Interviu pe 60.000 mp cu directorul general al celui mai mare targ auto din Europa de Est: "Pe noi ne infunda vremea, nu vremurile"
Cu ce bani si de unde s-a inceput, cum functioneaza mafia samsarilor pe fata si pe partea cealalta a drumului, amenzile “tematice” pe care le-a suportat, cum ar trebui sa-i multumeasca importatorii auto ca exista si primul lucru pe care l-ar face daca ar fi pentru o zi presedinte. Nicolae Ragalie este actor principal intr-un business capital pentru economia noastra. Oameni ca el pot ridica piata auto intr-un singur sezon, insa fara oameni ca el se poate prabusi totul mai repede decat ne asteptam.
Incont: Ce este autovit?
Nicolae Ragalie: Este un mall auto. Societatea detine 3.000 de locuri de parcare pentru clientii nostri, pentru cei care vor sa-si vanda masinile. Nu sunt masinile noastre. Noi le inchiriem spatiile astea. Asta e activitatea noastra principala.
Incont: Masini noi, second hand...
N. R.: Nu, nu, nu, masini la mana a doua. Si este o veriga foarte importanta in lantul asta al economiei de piata.
Incont: Cum asa?
N. R.: Pai noi ne ajutam clientii sa-si vanda masinile. De ce sa si le vanda?!? Ca sa-si ia altele, nu? Masini noi, desigur. Deci iata cum ii ajutam si pe vanzatorii de masini noi.
FOTO: TEODORA MAFTEI
Incont: Ce servicii aveti pentru clienti?
N.R.: Tot! Alei acoperite, vulcanizari, magazine de piese, anvelope, tester auto. E o firma care testeaza masinile si iti scoate rezultatele analizelor ca la medic. Si daca a fost vopsita, revopsita, grosimea stratului de vopsea, tot.
Incont: Sunteti de la inceput in business-ul asta?
N.R.: Nu am fost de la inceput, dar cunoSc evolutia. Aici era o betoniera...inainte de ’89 se faceau betoane pentru regularizarea Dambovitei. Erau doar mormane de beton. Si a aparut un om de afaceri vizionar care a creat afacerea asta. Si uitati unde s-a ajuns. Departe, zic eu.
Incont: Asta a vrut de la inceput acest om de afaceri?
N.R.: Da, a avut viziunea asta pe nisa asta si acum e cel mai mare targ din Europa de Est. Domnul Florin Parvu.
Incont: Numele celor 4 mari detinatori Autovit sunt apropiate. E mai bun business-ul in familie?
N.R.:Eee, noi suntem o societate pe actiuni. Avem 2.000 de actionari. Dar nu cred in business-urile de familie. Poate d’astea mici, dar sa te extinzi n-ai cum...nici n-ai atatea neamuri cu care sa lucrezi.
Incont: Prima masina pe care ati avut-o era noua sau second-hand?
N.R.: Noua. Un Passat din 2006 luat in 2006. Pana atunci am avut Dacie, ca orice roman normal.
Incont: E bataie mare pe spatiul asta. Cum reusiti sa-l pastrati?
N.R.: Terenul e proprietatea firmei, firma e profitabila...au fost, da, niste tentative, dar cu criza asta a fost din ce in ce mai mic interesul pentru terenul asta.
Incont: Care e diferenta dintre piata de la sfarsitul lui 2.000 si cea actuala?
N.R.: Da, trist, dar suntem cam la acelasi nivel. A fost o perioada, in anii 2.000, pana in 2007-2008, cand am avut o crestere zdravana. Erau venituri mai bune, consum mare, isi lumea masini. Acum insa, ne intoarcem de unde am plecat. Au trecut 4 ani de criza, a crescut inflatia, au crescut datoriile, piata scade, logic.
Incont: Ati fost aproape de faliment?
N.R.: Nuuu! Niciodata! Pai criza aduce cumparatori de second-hand. Fiecare om viseaza la o masina. Aici gasesti de la 1.500 de euro in sus. Oamenii nu mai pot sa faca leasing ca nu mai au incredere nici ei in banci, nici bancile in ei. Si asa vii sa-ti iei un second-hand.
Incont: Autovit.ro. Ce-i cu el?
N.R.: A fost o firma separata care a facut business-ul asa, s-a vandut, stie toata piata. Noi nu avem contract cu site-ul autovit.ro. Noi acum avem “vitan-auto.ro”. Face acelasi lucru. Ii platim niste bani firmei care face si intretine site-ul, atat.
Incont: Cum se promova autovit-ul la inceput?
N.R.: A fost greu de tot la inceput. Nu aveam publicitate stradala, nu aveam nimic. Din om in om a functionat cel mai bine. Si mai avem si alte lucruri care ii atrag pe oameni si-i aduc aici. Avem si activitati de targ unde vin comercianti sa-si vanda produsele. Avem talcioc, vine omul si vinde ce are prin casa. Veniti intr-o sambata sa vedeti ca romanii vand si cuie ruginite.
Incont: Cum e romanul din 2012 in comparatie cu cel din 1999?
N.R.: Romanul a evoluat, romanul are o cultura auto mai buna, dar problema ramane venitul romanului. A scazut mult, salariile au stat pe loc si consumul la fel.
Incont: Ce garantii dati pentru masini?
N.R.: Nici una. Mergem pe principiul vazut-placut. Omul vine, vede, testeaza masina – costa 100 de euro. E pacat sa nu dai 100 de euro pe testare daca tot dai cateva mii ca s-o cumperi. Vezi si tu ca are motorul bun, asta conteaza. Restul sunt consumabile.
Incont: Masinile de aici sunt legale toate?
N.R.: Absolut! Am avut control de la brigada de furturi auto cu noul inspector de la Interpol si nu am avut nici o problema. Acum, este greu de spus daca nu o fi fost chiar nici una in sutele de mii de masini pe care le-am vandut in astia 13 ani. Dar eu nu cred si nu stiu sa fi existat o situatie ca asta. Dar sa va spun altceva. Daca vreti masini furate, mergeti in colt, pe diagonala cu mall-ul nostru auto. Acolo aveti toate sansele sa gasiti. Sunt 100-150 de masini expuse in fiecare duminica si nu stie nimeni de provenienta lor. Aici mi le controleaza pe toate, ca e targ autorizat. Dincolo, nu se baga nimeni. Nu le cere nimeni acte. De ce vand in strada cand n-au voie? Comert ilegal, neautorizat si concurenta neloiala. Nu se poate ca intr-o capitala europeana sa vinzi pe unde vrei tu, masini, orice. Te duci la Universitate si urci masina pe trotuar cu afis “Vand masina!”. E comert neautorizat? Este! Atunci hai sa-l amendam.
Incont: Si nu ati rezolvat nimic?
N.R.: Nimic! Am zeci de adrese. Mai vine politia rutiera, ii mai goneste un pic, le multumesc totusi ca ei mai reusesc cate ceva. E mafia targurilor clandestine aici. Cum e si aia a parcarilor in Centrul Vechi si multe altele.
Incont: Ce concurenti aveti?
N.R.: Nu avem! Suntem departe. Noi sambata si duminica avem 25.000 de vizitatori in medie. Sunt targuri imense, nu ofera altceva, nu au vizitatori. Noi aici avem cel mai mare vad din Romania in weekend. Doar sa nu ploua. Aia ne distruge. Este un business meteodependent. Pai pe noi ne “infunda” vremea, nu criza.
Incont: Ati participat in vreun fel la urbanizarea zonei?
N.R.: Ia uitati-va un pic in jur! Carrefour, RIN, de la noi pana la spital nu era nimic.
Incont: Cati angajati aveti?
N.R.: Ne-am stabilizat la 125 de cativa ani incoace. Aici insa, in cadrul Autovit, sunt 2.000 de salariati. Magazinele au vanzatori, contabili, transport. Platim paza, serviciu externalizat. Poate sunt chiar 3.000 de angajati.
Incont: Dati oameni afara?
N.R.: NU! Noi chiar crestem salariile, compensam rata inflatiei. Nu avem crestere, dar nici nu le luam oamenilor din bani.
Incont: Exista un sistem de control pentru toate produsele din incinta Autovit?
N.R.: Noi avem ISO. Si fiecare comerciant are certificare pentru produse. Usor-usor am eliminat toti comerciantii reclamati. Asta e politica noastra. Nu acceptam comercianti care ne scad standardele.
Incont: Vreti sa va extindeti?
N.R.: Ne gandim permanent la ele dar acum nu e cazul de extindere.
Incont: Care sunt greutatile de care v-ati lovit in business-ul asta?
Organizarea. Trebuie sa fii ceas ca sa poti primi aici 25.000 de oameni in fiecare weekend.
Incont: Probleme politice ati avut?
N.R.: Atat timp cat nu ai un leu datorie la stat, nu ai nici o problema. Am platiti o amenda de 105.000 de lei anul trecut. A cam durut. De la mediu am primit amenda pentru ca nu am avut niste autorizatii la timp. Noi ne-am dus cu 30 de zile inainte sa le obtinem, ne-au fost eliberate in 90 de zile, am avut un control “tematic” si ni s-a dat amenda.
Incont: Ce cifra de afaceri aveti?
