Ministrul Transporturilor, "Dupa 20 de ani": "Nu stiu daca in prezent circula vreun tren cu 160 km/h in Romania". Proiectul cu care spera sa intre in istorie
UPDATE: Modernizarea infrastructurii feroviare trebuie sa permita trenurilor de calatori sa circule cu 160 km/h, spune ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, care admite ca nu stie daca aceasta viteza este atinsa, in prezent, in Romania pe reteaua feroviara, dar ca tinta ar fi fezabila, fara furturi.
"In momentul de fata, trenurile de marfa, cel putin, circula cu putin peste 40 de kilometri la ora. Reabilitare inseamna ca in urma acestor interventii, trenurile de marfa sa circule cu 120 de kilometri la ora si trenurile de calatori cu 160 de kilometri la ora", a spus ministrul la emisiunea "Dupa 20 de ani", difuzata duminica de Pro TV, raspunzand unei intrebari privind lucrarile de reabilitare la reteaua feroviara.
Dintre proiectele derulate de minister pe acest segment, anul viitor va fi finalizata modernizarea a 204 kilometri de linie ferata, pe tronsoanele Sighisoara - Simeria si Radna - Curtici, potrivit ministrului.
Ministrul a spus ca nu stie daca sunt in Romania, in prezent, trenuri care sa circule cu viteza de 160 de kilometri la ora, dar ca aceasta ar putea fi o tinta fezabila daca nu ar exista "si alte inconveniente, obstacole".
"Stiti ca pe ruta Bucuresti – Constanta, cel putin la inceputul anului, au fost cateva probleme (...) de siguranta, furturi. Au fost aceste furturi, nu numai pe Bucuresti – Constata, mult mai multe furturi decat cele pe Bucuresti – Constata au fost pe Bucuresti – Ploiesti. S-au rezolvat, vreau sa va spun ca cel putin fata de 2012, s-au redus cu 50% aceste incidente, pentru ca s-a intervenit cu politia, cu jandarmii", a spus ea.
Oficialul a aratat ca dupa reducerea furturilor, viteza trenurilor a crescut, iar durata unei calatorii pe care a facut-o de la Bucuresti la Constanta a fost de aproximativ doua ore si 20 de minute.
In prezent sunt in executie mai multe proiecte de modernizare, iar tronsoanele finalizate "arata foarte bine", a precizat Manescu.
Intrebata cum vor fi impiedicate furturile in cazul viitoarelor tronsoane care vor fi modernizate, ministrul a raspuns ca este foarte greu "sa insiri jandarmi sau politie de-a lungul liniei ca sa nu se mai fure", iar cea mai buna solutie ar fi ca firmele care se ocupa de colectarea fierului vechi sa fie sanctionate daca accepta componente de cale ferata.
Manescu a spus ca a solicitat inasprirea pedepselor, actiunile de control sunt constante si spera ca anul viitor furturile sa fie in continuare reduse. "Exista si a fost chiar o actiune concertata - Ministerul Transporturilor si Ministerul de Interne, chiar in primavara acestui an, si acea actiune de fapt a stopat si a incetinit acest proces de furturi. (...) Nu stiu sa va spun acum care este cuantumul pedepsei, dar va spun clar ca s-a intervenit exact pe acele centre, pe acele companii, pentru ca de fapt acolo este problema. Atat timp cat compania respectiva accepta, fara acte de provenienta, componente de cale ferata, sigur ca este la fel de vinovata ca cel care le fura", a adaugat ministrul Transporturilor.
Lucrarile de modernizare nu ar trebui sa conduca la scumpirea biletelor, intrucat sunt finantate din fonduri europene, a conchis ea.
Vrea sa intre in istorie cu un proiect de modernizare a porturilor dunarene
Ministrul Transporturilor afirma ca exista mai multe proiecte care si-ar dori sa intre in istorie, iar unul dintre acestea, pe care spera sa-l finalizeze in perioada mandatului, vizeaza modernizarea porturilor de pe Dunare, care beneficiaza de fonduri europene de 750 milioane euro.
"Sunt foarte proiecte care mi-as dori sa intre in istorie, dar unul dintre ele, pe care sper sa-l pot duce la bun sfarsit, este cel care se refera la coridorul Dunare – Main – Rin, spre exemplu, si proiectul integrat prin care nu numai ca facem Dunarea navigabila si cu potential foarte mare din punct de vedere economic, dar putem sa modernizam toate porturile care sunt la Dunare, sa le modernizam in sensul in care facem centre multimodale, intermodale, logistice", a declarat ministrul Transporturilor la emisiunea "Dupa 20 de ani".
Oficialul a raspuns astfel unuia dintre moderatori, care a dorit sa afle ce proiect ar putea "intra in istorie" finalizat de ea ca ministrul al Transporturilor.
Ministerul Transporturilor a anuntat in octombrie ca are la dispozitie 1,3 miliarde de euro, bani europeni, care vor fi utilizati pentru reabilitarea caii ferate Craiova-Calafat, investitie de 400 milioane euro, si pentru modernizarea celor 16 porturi dunarene si maritime.
Manescu a afirmat, raspunzand unor intrebari, ca nu doreste ca ministerul Transporturilor sa cedeze portul Constanta, care este un obiectiv strategic, de interes national, si trebuie tratat ca atare.
Premierul Victor Ponta a declarat la mijlocul lunii noiembrie ca discutia finala privind descentralizarea porturilor va avea loc in USL, el subliniind ca procesul de descentralizare nu are in vedere marile porturi, ci pe cele mici, care nu au trafic, activitate economica si nici resurse financiare
La 8 noiembrie, premierul a afirmat, referindu-se la descentralizarea Portului Constanta, ca se va proceda ca in cazul marilor porturi europene, prin listare la bursa, Guvernul si autoritatea locala urmand sa detina participatii minoritare.
Intrebat daca Portul Constanta va trece la Primaria Constanta, Ponta a precizat: "Portul Constanta, pentru ca este un loc atat de important pentru Romania, pentru toata Europa, pentru ceea ce vrem sa facem, noua Cale a matasii, cred ca trebuie sa imbine autoritate locala, autoritate centrala si investitori privati".
Primarul Constantei, Radu Mazare, sustinea, in 18 septembrie, ca autoritatile locale ar putea primi inca 15% din actiunile pe care statul le detine la Administratia Porturilor Maritime Constanta, urmand ca alte 15% din actiuni sa fie listate pe Bursa.
In toamna anului trecut, primarul Constantei anuntase ca cele 60 de procente detinute de Guvern la Administratia Porturilor Maritime Constanta vor fi impartite intre Primaria Constanta, Primaria Navodari, Primaria Mangalia si Consiliul Judetean Constanta.
In prezent, statul detine 60% din actiunile APMC, 20% Fondul Proprietatea si 20% Consiliul Local Municipal Constanta.
Pe de alta parte, Manescu a afirmat ca anul viitor ministerul va cheltui 675 milioane euro din bani UE, dar din bugetul pe 2014 al institutiei pe care o conduce procentul alocat investitiilor este foarte redus, fiind destinat doar cofinantarilor proiectelor europene.
Cei mai multi bani pentru investitii vor fi alocati anul viitor modernizaii infrastructurii feroviare, potrivit lui Manescu.
Pe acelasi subiect: