"Sunt mai multe posibilitati. O sa fie si taxa electronica, cu telefonul mobil, o sa fie si cu un cod de bare pe geam, cine circula mai mult, eventual, o sa fie si cu posibilitatea sa-ti cumperi vinieta de la benzinarie si sa ti-o pui in geam, o sa fie mai multe mecanisme", a afirmat ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine, Dan Sova, la emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata duminica de Pro TV.

Oficialul a precizat ca nu va fi utilizat sistemul cu bariere, care ar genera aglomeratie si nu este agreat de potentialii investitori in constructia de autostrazi.

Intrebat ce va presupune taxarea cu cod de bare, el a aratat ca aceasta formula vizeaza achizitia unui tip de vinieta amplasata pe geam. "Cand treci, camera de luat vederi iti ia codul de bare si iti ia banii din cont automat", a adaugat ministrul.

Sova a aratat ca tronsoanele de autostrada Comarnic - Brasov si Craiova - Pitesti, precum si centura Sud a Bucurestiului, pe care autoritatile isi propun sa le construiasca prin concesiune pana la alegerile din 2016, vor fi taxate dupa intrarea in exploatare.

Referindu-se la cuantumul taxei, Sova a aratat ca modelul financiar are la baza ideea de trei euro pe suta de kilometri.
"In mod normal, noi ar trebui sa dam in concesiune, ca sa scapam de cheltuielile de la buget, adica sa-i dai omului sa o exploateze, sa ia taxa pe ea si sa o intretina, sa o reabiliteze, ar trebui sa dam toate autostrazile. Acum, cand dam centura Sud, vom da in concesiune de la Pitesti pana la Constanta. Cei care construiesc centura Sud vor avea de la Pitesti pana la Constanta in concesiune, sa le intretina, sa le exploateze", a spus ministrul.

Dan Sova a afirmat ca in cazul in care nu vor exista suficiente incasari, statul va interveni prin plati de disponibilitate.

Pe de alta parte, Sova a afirmat ca daca in cazul autostrazilor realizate prin concesiune, taxarea va intra in vigoare dupa darea in folosinta, in cazul celor cofinantate cu fonduri europene situatia ar putea fi diferita. "E o chestiune pe care personal inca nu mi-am lamurit-o nici eu foarte clar. Autostrazile construite cu fonduri europene au o perioada, trei ani sau cinci ani, in care nu poti sa pui taxa pe ele. Dar nu m-am lamurit nici eu exact", a spus el.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a fost trecuta la inceputul anului de la Ministerul Transporturilor in subordinea lui Sova.

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a afirmat recent ca proiectele prin partneriat public-privat (PPP) sunt periculoase, dar necesare pentru dezvoltarea infrastructurii, si ca vrea sa gaseasca si alte moduri de finantare a autostrazilor prin acest tip de investitii in afara taxarii accesului.

Fenechiu a sustinut ca in Europa sunt trei modele in ceea ce priveste autostrazile, respectiv cel nordic, unde acestea sunt gratuite, central-european, unde se plateste o taxa fixa pe un numar de zile, respectiv vinieta, si cel mediteranean, unde platesti autostrada "aproape mai mult" decat carburantul.

"Sub nicio forma nu cred ca pentru Romania este binevenit acest model sudic. Am retineri si daca e binevenit modelul cu vinieta, dar oricum noi trebuie sa discutam despre o vinieta fixa si posibilitatea circularii gratuite pe autostrazi. Pentru aceasta trebuie sa fim inventivi si sa gasim alte moduri de finantare. Sper din toata inima sa va facem o surpriza in urmatoarea perioada", a adaugat Fenechiu.

Guvernul a aprobat la finele lunii aprilie ca Ministerul Transporturilor sa realizeze proiectele de constructie a autostrazilor Campia Turzii - Targu Mures - Iasi si Bucuresti - Alexandria.