serios, pentru cei care inca mai cred in el – si asta nu doar in Romania sau in Europa, ci in intreaga lume. Practic, salariatii contribuie tot mai multi bani si tot mai multa vreme pentru a primi o pensie tot mai mica pentru o perioada tot mai redusa, ceea ce incalca nu doar principiul contributivitatii, ci si logica elementara.”
Andanut a tinut sa precizeze ca reforma pensiilor de stat, care a fost introdusa in Romania in ultimii doi ani, se aliniaza tendintelor globale in ceea ce priveste problemele pensiilor, de natura bugetara, economica sau demografica, care presupun cam aceleasi corectii in toate partile lumii.
Presedintele APAR sustine insa ca „Romania a efectuat una dintre cele mai dramatice corectii in sistemul public de pensii, mixand mai multe masuri de reforma, fapt cauzat de dezechilibrele deosebit de grave existente in sistem anterior noii legi a pensiilor” si ca s-ar putea ca in urmatorii doi ani, masurile dure de relansare sa se dovedeasca ineficiente si sa fie nevoie de alte reforme.
„In al treilea rand, aceasta reducere a beneficiilor din sistemul public de pensii trebuie compensata cumva, iar solutia optima este economisirea privata, fie individuala, fie de grup, in cadrul sistemelor de pensii private. Are astfel loc, la nivel global, trecerea de la statul paternalist care, teoretic, are grija de pensiile cetatenilor, la pensia realizata pe cont propriu, prin economisire si capitalizare”, a mai declarat, totodata, Crinu Andanut.
Pe acelasi subiect: