Reteta Dacia din Romania nu functioneaza cu Lada, la Moscova. Renault nu poate resuscita masina nationala a rusilor: “Lada a fost o masina comunista, aduce aminte de perioada trecuta”
Lada Vesta
Cand Renault a inceput sa investeasca in Avtovaz, in 2008, spera sa obtina acelasi succes pe care l-a inregistrat cu Dacia in Romania si sa transforme Lada intr-un mare brand european low-cost, potrivit unei analize Reuters.
Cel mai mare producator auto sud-coreean, Hyundai, si subsidiara sa, Kia Motors, profita de scaderea pietei auto din Rusia pentru a-si majora cota de piata si a ataca pozitia de lider a Avtovaz (producatorul Lada), subsidiara rusa a aliantei Renault-Nissan, scrie Agerpres.
"In general, consumatorii rusi apreciaza mai mult brandurile Kia si Hyundai comparativ cu produsele Lada, chiar daca linia lor de productie s-a imbunatatit. A fost o masina comunista si un brand comunist. Rusia devine o economie orientata spre consum, in timp ce Lada aminteste de perioada trecuta", apreciaza analistul Tim Urquhart de la IHS.
In opinia acestuia, "succesul Renault cu brandul romanesc Dacia nu inseamna ca va obtine rezultate similare in Rusia". "Dacia nu a mostenit aceleasi probleme ca Lada. Ei nu pot, intr-adevar, repeta smecheria cu Avtovaz", a adaugat el.
Anul trecut, vanzarile auto in Rusia au inregistrat un declin de 36%, dar Hyundai si Kia au inregistrat scaderi de doar 10% si, respectiv, 16%, iar cota lor combinata de piata s-a dublat din 2012 la aproximativ 20%. In schimb, cota combinata de piata a Avtovaz si Renault-Nissan se situeaza la aproximativ 30% din 2012. Rezultatele bune obtinute de Renault-Nissan au fost afectate de declinul de 31% al livrarilor Avtovaz in 2015.
Renault se bate cu Hyundai si Kia pentru banii rusilor
In timpul recesiunii din Rusia, Hyundai si Kia si-au mentinut nivelul productiei si au pastrat preturile scazute, strategia lor fiind sprijinita de dificultatile cu care se confrunta Avtovaz, candva jucatorul dominant pe piata auto rusa. Multi rusi inca vad brandul Lada ca pe un simbol al erei sovietice si sub nivelul brandurilor straine.
Avtovaz se confrunta cu dificultati financiare, in conditiile in care pierderile companiei s-au triplat, de la 25 de miliarde de ruble in 2014, pana la 73,85 miliarde de ruble (930 de milioane de dolari) anul trecut. Renault a decis sa deprecieze valoarea investitiei sale la Avtovaz cu 225 milioane de euro, pana la 91 milioane de euro. Renault detine o participatie de 50% la compania holding care controleaza Avtovaz, in timp ce partenerul nipon Nissan Motor detine un pachet de 17,13%, iar corporatia rusa de stat Rostec are un pachet de 32,87%.
Un purtator de cuvant al Hyundai a anuntat ca vor fi lansate noi produse si va fi majorata productia in Rusia pentru extinderea cotei de piata.
Conform datelor Association of European Businesses (AEB), livrarile de autoturisme si vehicule comerciale usoare in Rusia au scazut in mai cu 14,5%, la 107,665 unitati, pe fondul problemelor cu care se confrunta economia si al deprecierii rublei. In aprilie, livrarile auto pe piata rusa au scazut cu 8,5%, cel mai redus nivel din ultimii 10 ani.
Luna trecuta, pe primul loc in topul celor mai bine vandute 25 de modele in Rusia s-a situat Lada Granta (7.967 unitati), fabricata de AvtoVAZ, urmata de Solaris, de la Hyundai (7.627 vehicule), Rio, de la Kia (7.569 unitati) si Duster, cu 4.151 de vehicule. Pe locurile 9 si 12 se afla Sandero si Logan, cu 2.366 si, respectiv, 2.319 de vehicule. Duster, Logan si Sandero sunt fabricate de Renault.
Nicolas Maure, adus din Romania ca sa repete performanta de la Dacia
Marti, Nicolas Maure, directorul general al Avtovaz, avertiza ca subsidiara din Rusia a aliantei Renault-Nissan nu va reveni pe profit cel putin pana in 2018.
Maure, care lucreaza de 16 ani pentru Renault, a fost numit in martie director general, inlocuindu-l pe Bo Andersson, victima a recesiunii din Rusia, care a afectat vanzarile auto, si criticat de actionarii rusi ai Avotvaz pentru concedierea muncitorilor. Pana acum, Maure a fost directorul general al Groupe Renault Romania si director general al Automobile Dacia, avand astfel experienta de a lucra intr-un fost stat comunist si de a trata cu sindicatele.
"Scopul meu principal este revenirea companiei pe profit. Va lua ceva timp, nu mai devreme de 2018. Multe depind de conditiile de pe piata. Actionarii nu cer un termen limita concret", a afirmat seful Avtovaz intr-un interviu acordat publicatiei financiare ruse Vedomosti.
Maure a anuntat ca intentioneaza sa majoreze exporturile de masini si sa consolideze pozitia Avtovaz pe piata interna, care ar urma sa inregistreze o crestere modesta in 2017.
"Vanzarile auto au scazut dar Rusia are o populatie imensa - peste 140 milioane de persoane. Cu timpul piata se va redresa, Avtovaz si Lada urmand sa-si majoreze semnificativ cota de piata", a afirmat seful celui mai mare producator auto rus.
Compania Dacia a fost preluata de Renault in anul 1999. Relansata in 2004 cu modelul Logan, Dacia a devenit un jucator de notorietate pe piata auto europeana.
Pe acelasi subiect: