Tranzactie de 4,35 mld. dolari pe piata auto: Fiat va prelua integral Chrysler. Actiunile italienilor ating recorduri pe bursa de la Milano
Fiat a convenit preluarea integrala a Chrysler intr-o tranzactie de 4,35 miliarde de dolari finantata in cea mai mare parte de compania americana, actiunile grupului italian urcand cu 16% la Milano dupa anuntarea acordului, cea mai buna evolutie din ultimii cinci ani, transmite Bloomberg.
Fiat va prelua participatia de 41,5% din actiunile Chrysler detinuta de un fond de asigurari de sanatate pentru pensionari controlat de influentul sindicat United Auto Workers. Grupul italian detine deja 58,5% din actiunile Chrysler, dupa ce a contribuit la salvarea de la faliment a companiei in urma cu aproape 5 ani.
Fiat va plati 1,75 miliarde in cash catre fond la finalizarea tranzactiei, iar Chrysler va contribui cu 1,9 miliarde de dolari prin distribuirea unui dividend special. In plus, Chrysler va plati esalonat catre fond 700 milioane de dolari, in patru transe anuale, prima dintre acestea urmand sa fie distribuita odata cu perfectarea tranzactiei. Fiat estimeaza ca tranzactia va fi finalizata pana la 20 ianuarie.
Sergio Marchionne, director general al Fiat si Chrysler, a obtinut astfel conditii considerate de analisti si investitori favorabile grupului italian. "Marchionne a facut o treaba foarte buna. Nu putea obtine conditii mai bune", comenteaza pentru Bloomberg un analist financiar italian.
Odata cu preluarea Chrysler, Fiat va dispune de anvergura si resursele necesare pentru a revigora operatiunile din Europa, aflate in pierdere, si pentru a-si consolida pozitia ca grup global, rivalizand Toyota, General Motors si Volkswagen. Marchionne a dorit inca de la preluarea mandatului de CEO al Fiat, in 2004, o fuziune cu un alt producator auto mare.
Actiunile Fiat au crescut cu 16% joi la Milano, cea mai buna evolutie din aprilie 2009, capitalizarea de piata a companiei urcand la 8,65 miliarde euro. Titlurile Fiat se tranzactioneaza la cel mai ridicat nivel din iulie 2011, dupa ce s-au apreciat anul trecut cu 57%.
Fiat incheie astfel preluarea integrala a Chrysler, platind un total de 3,7 miliarde de dolari. In 1998, Daimler cumpara Chrysler pentru 36 miliarde de dolari. Grupul DaimlerChrysler s-a destramat in 2007, cand fondul Cerberus Capital Management a preluat 80% din actiunile Chrysler pentru 7,4 miliarde de dolari. In cei noua ani petrecuti in proprietatea Daimler, Chrysler a inregistrat profituri de 5 miliarde de dolari si pierderi aproape la fel de mari.
Preluarea integrala a Chrysler de catre Fiat vine intr-un moment propice, cu cresteri puternice pe piata auto americana, care au generat profituri si au dat startul unor investitii ambitioase. General Motors a lansat anul trecut 18 modele noi sau modernizate si are in plan alte 14 pentru acest an, iar Ford vrea sa lanseze 23 de autovehicule la nivel mondial in 2014.
Fiat vrea sa investeasca pana la 9 miliarde euro in revitalizarea fabricilor din Italia si readucerea operatiunilor din Europa pe profit, iar fuziunea cu Chrysler va consolida legaturile dintre marcile de baza ale celor doua companii: Alfa Romeo, Lancia si Maserati, respectiv Chrysler, Dodge si Jeep.
Chrysler si Fiat au livrat in 2012 un total de 4 milioane de autovehicule la nivel mondial. Volkswagen a vandut in acel an 9,07 milioane de masini, General Motors 9,3 milioane, iar Toyota 9,75 milioane unitati, potrivit datelor Bloomberg. Marchionne estimeaza ca noul grup format din Fiat si Chrysler va ocupa locul al saptelea la nivel global in functie de vanzari.
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS