Cel mai vanat oras european de catre antreprenori. Banii se fac la viteza maxima pe piata online
Moscova
Capitala Rusiei nu este un oras pentru cei slabi de inima, noteaza Wall Street Journal. Moscova este un oras dificil in care traiesc oameni cu o personalitate puternica si o mentalitate antreprenoriala. Mai mult, succesul este garantat celor eficienti si rapizi, care vin cu idei profitabile de business, transmite cotidianul de business.
Leonid Boguslavsky, fondatorul firmei investitii ru-Net, este unul dintre cei mai importanti jucatori de pe scena afacerilor online din fosta Uniune Sovietica, al doilea antreprenor dupa Yuri Milner. Boguslavsky sustine ca exista legaturi puternice intre cultura antreprenoriala ruseasca si cea americana: „Lucrurile nu functioneaza ca-n Europa”, afirma omul de afaceri, clarificand faptul ca batranul continent se afla intr-o continua cadere.
Piata de online din Rusia va depasi piata germana, considerata la ora actuala cea mai mare din Europa. Rata de crestere in fosta URSS este de 43%, mult mai mica decat cea din Germania (80%), dar potentialul este enorm, subliniaza WSJ. Daca luam in considerare resursele vaste de energie din Rusia, start-up-urile sunt in plin boom.
Asadar, daca ne referim la antreprenori, mesajul este unul rasunator: cei care se misca repede au succesul asigurat. Totul consta in viteza de actiune. Din aceasta cauza, apar numeroase clone ale unor business-uri cu potential urias, testate deja in diverse colturi ale lumii.
De exemplu, Oskar Hartmann (28 de ani), fondatorul KupiVIP, o copie a clubului francez de vanzari Vente Privee, spune: „Am pus pe picioare business-ul intr-o singura zi.” Acesta este unul dintre cele mai de succes site-uri din Rusia, scrie Wall Street Journal.
Sa-ti deschizi o afacere in Rusia nu este o treaba atat de usoara, explica tanarul intreprinzator. Initial, nu a existat nicio retea online de distributie, asa ca atat business-urile de comert online KupiVIP (modelul Vente Privee), cat si Ozon (copie Amazon) au trebuit sa-si construiasca propriile retele. Clientii sunt adeptii platii cash si a comenzilor telefonice. Nu acelasi lucru putem spune despre companiile online, care prefera plata bancara. Acesta din urma este unul dintre problemele pietei rusesti despre care oamenii de afaceri se feresc sa vorbeasca. Pur si simplu evita sa raspunda la astfel de intrebari „deranjante”, noteaza WSJ. Si asta pentru ca niciunul nu doreste sa critice gurvenul de la Moscova sau sa intre in vizorul liderilor politici.
Insa, pentru Ozon si KupiVIP s-au amenajat birouri imense, elegante si dotate cu toate cele necesare pentru derularea afacerilor intr-o maniera eficienta, fara sa incalce legislatia ruseasca.
Jurnalistii de la Wall Street Journal marturisesc ca un interviu cu un Chief Officer Executive (CEO) din Rusia este mult mai dificil de obtinut decat in oricare alt oras european. Motivele? Comunitatea pietei online se concentreaza foarte mult pe extinderea afacerilor la nivel national, si nu international, asa cum procedeaza directorii americani sau europeni. Un alt motiv l-ar putea reprezenta faptul ca managerii din Rusia sunt extrem de ocupati cu dezvoltarea companiilor lor, tocmai pentru a-i impiedica pe investitorii straini sa le fure ideile si mai ales spatiul pentru a se imbogati.
Citeste si:
Pe acelasi subiect: