Anul 2012 in viziunea antreprenorilor romani: PIB scazut, insolventa, restructurare
Antreprenorii romani, majoritatea lor, estimeaza ca economia va scadea sau cel mult va stagna anul viitor din cauza deprecierii leului si a alegerilor. 31% dintre ei iau in considerare intrarea in insolventa sau restructurare in 2012, daca economia isi va pastra trendul actual.
Jumatate dintre managerii de IMM-uri sunt sceptici in ceea ce priveste evolutia economiei in 2012. 38% spun ca PIB-ul va stagna, in timp ce doar 12% se asteapta la o revigorare economica, arata un studiu realizat de Uniunea Nationala a Patronatului Roman in perioada 21 noiembrie - 5 decembrie.
La cea mai recenta evaluare a acordului cu FMI, autoritatile romane si institutiile financiare internationale au mentinut prognoza de crestere economica de 1,5% pentru acest an, dar au redus semnificativ estimarea pentru anul viitor, la circa 2%.
Previziunile pesimiste se transfera insa si la propriile afaceri. 31% dintre manageri iau in considerare intrarea in insolventa sau restructurarea activitatii in 2012, daca economia isi va pastra trendul actual. Dintre cei 44% de manageri care au declarat ca au in derulare linii de credit, mai mult de jumatate (57%) spun ca nu cred ca le vor putea refinanta si anul viitor.
Sondajul UNPR arata ca cele mai grave probleme cu care se confrunta micii intreprinzatori in dezvoltarea companiilor este lipsa infrastructurii (23%) si birocratia (22%), urmate de coruptie (16%), fiscalitate (16%) si incompetenta Guvernului (16%).
In ceea ce priveste anul 2011, 44% dintre respondenti sustin ca anul acesta vor avea o cifra de afaceri mai mica fata de anul trecut, 37% nu vad nicio schimbare si 19% dintre cei chestionati spun ca au avut un an mai bun fata de 2010.
"Indiferent de conditiile economice, managerii IMM considera ca fara investitii in companiile pe care le conduc, sansele de a realiza profit sunt minime. In aceste conditii, 62% dintre antreprenori spun ca vor face investitii, in special in tehnologie (42%), personal (21%), servicii (21%) şi publicitate (16%)", se arata in studiu.