O situatie neobisnuita in urma careia o linie aeriana este nevoita sa reprogrameze zboruri, precum o greva, nu reprezinta justificare pentru impiedicarea pasagerilor sa se imbarcheze si nu scuteste compania de obligatia de a compensa financiar clientii afectati, potrivit deciziei instantei supreme a Uniunii Europene.

Intr-un alt caz, Curtea a decis ca liniile aeriene trebuie sa compenseze pasagerii care pierd avionul din cauza intarzierii unui zbor anterior.

Conform legislatiei UE, companiile de transport aerian sunt obligate sa-i despagubeasca pe pasagerii care au fost refuzati la imbarcare. Potrivit unor decizii anterioare ale justitiei europene, companiile trebuie sa compenseze financiar pasagerii ale caror zboruri au intarziat cu mai mult de trei ore sau au fost anulate din cauza unor defectiuni ale aeronavelor.

Procesele solutionate astazi vizeaza companiile Iberia (Spania) si Finnair (Finlanda).

In decembrie 2009, compania spaniola Iberia Lineas Aereas de Espana a refuzat sa-i compenseze pe pasagerii care nu au prins un zbor din cauza ca o cursa anterioara a avut intarziere. Pasagerii au ajuns pe aeroport la scurt timp dupa ce imbarcarea pentru urmatoarea cursa se incheiase si au constatat apoi ca biletele lor fusesera anulate, iar locurile transferate catre alti clienti.

In iulie 2006, operatorul aerian finlandez Finnair a refuzat sa despagubeasca un pasager care nu s-a putut imbarca pe un zbor pentru care avea bilet din cauza unei greve.

Legislatia europeana stipuleaza ca refuzarea unui pasager la imbarcare poate fi justificata numai din considerente de sanatate, siguranta sau probleme cu documentele de calatorie.