Soferii platesc la inceput o taxa de 7 lei, pentru Comarnic-Brasov. Statul va achita 8,5 miliarde euro la autostrada
Statul ar fi platit 2,7 miliarde euro pentru constructia, operarea si intretinerea autostrazii Comarnic-Brasov, timp de 30 de ani, daca ar fi avut banii, insa adaugand costurile de finantare, suma urca la 8,45 miliarde euro, in vreme ce soferii vor fi taxati cu 7 lei, tarif indexabil.
"Valoarea de 2,73 miliarde euro reprezinta suma totala pe care statul roman ar plati-o pentru constructia (pe o perioada de 4 ani) si pentru operarea si intretinerea autostrazii Comarnic - Brasov (pe o perioada de 26 de ani), sub conditia ca aceasta suma sa fie disponibila azi", potrivit proiectului facut public de Ministerul Transporturilor, la solicitarea premierului Victor Ponta.
In conditiile in care autostrada va avea o lungime 53 km, costul total pentru constructie, operare si intretinere pe perioada concesiunii este cuprins intre 51,5 milioane euro/km, in varianta fara credite, si 159,5 milioane eur0/km.
Costul total de constructie al autostrazii, in baza ofertei castigatoare a asocierii Vinci - Strabag - Aktor, este de 1,82 miliarde euro fara TVA. Constructia propriu-zisa este estimata la 1,66 miliarde euro, la care se adauga cheltuieli pentru servicii de inginerie si proiectare de 109,7 milioane euro si alte costuri (asigurari, inginer independent) evaluate la 54,8 milioane euro.
Concesionarul va beneficia de trei categorii de venituri, respectiv plati de disponibilitate de la autoritatea publica, venituri din tariful de concesiune, achitat de utilizatorii autostrazii, deduse din plata de disponibilitate, si venituri din utilizarea infrastructurii secundare (chirii sau redevente achitate de entitatile care opereaza benzinarii sau alte spatii de servicii), un procent de 60% urmand sa revina autoritatii contractante si sa fie dedus din plata de disponibilitate.
Plata anuala de disponibilitate este compusa din trei componente, respectiv o suma neindexata in euro, o suma indexata in euro si o suma indexata in lei.
Potrivit informatiilor cuprinse in document, nivelul total anual al platii de disponibilitate, in termeni reali, fara inflatie, este de 325,2 milioane euro. Pe o perioada de 26 de ani, costul total ar ajunge astfel la 8,45 miliarde euro.
Nivelul platii de disponibilitate urmeaza sa fie definitivat dupa ajustarea costului de constructie si stabilirea costurilor efective de finantare la momentul inchiderii financiare.
Pe autostrada va fi implementat un sistem de taxare "semi-inchis", care va prevedea bariere pe intreg carosabilul la cele doua capete, in zona Comarnic si Rasnov, precum si cabine de taxare la Sinaia - Busteni si Predeal.
Tariful de concesiune va fi perceput dupa ce autostrada va fi operationala.
"Tariful de concesiune ce va fi platit de un autoturism pentru intreaga lungime a autostrazii este preconizat a fi de 7 lei cu TVA inclus, supus indexarii. Nivelul tarifului perceput este stabilit in functie de distanta parcursa de vehicul. Pentru un vehicul din categoria 2 (vehicul a carui inaltime deasupra primei osii frontale este mai mare de 130 cm) se va plati in functie de numarul de osii cu care este prevazut vehiculul, de exemplu un astfel de vehicul cu 2 osii plateste de doua ori valoarea platita de un autoturism si pana la de 3 ori pentru un astfel de vehicul cu 5 sau mai multe osii", se arata in document.
Premierul Victor Ponta si fostul ministru al Transporturilor Dan Sova s-au intalnit in ianuarie 2014, la Palatul Victoria, cu reprezentantii asocierii care a castigat licitatia pentru constructia autostrazii, prilej cu care cele doua parti au semnat un memorandum de intelegere.
Ponta afirma atunci ca autostrada Comarnic-Brasov, in lungime de 53 kilometri, va fi finalizata in 2017, la un cost estimat de 1,8 miliarde euro, lucrarile de constructie urmand sa inceapa in aprilie. In plus, statul estima ca va plati constructorilor pana la 1 miliard de euro pentru intretinerea autostrazii timp de 26 de ani, suma fiind separata de costul de constructie si proiectare.
Premierul a cerut marti ministrului Transporturilor ca, pana pe 15 februarie, sa fie decisa semnarea contractului de constructie in concesiune a autostrazii sau rezilierea procedurii, aratand ca nu se mai poate astepta, dupa o amanare de opt luni din cauza unei "declaratii prostesti" a fostului presedinte Traian Basescu.
Termenul anuntat de autoritati pentru semnarea contractului de constructie in concesiune a autostrazii Comarnic - Brasov a fost amanat de mai multe ori. Statul a mai incercat de doua ori sa construiasca autostrada Comarnic-Brasov, ultima tentativa avand loc in 2010, cand castigatorul licitatiei, asocierea Vinci (Franta) - Aktor (Grecia), a renuntat la contract.
Autostrada este impartita in cinci sectiuni: Comarnic Sud - Comarnic Nord (3,4 km), Comarnic Nord - nod rutier Busteni (16,3 km), nodul rutier Busteni pana la nodul rutier Predeal (12,8 km), nodul rutier Predeal pana la nodul rutier Rasnov (15,2 km) si nodul rutier Rasnov pana la Cristian (5,4 km).
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent



RSS