N.R.: 13-14 milioane de lei anual.
Incont: Te obliga legea romana la combinatii?
N.R.: Cine are o afacere corecta nu trebuie sa faca diverse combinatii. Munca e intr-adevar impozitata mult. Daca-i dai unui om 10 milioane net trebuie sa mai dai 7 la stat. E o anomalie, dar asta vine din structura sociala. 5 milioane de pensionari! Tot timpul sunt mai multi decat angajati. Si de unde iei banii astia? Din salariile populatiei active. Pai cand eram eu mic aveam clase de scoala pana la litera “D” cel mult. Cand au venit pe lume decreteii, s-a ajuns la “M”.
Incont: Daca ati fi maine presedinte...
N.R.: Da, daca as fi maine presedinte mi-as respecta prerogativele.
Incont: Si ceva concret?
N.R.: E greu sa faci lucruri de azi pe maine. Trebuie sa lasi sa se dezvolte afacerile. Trebuie speculate spatiile publice care nu produc nici un leu. Trebuie sa le valorifici. Fa ceva cu ele! Da-le in chirie, concesioneaza-le. Da-le oamenilor cu bani putini care au creier si vor sa faca si ei ceva. Creezi locuri de munca, traieste mai bine toata lumea. Le scoti la licitatie, dar neaparat legal.
Incont: Ati cerut fonduri europene?
Nu, e foarte greu in zona privata.
Incont: Business-ul asta s-a facut cu bani personali sau capital imprumutat?
N.R.: Si cu, si cu.
Incont: Am 10.000 de euro. Imi iau un Clio nou sau imi iau o Astra la mana a doua cu 80.000 de km.
N.R.: Dv faceti comparatia intre Astra si Clio. Eu pornesc de la alta idee: ma duc si verific Astra, daca motorul functioneaza, foarte bine. Si sa va spun de ce: toate sunt consumabile in afara de motor. E normal ca Astra, e visui oricui sa-ti iei o masina mai buna. Mai pui si tu 1.000 de euro in service sa-i mai faci cate ceva si cum ai masina buna la 11.000 de euro. Marcile germane isi pastreaza bine pretul. De aici si increderea oamenilor in aceste masini.
Incont: Vrea romanul sa arate ca are o masina buna?
N.R.: Romanul vrea sa arate ca are ceva peste segmentul social in care esti.Peste ce-si permite.
Incont: Cum v-a schimbat viata afacerea asta?
N.R.: Muncim 10 ore pe zi, avem o singura zi libera pe saptamana, dar sunt si satsifactii, normal. Dar daca nu muncesti, n-ai nici o sansa.
Incont: Trebuie sa fii rechin sau baiat destept ca sa reusesti in afaceri la noi?
N.R.: Vremea rechinilor a apus. Si dispar usor-usor. Acum sunt la moda baietii destepti.
Incont: Ati avut probleme cu baietii care v-au cerut altfel de “taxe”?
N.R.: Noi nu am avut asemenea probleme...noi nu. Suntem puternici, avem o structura puternica. Se mai iau la bataie p’aici amanta cu sotia, dar nu...rar de tot.
Incont: Ce relatii aveti cu importatorii care si-au deschis divizii de “rulate”
N.R.: Au crezut ei ca daca introduc taxa auto ne ingreuneaza comertul cu masini second-hand. Dar bine ca si-au dat seama PREA TARZIU insa ca n-au gandit in momentul ala. Asta trebuie sa inteleaga ei: ca fara noi ei nu vand bine. Lumea vine aici sa-si vanda masinile vechi ca sa-si cumpere unele noi. Si daca nu au ce vinde, nu au nici cu ce sa-si cumpere. Eu vreau sa se vanda masini noi, imi doresc asta cel mai mult. Pentru ca pe urma ajung la noi si ne facem si noi banii.
Incont: Cum pot sa-mi deschid un business cu care sa bat Autovit?
N.R.: Este foarte greu. Avem experienta, avem retete de afaceri, e imposibil.
FOTO: TEODORA MAFTEI
Date AUTOVIT
Societate cu actionariat (2.000 de actionari)
Actionari majoritari: Cornel Parvu, Florea Parvu, Florian Nila, Irina Nila
Infiintare: 1.999
Director General: Nicoale Ragalie (din 2006)
Profil de activitate: CAEN 4520 si 6820
Suprafata: 60.000 mp
Spatii comerciale: 300
Masini si alte autovehicole expuse: 3.000
Magazine accesorii auto: 50
Servicii auto: service, vulcanizare, diagnosticare, centre de foliere, centre incheiere acte auto, spalatorie
Alte servicii: 25 de casute cu produse traditionale si ecologice, terase, restaurant, talcioc.