Motorul care a scos Romania din criza incepe sa incetineasca: productia nationala de masini si exporturile au scazut in T1. Romanii prefera Dacia si marcile germane
Dacia
Productia nationala de autovehicule a scazut, in primul trimestru din 2016, cu 4,1%, pana la 101.866 de unitati, comparativ cu acelasi interval din anul anterior, arata datele Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA), preluate de Agerpres. Pe de alta parte, vanzarile de masini au crescut ca volum, insa romanii au preferat masinile second-hand din strainatate.
In Romania, vanzarile in luna martie 2016, precum si cele din intreg trimestrul I, au fost, ca si in anii precedenti, sustinute de achizitiile realizate de catre persoanele juridice, ponderea acestora din totalul pe primele 3 luni fiind de 89% (fata de 11% persoane fizice), iar in cazul autoturismelor de 86% (fata de 14% persoane fizice).
Pe un alt palier al analizei, cel legat de impactul autovehiculelor rulate, se observa faptul ca, in primele trei luni din 2016, importurile de autoturisme rulate au crescut, comparativ cu 2015, cu 25,3%, ceea ce face ca raportul dintre cele rulate si cele noi sa fie unul in crestere, respectiv de 3,8 autoturisme rulate la unul nou.
Exporturile au scazut cu 11%, fata de anul trecut. Cel mai vandut ramane Dusterul
La nivel sectorial, in intervalul ianuarie - martie 2016, s-au fabricat 101.866 autovehicule, cu 4,1% mai putin decat in perioada similara din 2015, dar in crestere cu 21,7% fata de luna precedenta (februarie). Dintre acestea, 87.791 au fost produse de Dacia si 14.075 de catre Ford.
Volumele cele mai mari le-a inregistrat modelul Dacia Duster, din care au fost fabricate 50.301 unitati (cu 22,7% mai mult decat in primele trei luni din 2015), urmat de Dacia Sandero (14.411 unitati, cu 6,3% mai putin decat in 2015), Ford B-MAX (14.075 unitati, cu 13,7% mai putin decat in 2015), Dacia Logan (11.711 unitati, mai putin cu 48,9%) si Dacia Logan MCV (11.368 unitati, +7,3%).
In ceea ce priveste exporturile, analiza APIA releva faptul ca, in primele trei luni ale anului, s-au livrat 89.346 de unitati, in scadere cu 10,8% comparativ cu perioada similara din anul 2015. Cel mai exportat model a fost Dacia Duster (47.329 unitati) - in crestere fata de perioada similara din anul anterior cu 16,6%, urmat de Ford B-MAX (14.084 unitati, -13,6%), Dacia Sandero (10.827 unitati, -21,6%), Logan MCV (9.942 unitati, -5,4%) si Dacia Logan (7.164 unitati, -62,1%).
Romanii prefera Dacia si masinile germane
Conform statisticii de specialitate, la capitolul vanzarilor, din totalul celor 25.762 de unitati consemnat in primele trei luni ale anului in curs, autoturismele reprezinta 77,4%, cu 19.951 de unitati (+11,4%).
Topul pe marci, dupa primele trei luni, este condus de Dacia, cu 5.514 unitati (27,6% cota de piata, pe un volum in scadere cu 11,8% fata de 2015), urmata de Volkswagen cu 2.244 unitati (11,2% cota de piata, volume in crestere cu 38,9% fata de 2015), Skoda 2.097 unitati (10,5% din total piata, volume in crestere cu 20,9%), Ford 1.327 unitati (6,7% din total piata, volume in scadere cu 0,8%), Renault 1.227 unitati (6,2% cota de piata, volume mai mari cu 9,8%) si Opel, 695 unitati (3,5% din total piata, volume mai mici cu 0,6%).
Pe modele, cu cele 2.277 unitati livrate pe piata autohtona, Dacia Logan este cel mai bine vandut model in primul trimestru din 2016, urmat de Dacia Sandero (1.117 unitati), Dacia Duster (1.059), Skoda Octavia (947) si Volkswagen Polo (620).
In functie de tara de provenienta a autoturismelor, situatia se prezinta astfel: 25,5% sunt de provenienta autohtona, 22,3% sunt fabricate in Germania, 11,8% sunt din Cehia, 9% din Spania si 7% din Franta.
APIA mentioneaza, in acest context, ca vanzarile de autoturisme din productia autohtona au scazut, in primele trei luni din 2016, cu 15,2% fata de aceeasi perioada din 2015, in timp ce vanzarile de autoturisme din import au inregistrat o crestere importanta, respectiv de 24,8%.
Pe acelasi subiect: