Initiativa vine in urma plangerilor repetate din partea unora dintre operatorii europeni, in special din partea Air France KLM si Lufthansa, in legatura cu companiile din regiunea Golfului Persic care primesc subventii ilegale, acuzatii pe care Emirates, Qatar Airways si Etihad le resping.

Propunerea, care necesita aprobarea Parlamentului European si a statelor membre ale UE, ar permite guvernelor si companiilor aeriene sa reclame practicile discriminatorii la Comisia Europeana.

Daca Executivul UE va constata ca practicile unei terte tari sau companii aeriene afecteaza companiile eurpene, va putea sa impuna amenzi sau sa suspende serviciile sau drepturile unui operator strain.

Dorim sa ne asiguram ca Europa ramane lider in aviatia internationala, bine conectata la pietele in dezvoltare rapida”, afirma comisarul pentru Transporturi Violeta Bulc, intr-un comunicat.

Propunerea nu prevede suspendarea drepturilor de trafic si nu va intra in contradictie cu acordurile bilaterale de servicii aeriene dintre tari.

Mai multe state europene s-au opus noilor reguli pe motiv ca ar putea sa le afecteze acordurile bilaterale si sa limiteze conectivitatea in Europa. Multe considera ca acestea ar fi o inititiva protectionista pentr companiile europene, dar Comisia respinge acest lucru.

Comisia a mai publicat si recomandari care clarifica aplicarea reglementarilor referitoare la dreptul de proprietate, care limiteaza participatiile investitorilor din afara UE la companiile europene la 49%.