Tarom, somata de FMI sa restituie companiei Boeing ultimul avion 737, inchiriat in urma cu patru ani
Fondul Monetar International (FMI) a cerut Guvernului sa restituie companiei Boeing ultimul avion tip 737-800, inchiriat de Tarom in urma cu patru ani, sau sa reuseasca sa reduca rata de chirie la nivelul pietei, procedura care sa fie incheiata cel tarziu pana la sfarsitul lunii martie a acestui an.
FMI a mai solicitat ca Tarom sa aplice un program de reducere a cheltuielilor prin revizuirea rutelor de calatorie, a flotei de aeronave si a structurii de organizare, releva scrisoarea de intentie convenita in urma ultimei misiuni de evaluare, din ianuarie-februarie, obtinuta de Mediafax.
Guvernul a primit in schimb acordul FMI pentru a prelungi din nou, cu doua luni, termenul de vanzare pe Bursa a 20% din actiunile detinute de stat la operatorul aerian. In aceste conditii, prospectul de vanzare va fi publicat pana la sfarsitul lunii mai, iar procedura va fi incheiata pana la finele lunii iunie.
Intelegerea initiala dintre Guvern si FMI era ca pachetul de actiuni sa fie vandut pana la finele anului 2011, urmand ca ulterior, atunci cand conditiile pietei o vor permite, sa fie cedat controlul companiei. In contextul intarzierii procesului de selectare a intermediarului pentru listarea la Bursa, cele doua parti au convenit ca termenul de finalizare a procedurii sa fie amanat pana la sfarsitul lunii aprilie a acestui an, termen din nou amanat acum, in urma ultimei misiuni de evaluare.
La sfarsitul anului 2008, Tarom a inchiriat trei avioane Boeing 737-800 Next Generation, pe o perioada de cinci ani. Prima aeronava a fost receptionata la 20 noiembrie 2008, a doua la inceputul lunii decembrie 2008, iar a treia in februarie 2009.
La sosirea in tara, aeronavele au fost stropite cu sampanie de conducerea Ministerului Transporturilor si a companiei Tarom, conducerea operatorului aerian sustinand atunci ca avionul are un consum cu pana la 50% mai redus fata de anumite aeronave din flota Tarom astfel ca totalul costurilor anuale din exploatare va scadea cu pana la 36 milioane dolari.
Decizia de a inchiria cele trei avioane a facut parte din planul Tarom de a detine, pana in 2012, o flota formata din 30 de avioane noi, pentru a-si creste cota de piata. La acel moment nu au fost prezentate costurile aferente chiriei, dar presa a relatat ca acestea se ridica la trei milioane de euro lunar/aeronava, desi gradul de ocupare este de sub 30%, la care se adauga alte milioane de euro pentru asigurarea flotei.
Doua dintre cele trei aeronave Boeing 737-800 au fost restituite deja, inainte de expirarea perioadei de cinci ani pentru care au fost inchiriate, pentru reducerea cheltuielilor, astfel ca flota Tarom include in prezent o singura aeronava de acest tip, la care se mai adauga patru aeronave Boeing 737-700, patru aeronave Boeing 737-300, patru aeronave Airbus A318-111, sapte aeronave ATR 42-500, doua aeronave ATR 72-500 si o aeronava Airbus A310-325.
Tarom, pierderi de 332 milioane de lei in 2011
Tarom si-a redus anul trecut pierderile cu 24,16% fata de 2010, de la 332,5 milioane lei la 252,18 milioane lei, dar acestea sunt in continuare mai mari fata rezultatul negativ din 2009, de 234,7 milioane lei. Tarom a fost o companie profitabila pana in 2008, cand a trecut pe pierderi cu un rezultat negativ de 6,31 milioane lei.
Pentru acest an, Tarom estimeaza o pierdere de 187,24 milioane lei, care ar urma sa scada la 122,29 milioane lei in 2013 si 60,58 milioane lei in 2014.
Tarom se afla pe lista companiilor monitorizate prin acordul cu FMI, precum si pe lista primelor companii care vor avea manager privat.
Un studiu realizat la sfarsitul anului trecut de Banca Mondiala releva ca un sfert din cele 154 companii de stat monitorizate au acumulat pierderi care ajung si la sute de mii lei pe angajat. Pe lista acestor companii figureaza si Tarom, cu pierderi de 163.000 lei/angajat.
Guvernul si-a revizuit deja drastic in scadere asteptarile legate de suma ce poate fi obtinuta din listarea a 20% din actiunile Tarom, de la minimum 20 milioane euro la cel mult 7,4 milioane euro.
Citeste si:
Gerul, mana cereasca pentru operatorii interni. Curse pline, aeronave suplimentate VIDEO