Oficialii acuză acum firma de construcție că ar fi turnat mai puțin asfalt decât era prevăzut în contract, și ar fi umflat prețul lucrărilor. Dar, până să constate aceste probleme, statul a plătit 95 la sută din suma totală.

Constructorul a transmis că Ministerul Transporturilor a reziliat contractul în mod abuziv şi ia în calcul să acţioneze statul român în judecată.

În timpul construcţiei tronsonului 3 al autostrăzii Lugoj - Deva, de 21 de kilometri, au apărut nenumărate fisuri, terasamentul s-a prăbuşit, iar asta s-ar putea repeta după deschidere, se tem şeful Companiei pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere şi ministrul Transporturilor.

Oficialii susţin că, în unele locuri, constructorul ar fi turnat un strat de asfalt şi cu 2 centimetri mai subţire, iar preţul unor poduri ar fi fost umflate. Şefii de la transporturi afirmă că ar fi descoperit în total 60 de probleme. Ciudat este că au aflat de ele abia acum când lotul este aproape finalizat. Ministrul Transporturilor spune că reprezentantul statului pe şantier, un inginer consultant, le-a transmis rapoarte false.

Răzvan Cuc, ministrul Transporturilor: “Consultantul e primul care a greşit, pentru că el şi-a asumat hârtiile. El a dat hârtiile semnate, ştampilate, la companie.”

Pentru toate problemele de pe autostradă, constructorul a fost amendat cu 73 de milioane de euro. În plus, ministrul Răzvan Cuc şi directorul actual al CNAIR i-au cerut constructorului 8 ani de garanţie în loc de 4 cât prevedea iniţial contractul.

Sorin Scarlat, directorul CNAIR: “Sunt probleme de calitate pe acest lot. Noi dorim să obţinem un produs pe care l-am plătit sau îl plătim.”

Ministerul Transporturilor anunță acum, în al 12-lea ceas, că se va îndrepta penal împotriva consultantului. Dar și împotriva foștilor manageri din Compania Națională pentru Administrarea Infrastructurii Rutiere care au fost responsabili de autostradă. Unii dintre ei sunt și acum angajați în companie.

Surprinzător dar firma de construcție și-a primit deja 95 la sută din bani, adică aproape 580 de milioane de lei. Ministrul Transporturilor susţine însă că are garanţia de 58 de milioane de lei a constructorului, pe care o poate folosi în caz că trebuie să repare autostrada.

Acum autostrada este aproape gata. Ca să o deschidă circulaţiei, cei de la CNAIR promit să lucreze în regie proprie. Mai au de pus garduri de protecţie, de curăţat sistemul de evacuare a apei şi de efectuat o expertiză care să scoată la iveală eventuale probleme de structură.

Pe de altă parte, şi constructorul Lotului 3 a reacţionat în acest caz şi a transmis că Ministrul Transporturilor a reziliat contractul într-un mod abuziv şi surprinzător. Firma spaniolă susţine că, pe toată perioada colaborării, instituţiile din România i-au pus piedici, iar CNAIR a întârziat cu autorizațiile de construcție şi a blocat plăţile.

COMSA Corporacion, constructor: “Domnul ministru Cuc a decis, fără bază legală rezilierea contractului. Am avut întotdeauna deschiderea de a continua și finaliza acest proiect, chiar dacă asta a însemnat pierderi pentru noi. Acest blocaj inventat de autoritățile române din cine știe ce motive obscure, ne determină să ne gândim foarte serios să facem plângeri penale și să acționăm statul român în judecată.”