Paradox mioritic. România vrea autostrăzi, dar nu are bitum să le construiască. Importurile s-au dublat
Trăim într-o țară în care nevoia de șosele este mare, dar, în același timp, bitumul românesc, un material de care nu te poți lipsi când asfaltezi, este extrem de rar.
Am ajuns să avem, din sursă internă, doar 20 % din necesarul de bitum, arată o analiză recentă. Restul se importă.
Pe șantierul autostrăzii care va lega Sibiul de Pitești va fi folosit bitum abia la vară. Dar constructorii își fac deja planuri.
Pentru primii 13 kilometri au nevoie de aproape 10.000 de tone. Vor comanda toată cantitatea din străinătate.
Inginer: “La lucrările de anvergură nu prea se folosește bitumul românesc. Nu reușesc să țină un ritm susținut și o producție constantă”.
În România mai există doar un producător de bitum artificial - la Ploiești. Iar bitum natural se exploatează numai în Bihor.
Producția totală anuală nu depășește însă 120.000 de tone, arată o analiză a publicației Curs de Guvernare.
Constructorii români de drumuri se plâng de faptul că sunt nevoiți să importe acest material, al cărui preț fluctuează. Iar costurile estimate la preluarea unor lucrări se modifică.
Vlad Vameșu, președintele Asociației Române a Constructorilor de Autostrăzi: “Vă dați seama că e foarte greu să previzionezi prețul bitumului, el fiind, repet, o componentă extrem de importantă în prețul asfaltului și atunci el făcând de multe ori diferența între pierdere și câștig”.
Planul de relansare economică a României, întocmit de Executiv, prevede că în următorii 10 ani se vor construi 3.000 de kilometri de autostradă și drumuri expres. În aceste condiții, necesarul de bitum va crește.
Potrivit specialiștilor, într-un kilometru de autostradă intră aproximativ 5-600 de tone de bitum. Dacă e să facem un calcul pentru cei 3.000 de kilometri de autostradă promiși în următorii 10 ani de autorități, cantitatea necesară ar fi de aproape 2 milioane de tone de bitum.
Această firmă importă bitum din Germania și Șerbia, pe care îl depozitează în apropiere de Brașov. Îl vinde apoi constructorilor de șosele, iar cererea este tot mai mare.
Iulian Guțu, manager de vânzări: ”Noi personal avem în plan triplarea capacității de stocare. Există momente în care cererea este foarte mare și atunci și în depozite există un efort de a încărca foarte mult bitum, există un necesar de cisterne crescut”.
Valoarea bitumului importat s-a dublat
Potrivit datelor Institutului Național de Statistică, în ultimii doi ani, valoarea totală a bitumului și a produselor pe bază de bitum importate de România s-a dublat - de la 129 de milioane de euro în 2017, la 260 de milioane de euro în 2019.
Iar principalii furnizori sunt din țări aflate în Europa Centrală și de Est.
Valoare bitum și produse pe bază din bitum importate (Institutul Național de Statistică):
2017 - 129 milioane de euro
2019 - 260 milioane de euro
2019 - 260 milioane de euro
Principalele țări de import (Asociația Română a Constructorilor de Autostrăzi):
Serbia
Polonia
Bulgaria
Belarus
Austria
Ungaria
Polonia
Bulgaria
Belarus
Austria
Ungaria
Pe acelasi subiect:
VOYO

RON
RON
RON
RON
(P) iBani. Piața imobiliară după majorarea TVA. Sfaturi pentru cei interesați să cumpere o locuință nouă
”Incont”, site-ul Știrile Pro TV de informații economice și educație financiară, a devenit ”iBani”
România, departe de zona euro. Analist: Probabil ne ducem spre 2030 cu adoptarea monedei unice
Popa, CFA România: Într-o lume fără pensii private ar trebui să ne aşteptăm la o pensie de 32% din ultimul salariu
Siemens Energy anunţă concedieri masive pentru a-şi majora profitul. Compania are mii de angajați în România
Cu trenul de la Paris la Viena sau de la Zurich la Barcelona. Pandemia reînvie cursele feroviare de noapte în Europa
(P) De ce aleg românii să joace la pariuri
(P) Tot ce trebuie să știi despre vigneta Ungaria și prețul acesteia
Digitalizarea departamentului HR - un subiect în trend chiar și pentru companiile de IT
Huawei dezminte zvonurile privind vânzarea brandurilor premium de smartphone P şi Mate
Cum vom lucra în 2021: 60% dintre companii vor să reînceapă munca de la birou din luna martie. Mai mult de jumătate au tăiat programele de training şi pe cele de wellbeing
Două treimi din forţa de muncă existentă la nivel global lucrează de acasă, însă unul din trei angajaţi folosește propriul calculator pentru a-şi desfăşura activitatea 
Invață să ții sub control cheltuielile de sărbători. Cum funcționează cardul de cumpărături
Moneda euro la 20 de ani. Cea mai importantă realizare macro-economică a secolului trecut a supraviețuit marii crize mondiale, dar rămâne un colos handicapat de propriile slăbiciuni
UE pregătește măsuri de urgență, în cazul unui ”no deal” cu Londra, din ianuarie. Domeniile vizate: pescuitul şi transportul rutier şi aerian
Explozie la gazoductul din Ucraina care asigura gazele pentru Europa. Ce se întâmplă cu livrările de gaze rusești spre continent




RSS