"Începând de astăzi, în România, sunt daţi în operare 857,5 kilometri de autostradă şi drum naţional în regim de autostradă. Astăzi, CNAIR va da în trafic cei 21,1 kilometri din lotul 3 al autostrăzii Lugoj-Deva, vorbim de porţiunea dintre Ilia şi Holdea", a declarat Bode, la începutul şedinţei de Guvern.

El a precizat că este vorba despre un contract de 580 de milioane de euro plus TVA din fonduri europene nerambursabile, semnat în 2013 şi nefinalizat la termen în 2016. Contractul a fost reziliat în august 2019, la stadiul fizic de 97% şi stadiul financiar - 94%, a completat ministrul.

"Aşadar, am preluat un contract reziliat, iar din 4 noiembrie şi până astăzi am executat trei expertize - la drum, la poduri şi la consolidări. Am contractat şi executat lucrările indicate în expertiză la podul peste Mureş. (...) Am recepţionat breteaua Holdea, aproximativ 800 de metri, iar astăzi dăm în trafic acest tronson de autostradă, deocamdată cu restricţii de viteză, 80 km/oră şi de tonaj, 7,5 tone", a explicat Lucian Bode.

El a adăugat că a fost încheiat un protocol cu Poliţia Rutieră pentru managementul de trafic pentru acest tronson de autostradă şi a fost încheiat şi un contract pentru deszăpezire.

De ce a reziliat ministrul Cuc contractul

În luna august, deși autostrada Lugoj - Deva este aproape terminată și plătită, Compania Națională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere a reziliat contractul. Oficialii acuzau firma de construcție că ar fi turnat mai puțin asfalt decât era prevăzut în contract și ar fi umflat prețul lucrărilor.

Constructorul a transmis că Ministerul Transporturilor a reziliat contractul în mod abuziv şi ia în calcul să acţioneze statul român în judecată.

În timpul construcţiei tronsonului 3 al autostrăzii Lugoj - Deva, de 21 de kilometri, au apărut nenumărate fisuri, terasamentul s-a prăbuşit, iar asta s-ar putea repeta după deschidere, se tem şeful Companiei pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere şi ministrul Transporturilor.

Oficialii susţin că, în unele locuri, constructorul ar fi turnat un strat de asfalt şi cu 2 centimetri mai subţire, iar preţul unor poduri ar fi fost umflate. Şefii de la transporturi afirmă că ar fi descoperit în total 60 de probleme. Ciudat este că au aflat de ele abia acum când lotul este aproape finalizat. Ministrul Transporturilor spune că reprezentantul statului pe şantier, un inginer consultant, le-a transmis rapoarte false.

Pentru toate problemele de pe autostradă, constructorul a fost amendat cu 73 de milioane de euro. În plus, ministrul de la acea vreme, Răzvan Cuc, şi directorul actual al CNAIR i-au cerut constructorului 8 ani de garanţie în loc de 4 cât prevedea iniţial contractul.

Pe de altă parte, şi constructorul Lotului 3 a reacţionat în acest caz şi a transmis că Ministrul Transporturilor a reziliat contractul într-un mod abuziv şi surprinzător. Firma spaniolă susţine că, pe toată perioada colaborării, instituţiile din România i-au pus piedici, iar CNAIR a întârziat cu autorizațiile de construcție şi a blocat plăţile.

COMSA Corporacion, constructor: “Domnul ministru Cuc a decis, fără bază legală rezilierea contractului. Am avut întotdeauna deschiderea de a continua și finaliza acest proiect, chiar dacă asta a însemnat pierderi pentru noi. Acest blocaj inventat de autoritățile române din cine știe ce motive obscure, ne determină să ne gândim foarte serios să facem plângeri penale și să acționăm statul român în judecată.”