Două tragedii aviatice, în doar câteva luni, în care au fost implicate aeronave Boeing 737 MAX 8 pun la îndoială siguranța modelului. Mai multe țări le opresc la sol
Pentru a doua oară în câteva luni, un model Boeing 737 MAX 8 s-a prăbuşit la câteva minute după decolare, securitatea acestui avion - centrală în strategia producătorului american, fiind acum pusă la îndoială.
Indonezia a decis luni să consemneze la sol întreaga sa flotă de avioane Boeing 737 MAX 8 în urma prăbuşirii unui aparat de acest tip duminică în Etiopia, transmite AFP.
De asemenea, China a cerut companiilor sale aeriene să suspende zborurile avioanelor Boeing 737 MAX 8, iar Ethiopian Airlines a anunţat că a consemnat la sol toate cele şase aparate similare 'până la noi ordine'.
La sfârşitul lunii octombrie, un aparat de tip Boeing 737 MAX 8 al companiei indoneziene Lion Air s-a prăbuşit în Marea Java într-un accident în care au decedat toţi cei 189 de pasageri şi membri ai echipajului.
“Este vorba de acelaşi tip de avion. La fel ca în cazul Lion Air, accidentul s-a produs la puţin timp după decolare şi piloţii au transmis mesaje pentru a spune că întâmpină probleme, iar apoi a urmat căderea avionului. Este greu de spus că acesta nu seamănă cu primul accident”, afirmă un expert în domeniul aeronautic, sub rezerva anonimatului, scrie Agerpres.
Autorităţile chineze menţionează şi ele 'similitudini' între cele două accidente. Exploatarea tipului de avion 737 MAX 8 va fi reluată atunci când autorităţile americane şi Boeing vor atesta “măsurile luate pentru a garanta în mod eficient securitatea zborurilor”, au precizat ele.
Pentru moment se ştie că “pilotul a menţionat că are dificultăţi şi că voia să se întoarcă” şi că 'i s-a permis' să revină la Addis Abeba, a indicat directorul executiv al Ethiopian Airlines, Tewolde GebreMariam, într-o conferinţă de presă.
Condiţiile meteorologice erau bune duminică dimineaţă la Addis Abeba şi, în domeniul aeronautic, Ethiopian Airlines este considerată o companie serioasă.
“Acestea sunt doar similitudini şi comparaţia se opreşte aici de vreme ce nu avem informaţi fiabile în acest stadiu”, a avertizat la rândul său Michel Merluzeau, directorul Aerospace&Defence market Analysis.
Doar datele de zbor şi conversaţiile din cockpit conţinute în cele două cutii negre ale aeronavei ar putea oferi dovezi concrete cu privire la cauzele exacte ale accidentului: probleme tehnice, eroare de pilotaj sau combinaţia mai multor factori.
De la accidentul Lion Air, modelul 737 MAX a ridicat totuşi numeroase întrebări în comunitatea aeronautică, în timp ce acest program a întâmpinat probleme în timpul dezvoltării sale.
Producătorul de aeronave Boeing a decis chiar să suspende în mai 2017 toate zborurile de testare din cauza unei probleme de calitate a motorului produs de CFM, un joint-venture între General Electric american şi Safran francez.
La sfârşitul lunii ianuarie, au fost livrate doar 350 de exemplare ale noului bireactor din cele 5.011 comenzi înregistrate de Boeing, adică o carte de comenzi echivalentă cu mai mult de şapte ani la ritmul de producţie actual.
Acest nou accident reprezintă o lovitură dură pentru Boeing a cărui familie MAX de aeronave de curse medii este o versiune remotorizată 737, un bestseller din toate timpurile cu peste 10.000 de exemplare produse.
“MAX este un program esenţial pentru Boeing pentru următorul deceniu. Acesta reprezintă 64% din producţia totală a producătorului până în 2032 şi are marje operaţionale semnificative”, explică Michel Merluzeau. “Este un instrument esenţial pentru transportul internaţional şi comerţul international”, adaugă el.
Expertul subliniază că, pentru Boeing, următoarele 24 de ore vor fi “esenţiale” din punctul de vedere al gestionării crizei, întrucât producătorul va trebui să reasigure călătorii, companiile şi investitorii de fiabilitatea avionului său.
Boeing s-a declarat duminică “profund întristat să afle despre dispariţia pasagerilor şi echipajului Ethiopian Airlines 302”, precizând că o echipă tehnică a fost creată pentru a ajuta la efectuarea anchetei.
Potrivit expertului care a solicitat anonimatul, Boeing va fi fără îndoială sancţionat la Bursă, dar el subliniază că pagubele vor fi limitate pentru grup, în duopol cu Airbusul european.
Iar acest avion este important pentru Boeing şi dacă vor fi necesare corecţii tehnice, ele vor fi făcute.
În urma accidentului primului 737 MAX al Lion Air la 29 octombrie 2018, comunitatea aeronautică s-a întrebat cu privire la lipsa de informare a companiilor şi piloţilor asupra noului sistem împotriva pierderii bruşte a vitezei.
Federaţia piloţilor americani a scos atunci la iveală o problemă de informare eronată a senzorilor care măsoară unghiul de incidenţă al avionului (AOA, Angle of Attack sensor) 'care ar putea fi sistemul ce a cauzat accidentul Lion Air'. Tot atunci s-a vorbit despre posibile erori ale senzorilor, care ar putea antrena aparatul de zbor într-un picaj agresiv, de exemplu când avionul este pilotat manual, avionul va încerca să coboare brusc în momentul în care senzorul care urmăreşte unghiul de atac al aripii (poziţia aripii faţă de curentul de aer) apreciază că apare o pierdere de portanţă.
Pe acelasi subiect: