Reactia transportatorilor la intentia Primariei Capitalei de a infiinta un dispecerat de taxi: “Ar fi o forma de nationalizare a afacerilor private"
Taxi
Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR), un patronat important din sectorul transporturilor rutiere, a anuntat, luni dimineata, ca se opune infiintarii unui dispecerat comun de taxi gestionat de primaria Capitalei, proiect care ar insemna o forma de nationalizare a afacerilor private care functioneaza legal.
"Infiintarea unui dispecerat comun nu este oportuna pentru taximetristii din Bucuresti si nici nu va rezolva problema pirateriei, asa cum se pretinde. Este doar o forma de nationalizare a afacerilor noastre private, care va genera haos pe piata in care activam si va scoate in somaj circa 1200 de angajati ai dispeceratelor", se precizeaza in comunicatul COTAR.
Imn prezent, marile companii de taximetrie au dispecerate proprii, iar multi clienti pot comanda taxiuri prin diverse aplicatii gratuite, ce pot fi instalate pe smartphone.
"Cum sa faci un dispecerat si sa ma obligi sa ma duc acolo? Nationalizeaza afacerile noastre. Din raportul de specialitate care ne-a fost prezentat nu reiese asa ceva. Nu se poate face un dispecerat prin care sa ne impui sa fim acolo in mod obligatoriu. Nu intelegem ce inseamna „obligatoriu, dar nu exclusiv”, pentru ca odata infiintat acest dispecerat, noi vom fi nevoiti sa ne desfiintam dispeceratele si sa dam afara oamenii", a declarat presedintele COTAR, Vasile Stefanescu.
Reprezentantii companiilor de taximetrie din Bucuresti au cerut sprijinul Primariei Capitalei pentru a se rezolva problema concurentei neloiale pe care o fac firmele neautorizate, problema la care Primaria nu a venit cu o solutie, acuza patronatul din transporturi.
"In loc sa se gaseasca o solutie de eliminare a acestor operatori neautorizati si a concurentei neloiale, PMB a venit cu o propunere care ar falimenta companiile private care functioneaza corect. In acest moment, companiile private de taxi au propriile aplicatii pe care le platesc si nu primesc subventii de ninciun fel, deci nu sunt abonate la banii din bugetul primariei. In schimb, crearea unui dispecerat al PMB ar presupune un efort financiar suplimentar din banii bucurestenilor, care nici nu este justificat, nici nu este legal", mai arata comunicatul.
In prezent, companiile private de taximetrie gestioneaza in Bucuresti 37 de dispecerate care functioneaza legal, cu circa 1200 de angajati.
Primaria Capitalei vrea sa infiinteze o societate comerciala pe actiuni care sa se ocupe de dispecerizarea activitatii de transport de persoane in regim de taxi, proiectul de hotarare urmand sa fie supus aprobarii in sedinta de marti a Consiliului General al Municipiului Bucuresti, noteaza News.ro.
Municipalitatea motiveaza infiintarea acestei societati comerciale prin faptul ca dispecerizarea activitatii de transport de persoane in regim de taxi se desfasoara, in prezent, in 37 de dispecerate cu tarife unice stabilite la nivelul acestora, tarife cuprinsa intre 1,39 si 3,5 lei pe kilometru.
In expunerea de motive se mai arata ca, in urma unui raport al Consiliului Concurentei s-a constatat ca ar putea exista o intelegere de impartire a pietei in ceea ce priveste rutele de la sau catre Aeroportul "Henri Coanda”.
De asemenea, inspectorii au mai constatat ca tariful de transport a fost acelasi pentru cea mai mare parte a firmelor de taxi, dar acesta s-a schimbat in ultimii ani, intr-un interval scurt sau simultan.
Daca proiectul de hotarare va fi aprobat, primarul Capitalei, Gabriela Firea, va fi mandatata sa infiinteze aceasta societate comerciala pe actiuni, care ar urma sa "promoveze concurenta” intre operatorii de transport.
Primaria Capitalei vrea sa infiinteze si alte 18 societati comerciale proprii care sa se ocupe, printre altele, de furnizarea energiei electrice si termice, iluminatul public, administrarea spitalelor, construirea de baze sportive si terenuri de sport, promovarea orasului, administrarea parcurilor, administrarea spatiilor publicitare, de paza si de consolidarea cladirilor cu risc seismic.
Pe acelasi subiect: