"Catastrofa din Japonia are urmari foarte grave pentru industria constructoare de masini din Europa. Se estimeaza ca in Europa peste 600.000 de masini nu se vor fabrica din aceasta cauza. Nici Dacia nu va fi ferita de aceaste urmari ale catastrofei din Japonia”, a spus vicepresedintele Sindicatului Automobile Dacia, Ion Iordache.

Astfel, Automobile Dacia si-ar putea opri productia pentru o saptamana, dupa sarbatorile de Paste.

„Sunt firme furnizoare pentru Dacia, de componente pentru Dacia care nu primesc componentele din Japonia si ca atare Dacia este nevoita sa-si adapteze programul de lucru pe urmatoarele luni. Masura care se va lua dupa Paste este doar prima dintr-o serie de masuri care trebuie luate", a adaugat Iordache.

El nu a dat insa detalii despre programul de lucru din urmatoarele luni, spunand doar ca angajatii companiei producatoare de autoturisme vor primi de Paste "prima traditionala" (negociata in contractul colectiv de munca), in valoare de 30% din salariul mediu brut.

"Anul acesta suma bruta este de 850 de lei. Se va primi o parte din suma neta, in jur de 600 - 650 de lei, si impozitul va fi retinut pe data de 10 a lunii viitoare. Oamenii sunt obisnuiti cu aceasta prima de Paste, de vacanta si de Craciun. Nemultumiti sau multumiti este o negociere contractuala. Suma este mai mare ca anul trecut, nu cu mult, fiindca impozitul este covarsitor", a explicat Iordache.

Reprezentantii Dacia sustin ca este posibila intreruperea activitatii, dar o decizie referitoare la acest lucru va fi luata in urmatoarele zile.

Mai multi producatori de autoturisme au probleme de aprovizionare cu piesele auto, din cauza dezastrului care a lovit Japonia pe 11 martie.

Spre exemplu, Toyota a anuntat ieri ca va suspenda activitatea fabricilor din America de Nord pe fondul lipsei pieselor auto produse in Japonia. Uzinele nipone ale companiei sunt inchise de la mijlocul lunii martie, primele unitati fiind oprite imediat dupa cutremur.

General Motors, Honda si Saab au anuntat de asemenea ca au probleme de aprovizionare, din cauza crizei din Japonia.

Un alt producator care detine in Romania uzina Automobile Craiova, Ford, a anuntat saptamana trecuta ca inchide temporar fabrica din Genk, Belgia, pentru a face economie de piese.