Unde se duc banii bugetului. Ministrul Voinea, la "Dupa 20 de ani", despre pretul benzinei: Intrebati sefii companiilor si jucati la bursa; BNR n-a schimbat tinta de inflatie
Ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, sustine ca bugetul pe 2014 se putea face si fara introducerea accizei de 7 eurocenti pe litrul de combustibil, insa el precizeaza ca ar fi fost nevoie de alte masuri pentru compensarea cresterii accizei.
Minsitrul apreciaza ca relevant ca BNR nu a schimbat tinta de inflatie pentru anul viitor dupa ce s-a anuntat cresterea accizelor, dar ii sfatuieste pe cei interesati de evolutia preturilor sa-i intrebe pe sefii marilor companii petroliere si sa foloseasca raspunsul pentru a juca la bursa
"Intrebati sefii marilor companii petroliere daca pot sa va dea o estimare, si, daca o sa primiti un raspuns, mergeti si jucati la bursa pe raspunsul asta (...) Am facut un impact si, dupa cum ati vazut, BNR in urma introducerii acestei masuri nu si-a modificat tinta de inflatie. A ramas deci, cu tot cu impactul pe aceste masuri, tinta de inflatie care este 2,5% plus minus 1%, si continua sa fie respectata. Inflatia va fi in interiorul intervalului maxim", a explicat ministrul delegat pentru Buget, Liviu Voinea, la emisiunea"Dupa 20 de ani", difuzata duminica de ProTV.
Voinea nu spune cine a propus acciza la benzina, dar divulga ca FMI a vrut cresterea cotei unice
Ministrul a evitat, in ciuda insistentelor invitatilor permanenti, sa nominalizeze persoana care a propus introducerea accizei suplimentare de 7 eurocenti pentru bugetul din 2014, motivand ca e un pachet mai mare negociat si nu intra in detalii, dar a dezvaluit ca FMI a propus cresterea cotei unice de la 16% la 18%.
"Cine a venit cu aceasta masura? Ele nu sunt personalizate. Au fost multe masuri pe masa (...) nu are rost sa intram in astfel de detalii. Aceste masuri se discuta cu partea romana si noi le asumam. O masura care a fost pe masa, nu la solicitarea partii romane, si pe care nu am adoptat-o, a fost cresterea cotei unice. De la 16 la 18%. N-am adoptat-o pentru ca ne-am uitat la efectele asupra intregii economii", a spus Voinea
"Se putea face, cu un deficit mai mare sau cu alte masuri care sa compenseze cresterea accizei. (…) Acciza a facut parte dintr-un pachet mai mare, negociat cu partenerii internationali. Inlocuirea accizei, amanarea accizei, orice astfel de varianta trebuie sa fie compensata de o alta masura. Fie pe partea de taiere de cheltuieli, fie pe partea de venituri din alta masura pe venituri. Situatia in care ar creste deficitul nu este o situatie acceptabila”, a raspuns Liviu Voinea la intrebarea daca bugetul pe 2014 se putea construi si fara acciza de 7 eurocenti pe litrul de combustibil.
El a explicat ca bugetul se construieste pe un nivel al deficitului si al veniturilor si apoi trebuie acoperit golul care se naste ca diferenta intre venituri deficit si cheltuieli.
"Golul respectiv era de peste 5 miliarde de lei (...) Inclusiv cresterea salariului minim a adus un plus la buget, pentru ca pe sectorul privat sunt mai multe salarii minime decat in sectorul public", a continuat Voinea.
Ministrul a aratat ca masura cresterii accizei cu 7 eurocenti aduce la buget 2,6 miliarde lei. Intrebat daca banii din accize vor fi alocati exclusiv constructiei de autostrazi, Voinea a replicat ca la nivel bugetar un venit anume nu poate fi alocat unei cheltuieli anume.
"E un principiu in buget. Nu pot sa prevad cu articol special exact suma aceasta se duce exact in bugetul acesta. Nu-mi permite legea. Bugetul pentru autostrazi si drumuri nationale este de 6,2 miliarde lei, in timp ce incasarile din aceasta taxa sunt la jumatate. Bugetul CNADNR a fost de 5 miliarde lei in 2013, va fi de 6,2 miliarde lei in 2014 si este prvazut sa creasca la 7 si 8 miliarde lei (...) O bucata mai mare decat ai bagat in buget prin aceasta acciza se duce in autostrazi, dar nu poti sa identifici exact, nu te lasa legea", a completat Voinea.
Ulterior, el a confirmat ca de la bugetul de stat vor fi finantate anul viitor doar doua autostrazi, Comarnic - Brasov si Suplacu de Barcau - Bors, care insumeaza 856 milioane lei. La acestea se adauga centuri ocolitoare in regim de autostrada si drumuri nationale. Premierul Victor Ponta a declarat, marti, in fata grupurilor parlamentare USL, ca anual va fi alocata constructiei de autostrazi o suma cuprinsa intre 750 de milioane si 1 miliard de euro, Parlamentul si Guvernul urmand sa decida in fiecare an in ce directie aloca aceasta resursa suplimentara.
De asemenea, el a tinut sa explice ca bugetul pe 2014 nu este despre acciza, ci mai degraba de cum se impart banii din acciza, ca si din alte taxe, din TVA.
"Acest buget ia banii din acciza si-i imparte. Dar ia banii si din alte taxe, din TVA (...) Acciza a facut parte dintr-un pachet mai mare negociat cu FMI. Inlocuirea accizei, amanarea accizei, orice astfel de varianta, trebuie sa fie compensata de o alta masura, fie pe partea de cheltuieli, fie pe partea de venitrui, prin alta masura pe venituri. Situatia in care ar creste deficitul nu e acceptabila", a afirmat Voinea.
Voinea: Un buget nu se poate face pe povesti cum se va imbunatati colectarea
Constructia bugetara nu poate lua in calcul o imbunatatire a colectarii taxelor si impozitelor, ci se bazeaza pe gradul de colectare din anul curent, iar o performanta mai buna a incasarilor timp de trei luni consecutiv nu poate fi integrata in buget decat la rectificare, a afirmat ministrul.
"Cand se face, un buget nu se poate face pe povesti cum se va imbunatati colectarea. Se face pe nivelul colectarii din anul precedent si, daca trei luni la rand ai incasari mai mari peste ce s-a programat, abia atunci, la rectificare, poate fi luat in calcul un venit suplimentar din imbunatatirea colectarii. Chiar daca eu as spune ca vom incasa mai mult, nu am voie prin regulamentul european sa pun aceasta crestere in buget", a spus Liviu Voinea. El a cerut moderatorilor sa nu insiste cu intrebari despre colectare, intrucat aceasta este in responsabilitatea ministrului Finantelor Publice, Daniel Chitoiu.
In ceea ce priveste suplimentarea fondurilor de la Ministerul Dezvoltarii, ministrul a aratat ca sumele alocate sunt mai mici decat in 2010 si 2011, daca se iau toate capitolele bugetare comparabile de la acel moment. In acelasi timp, ministrul delegat pentru Buget a aminitit ca Romania s-a angajat prin tratatul de aderare la UE ca pana la finele anului 2015 sa asigure apa curenta si canalizare pentru 85% din populatia tarii, ceea ce presupune investitii ale autoritatilor locale. El a aratat ca in caz contrar Romania risca penalitati.
"Nici un buget din lume nu este perfect, nici acesta nu este perfect, dar am facut bugetul in limitele date, si este cel mai bun buget pe care ne-am priceput sa-l facem", a conchis Voinea.
Citeste si:
"Dupa 20 de ani": Ministrul Bugetului nu stie daca pensiile vor putea fi platite majorate chiar din ianuarie: "E o situatie fara precedent"