Pe autostrada, viteza medie ar urma sa creasca de la 123,2 km/ ora la 126,5 km/ ora, dar pe drumurile nationale si locale sunt previzionate scaderi, de la 65,8 km/ora la 65,2 km/ora, respectiv de la 32,5 km/ora la 32 km/ora. In cazul drumurilor judetene se estimeaza o stagnare a vitezei medii la 45,6 km/ora, noteaza Mediafax.

Pe segmentul transporturilor rutiere de marfuri, tabelul din documentul aferent Master Planului indica scaderi pe toate categoriile de drumuri, cu exceptia autostrazilor, unde viteza medie ar urma sa creasca de la 88,9 km/ora la 92,7 km/ora.
Perioada de referinta luata in calcul este 2011 - 2020.

"Performanta operationala, in termeni de viteza medie si fiabilitatea timpilor de parcurs, este slaba si va continua sa se deterioreze pe viitor, pe masura ce creste cererea, in special pentru reteaua de drumuri nationale, care detine ponderea cea mai mare a calatoriilor efectuate", se arata in document, intitulat "Raport asupra definirii problemelor".

Drumurile nationale insumeaza peste 16.500 km, aproximativ 20% din total, insa doar jumatate dintre acestea sunt clasificate ca fiind in stare buna, iar potrivit documentului citat, sumele alocate pentru intretinere au ramas aproximativ la acelasi nivel in ultimii ani, dar veniturile din vanzarea vignetelor, care contribuie la aceste bugete, au scazut in termeni reali.

In plus, procentajul de drumuri care si-au depasit durata de viata este de aproximativ 60%, iar acestea sunt expuse la intemperii mai mult decat este asteptat sa se intample in cazul unei retele moderne care este bine administrata.

"Desi variatiile de temperatura sunt mari, restrictiile de circulatie ca urmare a temperaturilor ridicate nu mai apar in alte parti ale Europei si nici in alte zone din afara Europei. Exista probleme si atunci cand temperaturile sunt foarte scazute, problemele ca zapada, ploaia si cele legate de caderile de pietre pe carosabil sunt probleme dificile din cauza lipsei unor «capacitati de rezerva» (mai mult de o banda pe sens), combinata cu lipsa de coordonare si de furnizare a informatiilor", se arata in document.

Pe de alta parte, in ultimii ani pretul rovignetei a ramas constant, iar venitul brut a stagnat in jurul valorii de 191 milioane euro sau 860 milioane lei, fapt care se traduce intr-o scadere a venitului in termeni reali, accentuata de cresterea TVA de la 19% la 24%, arata autorii raportului.

"Chiar si cu imbunatatirile tehnologice recente, care au crescut rata de colectare, nivelul de venituri generate de vanzarea rovignetelor este in scadere, in termeni reali, de ceva vreme. Trebuie facute schimbari in ceea ce priveste nivelul/valoarea vignetei sau la nivelul modului in care sunt colectate toate taxele de drum pentru a schimba aceasta orientare. Cresterea pretului vignetei ar ajuta la justificarea cresterilor cheltuielilor pentru intretinere", se arata in document.

Conform raportului, lipsa unui sistem coordonat de aplicare a rovignetei pe intreaga retea de drumuri (nationale, judetene si locale) este problematica pentru toti operatorii de transport de marfa, mai ales pentru cei europeni, si constituie un factor de descurajare pentru utilizarea retelei din Romania.

Reteaua de drumuri nationale din Romania este formata in principal de drumuri cu o singura banda pe sens si are o rata a numarului de accidente foarte ridicata comparativ cu restul tarilor din UE, in special in cazul celor soldate cu decese. In perioada 2007-2012, 2.200 pietoni si-au pierdut viata si 2.900 au fost raniti grav in accidente rutiere pe reteaua de drumuri nationale, potrivit sursei citate.

Consultantul statului roman pentru realizarea Master Planului este compania americana AECOM, in baza unui contract de 9,5 milioane lei fara TVA, atribuit in 2012. Definitivarea celui de-al doilea draft al Master Planului si propunerea pentru aprobare in Guvern are ca termen data de 30 iunie.